  • 11. Data: 2002-02-19 11:21:58
    Temat: Re: dochód a pit5
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    > Pierwszy PIT-5 składamy w momencie, kiedy wychodzi nam podatek do
    > zapłaty. Jeśli podatku nie ma - PITa nie trzeba składać. Jak złożymy
    > pierwszy - to trzeba już składać do listopada.

    Wcale nie. PIT-5 składamy jeśli docho przekroczył kwotę wolną, a więc te
    2700 z haczykiem. Podatek może nie wyjść wcale (np. ze względu na zusy) ale
    pit trzeba złożyć

    > a nie jest czasem tak, ze obliczajac podatek do zaplaty mozna obnizyc
    > go tylko o 1/12 kwoty 518 zl miesiecznie i trzeba to uwzglednic?

    Nie. POdatek na PIT-5 płaci się zaliczkowo ale za cały rok - a więc tak
    jakby co miesiąc robi się roczne rozliczenie.

    > Wg moich informacji nie.
    > nawet, jesli nic nie wyjdzie do zaplaby a podstawa opodatkowania jest
    > wieksza niz
    > ... to zlozyc trzeba.

    Dokładnie tak.
    Pozdrawiam.

  • 12. Data: 2002-02-19 11:23:09
    Od: "ania" <a...@e...pl_#@!%>

    a niby dlaczego? jakie to przepisy reguluja?
    najprosciej podajcie podstawe prawna i wtedy nie bedzie niedomowien

    ania

  • 13. Data: 2002-02-19 11:36:20
    Od: "Bayernfan" <b...@g...pl>

    Użytkownik Boguslaw Szostak <b...@u...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a4tc6p$n55$...@g...uci.agh.edu.pl...

    > "KaMeL" <k...@p...com> wrote in message

    > Czy

    > Wg moich informacji nie.
    > nawet, jesli nic nie wyjdzie do zaplaby a podstawa opodatkowania jest
    > wieksza niz
    > ... to zlozyc trzeba.
    >
    > Boguslaw

    To już sam nie wiem. Czy możesz podać podstawę prawną w razie czego? Składać
    ten pit 5 czy nie??
    "nie miała baba kłopotu..."

    Jacek

  • 14. Data: 2002-02-19 12:02:32
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    Użytkownik ania <a...@e...pl_#@!%> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a4tclq$hu5$...@d...ceti.com.pl...

    > a niby dlaczego? jakie to przepisy reguluja?
    > najprosciej podajcie podstawe prawna i wtedy nie bedzie niedomowien
    >
    > ania

    art. 44 ust. 3 pkt 1 uopdoof:

    (...) 3. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki
    miesięczne. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego
    ustala się w następujący sposób:
    1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym
    dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
    (...)

    a kwota powodująca obowiązek opłacania składek to kwota wyższa od wolnej od
    podatku, a nie kwota, od której faktycznie podatek wychodzi

  • 15. Data: 2002-02-19 12:09:45
    Od: "ania" <a...@e...pl_#@!%>

    > art. 44 ust. 3 pkt 1 uopdoof:

    > a kwota powodująca obowiązek opłacania składek to kwota wyższa od wolnej
    od
    > podatku, a nie kwota, od której faktycznie podatek wychodzi

    dokladnie tak - czyli jesli w obecnym pit-5 w poz. 34 kwota jest wyzsza od
    wolnej od podatku - to pit sie sklada, jesli nizsza - to nie trzeba i juz
    i tak bylo odkad pamietam

    ania

  • 16. Data: 2002-02-19 12:24:53
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    Użytkownik ania <a...@e...pl_#@!%> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a4tfe2$k8a$...@d...ceti.com.pl...

> [...]
    > wolnej od podatku - to pit sie sklada, jesli nizsza - to nie trzeba i juz

    Dokładnie tak. Pozdrawiam.

  • 17. Data: 2002-02-19 12:28:48
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "ania" <a...@e...pl_#@!%> napisał w wiadomości

    > a niby dlaczego? jakie to przepisy reguluja?
    > najprosciej podajcie podstawe prawna i wtedy nie bedzie
    niedomowien
    To jest zbitka dwoch wiadomosci.
    Wielokrotnie ten problem byl wyjasniany w prasie prawnej. Dopoki
    osiagniety dochod, liczony narastajaco, nie przekroczy kwoty
    wolnej od podatku, nie wplaca sie zaliczek, ani nie przekazuje
    Pit5.
    Natomiast, jezeli nie wystapil dochod w _rozliczeniu rocznym_ nie
    wplaca sie podatku, ale _obowiazkowo_ przekazuje sie odpowiedni
    Pit do US; byly glosy, ze nie potrzeba zadnego Pit-u
    koncoworocznego przekazywac, gdy ktos nie mial zadnego dochodu -
    a to jest blad - wlasnie trzeba. Nie jestem rzeczoznawca w tej
    dziedzinie - przekazuje jedynie to co mam w wycinkach prasowych
    na ten temat i sam od kilku lat stosuje za akceptacja mojego US.
    WSm

  • 18. Data: 2002-02-19 12:50:42
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

> [...]
    > dziedzinie - przekazuje jedynie to co mam w wycinkach prasowych
    > na ten temat i sam od kilku lat stosuje za akceptacja mojego US.

    Dobra, zgadza się. Ale zauważ, że dyskusja dotyczy PIT-5 i ZALICZEK na
    podatek, a nie podatku rocznego. Roczny PIT trzeba składać obowiązkowo,
    nawet przy zerowym dochodzie, jeśli miało się działalność - ale nie o tym ta
    dyskusja...

  • 19. Data: 2002-02-19 13:52:00
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Pulsar" <p...@h...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    [...]
> [...]
    obowiązkowo,
    > nawet przy zerowym dochodzie, jeśli miało się działalność - ale
    Wiem. Tylko mysle, ze twierdzenie, ze trzeba skladac PIT5 mimo
    braku dochodu pochodzi z tej wlasnie drugiej zasady i nastapilo
    nalozenie sie tych faktow i stad watpliwosci w niektorych
    wypowiedziach. Ale zapewne nie mam racji.
    WSm

  • 20. Data: 2002-02-19 16:02:10
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Feb 2002, WSm wrote:

> [...]
    >+ nalozenie sie tych faktow i stad watpliwosci w niektorych
    >+ wypowiedziach. Ale zapewne nie mam racji.

    -:)
    Jakbyś zgadł: bo (uwaga, tłumaczenie "na nasze" (C) G.S. nie
    ma mocy prawnej i używa niefachowych terminów) masz niejako
    "dwa poziomy" dochodu:
    - dochód z DG, obejmujący rozliczenie działalności (przychody
    minus koszty)
    - dochód po odliczeniach (lista odliczeń w PIT)

    I jest tak, że - zakładając iż masz 500 zł odliczeń:
    - do sumy (na dziś: 2727 zł) sprawa jest oczywista
    - od sumy 3227 zł sprawa jest oczywista
    - w zakresie 2727..3227 zł niektórzy interpretują tak: "nie
    muszę płacić podatku, więc nie muszę składać zeznania".

    I SĄ W BŁĘDZIE - o to poszło :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [rzeczowa krytyka mile widziana]