  • Data: 2006-07-06 11:47:48
    Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Popatrz na to tak:
    > - jest przepis że podatnik musi być zarejestrowany przed dokonaniem
    > sprzedaży
    > - jest przepis że podatnikowi zarejestrowanemu przysługuje odliczenie VAT
    > - jest przepis który wymusza relację terminu złożenia deklaracji do
    > zarejestrowania (bo tylko podatnik czynny składa deklaracje)
    >
    > I teraz tak: ja wiem że wiesz :] że nie ma przepisu wskazującego
    > powiązanie terminu rejestracji z prawem do odliczenia zakupu - bo
    > wynika on co najwyżej pośrednio j.w.
    > Tyle, że co usiłuję naprowadzić dyskusję na minę to twierdzisz rzecz
> [...]

    Ciekawa dyskusja - pozwolę sobie przytoczyć fragment decyzji IS we
    Wrocławiu, generalnie potwierdzający Twoje tezy:

    decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Sygnatura PP II 443/340/2006/PK
    Data 2006.04.13
    Autor Izba Skarbowa we Wrocławiu

    Pytanie podatnika:
    Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego
    zawartego w fakturach otrzymanych przed złożeniem zgłoszenia
    rejestracyjnego.

    "[...] Sp. z o. o. wskazała, iż rozpoczęła działalność we wrześniu 2005 r.,
    ale już w sierpniu 2005 r. były dokonywane zakupy towarów i usług związane
    z wydatkami inwestycyjnymi, udokumentowane fakturami VAT. Spółka nie
    dokonała rejestracji w tym czasie jako podatnik VAT czynny (zaniechanie
    kancelarii dokonującej rejestracji), co zostało ujawnione przy okazji
    składania dokumentów o nadanie NIP UE. Druk VAT-R został złożony 05.10.2005
    r., a Spółka została poinformowana o braku możliwości obniżenia podatku
    należnego o podatek naliczony, zawarty w fakturach dokumentujących zakup
    towarów i usług dokonany przed rejestracją. Do 30 listopada 2005 r.
    Podatnik nie dokonywał żadnych czynności opodatkowanych i nie wystawiał
    faktur VAT.
    [...]
    stwierdzić należy, iż Spółka z o. o. dokonała prawidłowej rejestracji jako
    podatnik VAT czynny, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 96 ustawy z 11
    marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
    Spółka do 30 listopada 2005 r. (co wynika zarówno z treści wniosku jak i
    zażalenia) nie dokonała żadnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów
    i usług a zgłoszenie rejestracyjne zostało złożone 5 października 2005 r. -
    zgodnie z zawartym we wspomnianym w zdaniu poprzednim przepisem obowiązkiem
    czasowym - przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej.
    [...]
    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi o
    którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119
    ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Na kwotę podatku
    naliczonego, generalnie składa się suma kwot podatku z faktur otrzymanych
    przez podatnika - ar. 86 ust. 2 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem kolejnych
    ustępów powołanego przepisu. Należy w tym miejscu podkreślić, iż od
    podatnika zależy, czy ze swojego prawa do odliczenia skorzysta oraz wskazać
    na terminy w jakich może on z tego uprawnienia skorzystać. Generalnie
    podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w
    rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 ustawy o
    VAT), jednakże jeśli podatnik nie dokona obniżenia podatku należnego w tym
    terminie może obniżyć kwotę podatku należnego w następnym okresie
    rozliczeniowym (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Niezadeklarowany w okresie
    otrzymania faktury lub w okresie następnym podatek naliczony nie przepada
    jednak jeszcze przez okres 5 lat licząc od początku roku w którym nastąpiło
    prawo do obniżenia podatku należnego z uwagi na art. 86 ust. 13 ustawy z 11
    marca 2004 r., przewidujący możliwość jego zadeklarowanie w formie korekty
    deklaracji za okres w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku.
    Z kolei art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
    usług stanowiący dopełnienie art. 86 dookreśla status podatnika,
    umożliwiający realizowanie jego prawa do odliczenia - rejestracja jako
    podatnik VAT czynny, gdyż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku
    należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako
    podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy o podatku od towarów i
    usług, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 86 ust. 20 ustawy o VAT.
    Z analizy treści art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. nie wynika, by do
    nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego koniecznym było posiadania statusu podatnika VAT czynnego w
    momencie otrzymania faktury zakupowej. W dacie otrzymania faktury
    koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w
    rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podmiotem wykonującym
    samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ustępie 2 tegoż
    artykułu (mając na względzie art. 4 Szóstej Dyrektywy Rady), bez względu na
    cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc podatnik w rozumieniu art.
    15 ustawy o VAT nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie
    otrzymania faktury lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status
    podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie
    realizacji uprawnienia). Należy ponownie podkreślić, iż to od woli
    podatnika zależy, czy zechce z prawa do odliczenia skorzystać i w jaki
    terminie (z zastrzeżeniem art. 86 ust. 13 ustawy o VAT). Od woli podatnika
    zależy również, czy zechce skorzystać z przewidzianych prawem zwolnień z
    podatku od towarów i usług ze względu na rozpoczęcie działalności
    opodatkowanej do momentu uzyskania określonych wartości sprzedaży
    opodatkowanej - art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawo podatku od towarów i usług.
    Nie można domniemywać, iż podatnik korzysta ze zwolnienia, jeśli nie
    prowadzi (jeszcze) jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej i brak jest jego
    zgłoszenia rejestracyjnego. Takie domniemanie jest natomiast uzasadnione w
    przypadku, gdy podatnik rozpoczął sprzedaż opodatkowaną i nie złożył
    zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 96 ustawy o VAT. Organ II
    instancji podziela stanowisko podatnika, iż dla posiadania statusu
    podatnika nie jest konieczne dokonanie rejestracji na podstawie art. 96
    ustawy o podatku od towarów i usług. Kwestia ta rozstrzygnięta jest zresztą
    we wspomnianym przepisie, który podatnikom korzystającym ze zwolnienia daje
    możliwość a nie nakłada obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT
    zwolniony.
    Wobec powyższego oraz mając na względzie przedstawiony przez Podatnika we
    wniosku z 19.12.2005 r. stan faktyczny, należało uznać, iż Sp. z o. o.
    dokonując zakupów towarów i usług o charakterze inwestycyjnym związanych z
    wykonywaniem działalności gospodarczej nie zamierzał korzystać z
    przysługującego na mocy art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług
    prawa do zwolnienia podmiotowego (co potwierdza złożony 05.10.2005 r. druk
    VAT-R, gdzie zrezygnowano z ww. zwolnienia), a pierwszej czynności
    (dostawy) opodatkowanej dokonała po rejestracji dla potrzeb podatku od
    towarów i usług (listopad 2005 r.). Spółka ma prawo do odliczenia podatku
    naliczonego wynikającego z faktur potwierdzających owe zakupy inwestycyjne
    mimo braku statusu podatnika VAT czynnego w momencie dokonywanie zakupów,
    po zarejestrowaniu się zgodnie z wymogami art. 96 ustawy o VAT. Uwzględnić
    również należy orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który
    potwierdził, iż nie jest zgodne z art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady
    różnicowanie podatku naliczonego przed rozpoczęciem regularnej sprzedaży i

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~