    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Date: Fri, 7 Jul 2006 22:13:11 +0100
    <Pine.WNT.4.60.0607032125240.1820@athlon> <e8c2su$jai$1@news.lublin.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607040916150.2812@athlon>
    <e8dcvc$1so$1@atlantis.news.tpi.pl> <e8den4$vth$1@news.lublin.pl>
    <e8dioc$l7r$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607042131260.3668@athlon>
    <e8frev$8it$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607051114390.3628@athlon>
    <e8g6fa$hms$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607060838290.3544@athlon>
    <e8itd8$oq9$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607061444070.244@athlon>
    <e8kt0p$3mg$1@atlantis.news.tpi.pl>

    On Fri, 7 Jul 2006, gonia wrote:

    > ALe co to wszystko oznacza ? Tylko to, o czym wcześniej było:
    > masz prawo do odliczenia, jeżeli:
    > - w momencie składania deklaracji buyłęś podatnikiem zarejestrowanym
    > - jeżeli zakupów dokonałeś w takim zakresie, żeby spełniony był warunek
    > okresu otrzymania bądź następnego

    ...kiedy ja (nawet nie zwróciłem uwagi na przepis podany przez Docenta,
    strzelałem trochę w ślepo tą amunicją co mi na myśl przyszła ;))
    za pomocą duplikatu f-ry usiłowałem wykazać że NIE.
    Że mimo spełnienia *wszystkich* literalnych wymogów ustawy (w tym
    terminu otrzymania faktury, podkreślam: OTRZYMANIA a nie wystawienia
    i nie sprzedaży) za pomocą choćby myku z duplikatem prawo do odliczenia
    przysługuje nawet jak zakup był pół roku wcześniej.

    > ale dalej nie widzę przepisu, który pozwoliłby ci odliczyć podatek sprzed 5
    > lat, kiedy nie łapiesz się na ten okres obecny badź następny (i pomijam teraz
    > kwestie duplikatów, ich instytucja istnieje w innym celu

    Kilka razy czytałem w uzasadnieniach SN: "truizmem jest iż wykładnia
    literalna (językowa) ma pierwszeństwo".
    Spełnienie lub niespełnienie tego co ustawodawca *myślał* jest bez
    znaczenia wobec faktu spełnienia tego co ustawodawca *zapisał* - ja
    nie twierdzę że zawsze jest to dobry pomysł, ale podobno takie są
    zasady prawa rzymskiego :)

    > bardzo mi się to podoba, naprawdę, ale jak mogę skorygować deklarację, któej
    > nie było?

    Nie proponuję korekty deklaracji tylko zaksięgowanie faktury do ewidencji
    zakupu zgodnie z przepisem.
    Ten sam przepis który niejdnokroć bije podatnika po kieszeni (WBREW
    zasadzie działania podatku VAT) tym razem okazuje się być obejściem
    nie do zablokowania (pomijając że w świetle postu Docenta zupełnie
    znędnym obejściem :)): faktury wpisane mają być z datą OTRZYMANIA.
    A zakazu posyłania faktur pocztą żółwiową nie ma... ;)

    > to jest to, z czym dyskutujemy cały czas - ja nie odmawiam nigdzie prawa do
    > obniżenia podatku naliczonego z zakupów przed dniem dokonania pierwszej
    > sprzedaży (moje obawy mogą wynikąć co najwyżej z panującego przed lata
    > orzecznictwa, które jak widać idzie w odpowiednim kierunku).

    No a ja się przyznaję do prezentowania na tej grupie równie
    restrykcyjnych pomysłów :]

    > Proszę cały czas o wskazanie takiej mozliwości w powiązaniu technicznym, jak
    > ominąć przeszkodę okresu otzrymania faktury? W żadnej z tych interpretacji
    > nie wspomnaino nic o duplikatachm wspomniano, że podatnik może odliczyć VAT z
    > sierpnia, mimo, że zarejstrował się w grudniu, ale wspomnaino również że może
    > odliczyć z faktury z miesiąca otzrymania

    ...i tyle. IMO starczy - jak podatnik to zrobi żeby otrzymać f-rę za
    pół roku to jego sprawa, najprostsze co przychodzi mi na myśl to
    prosba żeby wystawili "a odbiorę jak następny raz będę tędy przejeżdżał".
    Że co, że celowo pojedzie za pół roku? - no celowo. A jest zakaz?
    ;)
    Powtórzę: sam szukałem dziury w całym pomijając najprawdopodobniej
    najprostszy zapis :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)