    From: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dzialalnosc a podatki
    Date: Wed, 16 Feb 2005 15:14:01 +0100
    Sender: s...@p...onet.pl@mbp.euronet.net.pl

    ThauthiM wrote:
    > Witam serdecznie,
    >
    > jestem nowy w tej kwestii, wiec bardzo prosze o wyjasnienie mi paru
    > kwestii zwiazanych z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej (kwestia
    > prawna):
    >
    > 1. Jestem platnikiem VAT. Gdy sprzedaje usluge innej firmie wystawiam
    > jej fakture VAT. Co wystawiam osobie fizycznej (nie prowadzacej
    > dzialalnosci gosp)? Tez fakture VAT?

    Tez. Nie musisz tylko wpisywac na niej NIP-u konsumenta.

    > 2. Przypuscmy, ze jestem powiazany z pewnym czlowiekiem umowa o
    > dzielo (z przekazaniem praw autorskich). On wykonuje dla mnie jakas
    > usluge. Jak maja sie do tego podatki? To znaczy... ja odliczam sobie
    > caly poniesiony koszt (wszystko, co mu place), czy tak?

    Odliczasz jego wynagrodzenie brutto

    A on
    > odprowadza do US podatek w wysokosci 9.5% kwoty, ktora ode mnie
    > otrzymal, czy tak?

    NIE - to Ty odprowadzasz za niego do US podatek w wysokosci efektywnie 9,5%
    od wynagrodzenia brutto (zaokroglone do 10 gr) - skladasz przy tym
    deklaracje PIT-4

    > 3. Add2 Czy w takim przypadku osoba powiazana ze mna umowa o dzielo
    > jest zobowiazana do comiesiecznego skladania PITu i odprowadzania

    To TY placisz za niego zaliczki - on dostaje od Ciebie kase netto i nic go
    nie obchodzi przez caly rok.
    Na nastepny rok Ty do konca lutego wystawiasz mu PIT 8B i na jego podstawie
    on sie rozlicza wypelniajac roczna deklaracje PIT-37 lub PIT 36

    > 4. Czy wydatki zwiazane z poleceniem przelewu z firmowego konta
    > bankowego sa rowniez uznawane za koszty, ktore moge sobie odliczyc od
    > przychodu? Jesli tak... to co jest dowodem ksiegowym. Czy jesli jest
    > do bank internetowy (mbank) to dowodem ksiegowym moze byc historia
    > rachunku, ktora mozna znalezc w internecie, czy potrzebny jest wyciag
    > z konta?

    Dowodem ksiegowym moze byc wydrukowane potwierdzenie wykonania operacji - w
    tym konkretnmym przypadku obciazenia rachunku kwota przelewu.

    > 5. Add4 Jak ma sie do tego VAT? Czy w kwocie, ktora place za dokonanie
    > przelewu jest jakies podatek VAT, ktory moge odliczyc?

    NIE - uslugi bankowe sa zwolnione z VAT

    Pozdrawiam
    SDD