eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkidziałalność zarejestrowana do VAT zwolniona - faktury czy rachunki › Re: działalność zarejestrowana do VAT zwolniona - faktury czy rachunki
    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: działalność zarejestrowana do VAT zwolniona - faktury czy rachunki
    Date: Tue, 08 Apr 2008 11:49:39 +0200

    opek pisze:
    > Witam, studiuję internet i na każdej stronie znajduję inną informację.
    > Działalność gospodarcza prowadzona osobiście,
    > zarejestrowana do vat zwolniona.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Co to znaczy?
    Żeby być zwolnionym z VAT nic nie trzeba robić - tak jest domyślnie.
    Zarejestrować sie trzeba jeżeli się chce zostać VATowcem lub jeżeli się
    musi zostać VATowcem (np. obrót towarami akcyzowymi, przekroczenie
    limitu do zwolnienia podmiotowego). Można też się wyrejestrować - po
    minimum 3 lata bycia VATowcem i o ile spełnia się warunki do zwolnienia.

    > Firma ma wystawiać rachunki czy faktury z pozycją VAT zw. (aż do sprzedaży
    > 10000euro/rok) ?

    Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym płatnikiem VAT to nie wolno ci
    wystawiać faktur VAT.
    Jeżeli jesteś to wystawiasz wyłącznie faktury VAT. Sprzedaż na fakturze
    VAT ze stawką zw. dotyczy wyłącznie zwolnienia przedmiotowego
    (towar/usługa jest zwolniona, sprzedawca nie).

    Limit zwolnienia podmiotowego (sprzedawca zwolniony z VAT) to 50tys zł,
    nie 10tys euro.

    > W internecie znalazłem sprzeczne informacje:
    > http://www.biznesforum.pl/faktury-a-zwolnienie-podmi
    otowe-z-vat-vt10164.html

    Błąd rzeczowy w samym pytaniu. Pierwsza rejestracja do VAT oznacza
    rezygnację ze zwolnienia. Nie jest obowiązkowa o ile nie zachodzą inne
    przesłanki wymuszające opodatkowanie VATem.
    Albo się zarejestrował do VAT i jest VAtowcem a wtedy stawka na fakturze
    zależy wyłącznie od rodzaju sprzedawanego towaru/usługi albo się nie
    zarejestrował i korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

    Tertium non datur.

    > http://www.forumprawne.info/t2617_zwolnienie_z_wat_a
    _faktura.html

    Opis problemu jest niespójny i niekompletny. Pytająca nie rozumie co to
    jest zwolnienie podmiotowe a co przedmiotowe, co powoduje że nie wiadomo
    na jakie pytanie są tam odpowiedzi (zakładam ze na pytanie którego
    odpowiadający się "domyślili" ale jak biegły ich myśli - trudno powiedzieć).

    > Na jakie przepisy powołać się odnośnie tej kwestii?

    Nie ma kwestii, zbyt dużo sprzeczności i żadnej konkretnej informacji w
    Twoim opisie.
    Albo uporządkujesz pytanie albo będziesz czekał latami, aż komuś będzie
    się chciało zrobić Ci wykład z CAŁEJ ustawy o VAT.

    Ewentualnie może pojawi się tu jakiś jasnowidz. Ale czekamy na niego już
    od paru lat...

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl