  • 1. Data: 2008-04-08 07:47:21
    Temat: działalność zarejestrowana do VAT zwolniona - faktury czy rachunki
    Od: "opek" <o...@e...comp.pl>

    Witam, studiuję internet i na każdej stronie znajduję inną informację.
    Działalność gospodarcza prowadzona osobiście, zarejestrowana do vat
    zwolniona.

    Firma ma wystawiać rachunki czy faktury z pozycją VAT zw. (aż do sprzedaży
    10000euro/rok) ?

    W internecie znalazłem sprzeczne informacje:
    http://www.biznesforum.pl/faktury-a-zwolnienie-podmi
    otowe-z-vat-vt10164.html
    http://www.forumprawne.info/t2617_zwolnienie_z_wat_a
    _faktura.html

    Na jakie przepisy powołać się odnośnie tej kwestii?

  • 2. Data: 2008-04-08 09:49:39
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    opek pisze:
    > Witam, studiuję internet i na każdej stronie znajduję inną informację.
    > Działalność gospodarcza prowadzona osobiście,
    > zarejestrowana do vat zwolniona.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Co to znaczy?
    Żeby być zwolnionym z VAT nic nie trzeba robić - tak jest domyślnie.
    Zarejestrować sie trzeba jeżeli się chce zostać VATowcem lub jeżeli się
    musi zostać VATowcem (np. obrót towarami akcyzowymi, przekroczenie
    limitu do zwolnienia podmiotowego). Można też się wyrejestrować - po
    minimum 3 lata bycia VATowcem i o ile spełnia się warunki do zwolnienia.

    > Firma ma wystawiać rachunki czy faktury z pozycją VAT zw. (aż do sprzedaży
    > 10000euro/rok) ?

    Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym płatnikiem VAT to nie wolno ci
    wystawiać faktur VAT.
    Jeżeli jesteś to wystawiasz wyłącznie faktury VAT. Sprzedaż na fakturze
    VAT ze stawką zw. dotyczy wyłącznie zwolnienia przedmiotowego
    (towar/usługa jest zwolniona, sprzedawca nie).

    Limit zwolnienia podmiotowego (sprzedawca zwolniony z VAT) to 50tys zł,
    nie 10tys euro.

    > W internecie znalazłem sprzeczne informacje:
    > http://www.biznesforum.pl/faktury-a-zwolnienie-podmi
    otowe-z-vat-vt10164.html

    Błąd rzeczowy w samym pytaniu. Pierwsza rejestracja do VAT oznacza
    rezygnację ze zwolnienia. Nie jest obowiązkowa o ile nie zachodzą inne
    przesłanki wymuszające opodatkowanie VATem.
    Albo się zarejestrował do VAT i jest VAtowcem a wtedy stawka na fakturze
    zależy wyłącznie od rodzaju sprzedawanego towaru/usługi albo się nie
    zarejestrował i korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

    Tertium non datur.

    > http://www.forumprawne.info/t2617_zwolnienie_z_wat_a
    _faktura.html

    Opis problemu jest niespójny i niekompletny. Pytająca nie rozumie co to
    jest zwolnienie podmiotowe a co przedmiotowe, co powoduje że nie wiadomo
    na jakie pytanie są tam odpowiedzi (zakładam ze na pytanie którego
    odpowiadający się "domyślili" ale jak biegły ich myśli - trudno powiedzieć).

    > Na jakie przepisy powołać się odnośnie tej kwestii?

    Nie ma kwestii, zbyt dużo sprzeczności i żadnej konkretnej informacji w
    Twoim opisie.
    Albo uporządkujesz pytanie albo będziesz czekał latami, aż komuś będzie
    się chciało zrobić Ci wykład z CAŁEJ ustawy o VAT.

    Ewentualnie może pojawi się tu jakiś jasnowidz. Ale czekamy na niego już
    od paru lat...

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2008-04-08 11:47:03
    Od: "opek" <o...@e...comp.pl>

> [...]
    > limitu do zwolnienia podmiotowego). Można też się wyrejestrować - po
    > minimum 3 lata bycia VATowcem i o ile spełnia się warunki do zwolnienia.

    dziekuje za wyczerpującą odpowiedź i już informuję - nie jest to moja
    działalność a tylko mam wgląd do dokumentów które były składane przy
    rejestracji, wśród dokumentów jest formularz VAT-R z zanaczeniem "Podatnik
    będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia, o którym mowa w art.113 ust.1 lub
    9 ustawy" oraz wydruk z opłatą (chyba 200zł) z US z informacją "rejestracja
    do podatku VAT - podatnik zwolniony" (cytuje z pamięci i nie wiem czy dobrze
    przytoczyłem), działalność ma polegać głównie na organizowaniu zawodów
    sportowych, szkoleń oraz drobnej sprzedaży.

    Czyli jak sądzę wynika z tego, że podatnik musi wypisywać rachunki. Gdy
    przekroczy 10000 euro będzie musiał przejść na VAT.

  • 4. Data: 2008-04-08 11:50:57
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    opek pisze:

> [...]
    >
    > Czyli jak sądzę wynika z tego, że podatnik musi wypisywać rachunki.
    > Gdy przekroczy 10000 euro będzie musiał przejść na VAT.
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    A jednak nie chciało Ci sie czytać do końca.
    Leń.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2008-04-08 12:06:48
    Od: "opek" <o...@e...comp.pl>

    > ^^^^^^^^^^^^^^^
    > A jednak nie chciało Ci sie czytać do końca.
    > Leń.

    Hmm uzupełniłem tylko brak o którym była mowa w Twojej wypowiedzi tutaj:

    "Albo się zarejestrował do VAT i jest VAtowcem a wtedy stawka na fakturze
    zależy wyłącznie od rodzaju sprzedawanego towaru/usługi albo się nie
    zarejestrował i korzysta ze zwolnienia podmiotowego."

    Bo skoro podatnik ma pismo z US "podatnik zarejestrowany do VAT - zwolniony"
    a wcześniej złożył druk VAT-R i musiał zapłacić za rejestrację do vat ~200zł
    to oznacza że dobrze napisałem?

  • 6. Data: 2008-04-08 12:34:27
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    opek pisze:
> [...]
    > a wcześniej złożył druk VAT-R i musiał zapłacić za rejestrację do vat ~200zł

    Po raz kolejny powtórzę - nie podałeś prawie żadnych informacji.
    Dalej nic nie wiemy o tej działalności, poza tym że gość zapłacił 200zł
    za coś czego prawdopodobnie nie potrzebował bo bycie zwolnionym z VAT
    jest stanem domyślny, nigdzie tego nie trzeba zgłaszać.
    Kiedy się zgłaszał? <łopatologia on> podać przybliżoną datę <łopatologia
    off>
    Od kiedy prowadził działalność? (j.w.)
    Co to znaczy "pismo z US". Jedynym potwierdzeniem rejestracji do VAT
    jest druk VAT-5.

    Proszę, zanim odpowiesz, przeczytaj jeszcze raz mojego pierwszego posta.
    Bo przeczytałeś kawałek ze środka i to WIDAĆ w każdym Twoim słowie.

    Nie przeczytałeś nawet tego kawałka który zacytowałeś a on powinien
    rodzić pytania (nie do mnie - do tego rozrzutnego delikwenta).

    Podpowiem Ci coś - mój tekst był cały o jednym problemie i zasadniczo
    każde zdanie jakąś informację niosło. Można nawet założyć że każde inną.
    Można nawet śmiało przyjąć że był spójny.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2008-04-08 22:19:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Apr 2008, Maddy wrote:

    > Dalej nic nie wiemy o tej działalności, poza tym że gość zapłacił 200zł za
    > coś czego prawdopodobnie nie potrzebował bo bycie zwolnionym z VAT jest
    > stanem domyślny, nigdzie tego nie trzeba zgłaszać.

    Ale AFAIR można. Można być zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym,
    taki podatnik nie jest podatnikiem czynnym.
    Art.113.3 i 113.4, pasuje? :)

    Przykładowy powód zgłoszenia? Wystawianie *faktur* zwolnionych
    dla "zagranicznych":
    +++
    Art. 106
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub
    œwiadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych
    jako podatnicy VAT
    czynni lub zwolnieni,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    jeżeli miejscem opodatkowania tych czynnoœci jest terytorium państwa
    członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa
    trzeciego i dla tych czynnoœci
    podatnicy ci nie sš zidentyfikowani dla podatku od wartoœci dodanej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    > Co to znaczy "pismo z US". Jedynym potwierdzeniem rejestracji do VAT jest
    > druk VAT-5.

    Jak rozumiem zgodnie z art.96.4 ze słowami "lub zwolnionego" :)

    > Proszę, zanim odpowiesz, przeczytaj jeszcze raz mojego pierwszego posta.

    To prawda, bo na pytanie "po co" trudno odpowiadać losując :)
    Niestety, trzeba przekopać całą ustawę i wychwycić wszystkie miejsca,
    w których użyto "podatnika zarejestrowanego" *bez* słowa "czynnego".
    Przypuszczam że parę się znajdzie!

    > Nie przeczytałeś nawet tego kawałka który zacytowałeś a on powinien rodzić
    > pytania (nie do mnie - do tego rozrzutnego delikwenta).

    IMO delikwent mógł mieć powód, 200 zł wobec innych rygorów VAT to
    drobna kwota, nawet jak "tylko" kupujący wolą dostać ewidentną
    "fakturę VAT" zamiast "rachunku", to może się opłacać!

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-04-09 11:33:46
    Od: "opek" <o...@e...comp.pl>

    dziękuje za zainteresowanie, jeszcze raz w weekend sprawdzę całą
    dokumentację i dam więcej informacji.
    pozdrawiam,
    opek