  • 1. Data: 2007-05-09 10:27:51
    Temat: faktura VAT czy rachunek?
    Od: "bbl" <b...@y...com>

    Witam

    którego dokumentu używamy do sprzedaży dla osoby fizycznej jeżeli jestem
    płatnikiem VAT (czy jest to faktura VAT bez podania NIP odbiorcy czy też do
    tego celu używam innego dokumentu np.rachunek?)

  • 2. Data: 2007-05-09 11:16:11
    Temat: Re: faktura VAT czy rachunek?
    Od: <s...@a...pl>

    > którego dokumentu używamy do sprzedaży dla osoby fizycznej jeżeli jestem
    > płatnikiem VAT (czy jest to faktura VAT bez podania NIP odbiorcy czy też
    > do tego celu używam innego dokumentu np.rachunek?)

    faktura VAT

    Pamiętaj jednak, że NIP możesz pominąć przy sprzedaży osobie fizycznej nie
    prowadzącej działalnosci gospodarczej. Jesli ją prowadzi i kupuje na
    działalność to NIP musi być.

  • 3. Data: 2007-05-09 11:42:05
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Wed, 09 May 2007 13:16:11 +0200, sympatyczna_poczta_a napisał(a):

    > faktura VAT
    >
    > Pamiętaj jednak, że NIP możesz pominąć przy sprzedaży osobie fizycznej
    > nie prowadzącej działalnosci gospodarczej. Jesli ją prowadzi i kupuje na
    > działalność to NIP musi być.

    Może inaczej, jeżeli kupujący chce sobie odliczyć, to musi na fakturze
    być NIP. Sprzedawca nic nie musi (tzn musi dać na fakturze NIP jeżeli
    klient tego zażąda) :)

    p. m.

  • 4. Data: 2007-05-09 12:04:47
    Od: <s...@a...pl>

    > Może inaczej, jeżeli kupujący chce sobie odliczyć, to musi na fakturze
    > być NIP. Sprzedawca nic nie musi (tzn musi dać na fakturze NIP jeżeli
    > klient tego zażąda) :)

    Hmm, nie zgadzam się.
    Jeśli sprzedawca wie, że osoba fizyczna kupuje na działalność (firmę) to
    MUSI być podany NIP na fakturze. i sprzedawca MUSI do wpisać na niej.
    Inaczej wystawi fakturę niegodną z rozporządzeniem. A skutki tego są różne.
    Zgodnie z rozporządzeniem faktura musi zawierać NIP (art. 9.1.1) z
    zastrzezeniem, że może go nie być jeśli faktura jest na rzecz m.in. osoby
    fizycznej nieprowadzącej działalnosci gospodarczej (art. 11.1).

    Czyli reasumując - sprzedawca MUSI dać NIP na fakturze - jeśli nawet tego
    nabywca nie żąda - jeśli sprzedawca wie, że zakup jest na działalność.

    Fakt, że leży to w takiej sytuacji w interesie zarówno sprzedawcy jak i
    nabywcy.