  • 1. Data: 2007-05-08 18:48:45
    Temat: Umowa o pracę, a dodatkowy dochód. Co na to US ?
    Od: sawic <s...@w...to.gmail.com>

    Witam.

    Jestem zatrudniony na czas nieokreślony na umowe o pracę.
    Robie sobie hobbystycznie strony internetowe. Głównie na własny użytek.
    W każdym razie non-profit, nie mam z tego korzyści materialnych.

    Przymierzam się do nauczenia obsługi sms-ów premium, bo jeszcze tego nie
    robiłem. Wybrałem AllPay jako partnera do tej usługi.
    Gdy już rozkminię co i jak, to chciałbym na jednej z moich podstron dać
    możliwość dotacji sms-em. W formie: "Jeżeli podoba Ci się ta strona i
    chciałbyś nas wesprzeć to wyślij sms na numer 9xxx".

    I teraz moje pytanie.
    Jeżeli ktoś wyśle jakiegoś sms-a to jak powinienem to rozliczyć z US i
    czy aby nie zostanie to zakwalifikowane jako ciagłe źródło dochodu,
    przez co US każe mi założyć DG.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale wg regulaminu AllPay (
    http://allpay.eu/files/allpay_pl_regulamin_smsmms.pd
    f ) po miesiącu
    czasu ja wystawiam rachunek dla AllPay. Czy będą osobą fizyczną mogę to
    zrobić ?

    Muszę też wspomnieć, że jakakolwiek forma zatrudnienia nie wchodzi w
    rachubę. Nie wiem jaki jest sposób na rozliczenie tego typu płatności,
    ale podpisałem z pracodawcą klauzulę, że nie podejmę żadnego dodatkowego
    zatrudnienia.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-05-08 20:58:57
    Temat: Re: Umowa o pracę, a dodatkowy dochód. Co na to US ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 May 2007, sawic wrote:

    > aby nie zostanie to zakwalifikowane jako ciagłe źródło dochodu, przez co US
    > każe mi założyć DG.

    WKwestiiFormalnej: US nie "każe", US co najwyżej przychody *zaliczy do
    DG* (co niekoniecznie jest tożsame dla uznania, że ma miejsce "prowadzenie
    DG w rozumieniu przepisów o prowadzeniu DG", nie wiem czy ma prawo
    (tajemnica skarbowa!) dać "cynk" właściwym urzędom (UM, ZUS) ze
    jest tu taki którym można się zająć i łupnąć go za prowadzenie
    niezarejestrowanej DG ;)

    Co do meritum nie mam zdania.
    Pod żebractwo chyba to nie podpada (poproszę bez urazy!), na moje oko
    może to byc "przychód z działalności artystycznej", a taki zalicza się
    (podatkowo) do przychodów uzyskiwanych osobiście.
    Problem jest taki, że mimo iż podatkowo taka "działalność artystyczna"
    jest osobną kategorią, to *dla ZUS* traktowana jest jak działalność
    gospodarcza.
    I to wcale nie US staje się w tym momencie "groźny" :) - nie wiem
    dlaczego wszyscy boją się TYLKO US!

> [...]
    f ) po miesiącu czasu ja
    > wystawiam rachunek dla AllPay. Czy będą osobą fizyczną mogę to zrobić ?

    Nota bene[1] bycie osobą fizyczną nie ma nic do bycia przedsiębiorcą,
    ja np. jestem osobą fizyczną i przedsiębiorcą :|
    Chciałeś zapytać pewnikiem czy nieprzedsiębiorca może wystawić rachunek?
    - oczywiście!

> [...]
    > z pracodawcą klauzulę, że nie podejmę żadnego dodatkowego zatrudnienia.

    Notabene[1], ciekawe czy taki zapis jest prawnie skuteczny.
    IMHO można zakazać działalności *konkurencyjnej*...

    [1] zdaje się obie wersje są poprawne, nie mogę się zdecydować ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-05-09 07:23:24
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > może to byc "przychód z działalności artystycznej", a taki zalicza się
    > (podatkowo) do przychodów uzyskiwanych osobiście.

    Niektóre ważne urzędy uważają inaczej:
    http://www.michalkiewicz.pl/inne/zrzutka.jpg
    (oczywiście niekoniecznie mają rację)

  • 4. Data: 2007-05-10 19:58:07
    Od: sawic <s...@w...to.gmail.com>

    \n pisze:

    > Niektóre ważne urzędy uważają inaczej:
    > http://www.michalkiewicz.pl/inne/zrzutka.jpg
    > (oczywiście niekoniecznie mają rację)

    Heh. Nieźle.
    No dobra. To może inaczej.
    Każda osoba będzie uprawniona do wyświetlania jej nicka przez okres 30
    dni. Powiedzmy będzie to coś w formie reklamy. Płacisz sms'a i Twój nick
    jest wyświetlany przez 30 dni. Owe osoby nigdzie nie będą widniały jako
    darczyńcy.

    W takim przypadku pod żebractwo już to się nie zalicza, bo sprzedaję coś
    w rodzaju reklamy.

    Przychodzi mi na myśl analogia:
    Co by było gdybym tak jak wcześniej powiedziałem nie mógł podjąć
    dodatkowego zatrudnienia, i jakaś firma zgłosiła by się do mnie z
    propozycją powieszenia reklamy na moim płocie za jakąs określoną sumę,
    płatną w okresach miesięcznych.

    Jest to stałe i ciągłe źródło dochodzu, aczkolwiek nie wydaje mi się,
    abym musiał w takim przypadku zakłądać własną DG. Jak to później
    powinienem rozliczyć z US ?

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2007-05-11 05:55:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 May 2007, sawic wrote:

> [...]
    > zatrudnienia, i jakaś firma zgłosiła by się do mnie z propozycją powieszenia
    > reklamy na moim płocie za jakąs określoną sumę, płatną w okresach

    - dla podatku dochodowego jest to najem, oddzielne źródło dochodu
    (nie DG i nie umowa wykonywana osobiście)
    - dla ZUS jest obojętne, bo w zakresie definicji DG ZUS odwołuje się
    do dwu kategorii definicji z ustawy o podatku dochodowym (DG
    wg UoPDoOF oraz *niektórych* form działalności osobistej)
    - dla VAT jest to DG, tj wymaga albo skorzystania ze zwolnienia albo
    rejestracji, tak czy siak wymaga prowadzenia ewidencji
    - dla DG w rozumieniu przepisów o ewidencjonowaniu DG nie jest
    to DG
    ...i tak jeszcze parę razy, bo coś 7 definicji DG (różnych) się
    ktoś już doliczył :]

    > Jest to stałe i ciągłe źródło dochodzu,

    ...więc spełnia definicję DG VAT...

    > aczkolwiek nie wydaje mi się, abym
    > musiał w takim przypadku zakłądać własną DG.

    ...bo nie spełnia definicji DG wg przepisów o DG (nie jest handlem,
    działalnością wytwórczą itp)

    > Jak to później powinienem rozliczyć z US ?

    Osobno dochodowy, osobno VAT :P

    Prawdę mówiąc (patrz archiwum), kilka razy zahaczałem o tę sprawę,
    znaczy o zasady *wynajmu praw*.
    Zauważ, że Twoje porównanie *byłoby* całkiem zgrabne, jakby nie
    jeden mały, malutki szczegół:
    _117.html
    +++
    Art. 659.
    § 1. Przez umowę najmu wynajmujšcy zobowišzuje się oddać najemcy
    rzecz do używania [...]
    ^^^^^
    ---

    Płot jest RZECZĄ.
    Czym jest strona www?

    Jest całkiem sporo zapisków (w tymże KC) pt. "stosuje się".
    I prawdę mówiąc, IMVHO można by rozważać, czy w przypadku kiedy ktoś
    otrzymuje "pożytki ze strony" na własny rachunek nie będzie to
    dzierżawa - bo wtedy sprawa jest prosta jak drut kolczasty:
    +++
    Art. 709. Przepisy o dzierżawie rzeczy stosuje się odpowiednio
    do dzierżawy praw.
    ---

    Ale dla najmu takiego jasnego zapisku nie widzę, zaś obawiam się
    że reklama jest traktowana jako "korzystanie dla siebie", a nie
    jako "czerpanie korzysci z przedmiotu".

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-05-11 07:46:36

    Dnia 10-05-2007 o 21:58:07 sawic <s...@w...to.gmail.com> napisał(a):

    > W takim przypadku pod żebractwo już to się nie zalicza, bo sprzedaję coś
    > w rodzaju reklamy.

    Oni chcieli z niego zrobic żebraka bo gość jest niewygodny dla towarzystwa,
    przeciętnemu szaraczkowi to nie grozi