    From: "pix" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: firma emeryta a ZUS
    Date: Mon, 30 Sep 2002 00:34:38 +0200

    > No niekoniecznie. Zawsze można przecież zlikwidować to. I wtedy będzie
    > to samo co ze zwykłą DG. Po prostu SC daje _dodatkowo_ możliwość
    > zmiany właścicieli, a DG nie.

    Niestety problem w tym, że to niezupełnie to samo - likwidacja SC
    i założenie "w to miejsce" DG powoduje, że powstaje jednak zupełnie
    inny podmiot gosp. O ile pewnie można jeszcze jakoś kombinować
    z przeniesieniem majątu - jeśli jest ;-) to duużo gorzej jest z ciągłością
    różnych umów i to mnie właśnie martwi.

    > No można dać temu fikcyjnemu wspólnikowi minimalny procent udziału.
    > Nie znam przepisów, bo nie drążyłem tego, ale może można 0,0000001%?
    > Poza tym -- jeśli wspólnikiem jest osoba bliska (ojciec itp) to wtedy
    > po jego śmierci się jest spadkobiercą, takoż spółki.
    (..)

    Jeśli się nie mylę to śmierć jedynego wspólnika chyba automatycznie
    oznacza rozwiązanie spółki, więc trzeba na gwałt szukać innego
    i antydatować umowę. To z kolei może nie być takie proste, gdyż chyba
    wszyscy wspólnicy muszą wyrazić zgodę na przyjęcie nowego, a jak tu
    taką zgodę dostać od osoby, która właśnie odeszła ?
    Ewentualnie można mieć dwóch wspólników - zawsze to mniejsze
    prawdopodobieństwo, że obaj jednocześnie...

    > Oczywiście to luźne pomysły.

    Z gatunku tych luźnych to ja mam jeszcze taki - przekształcić Sc w o.o.
    (to chyba możliwe) i wykupić udziały tworząc jednoosobową.
    Tyle że dla byle SC od razu zakładać coś z KH, to hmm...
    Poza tym jednoosobowe o.o. AFAIR przysporzyły jakiś czas temu sporo
    kłopotów ich właścicielom i właściwie to nie wiem czym to się w efekcie
    skończyło - pewnie smutno, jak to u nas :-(

    Pix