  • 1. Data: 2002-09-24 17:06:44
    Temat: firma emeryta a ZUS
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    Witam....
    chcialbym zalozyc wlasna firme, obslugujaca internet na osiedlu, robic
    wszelkie uslugi internetowe. Firma mialaby przynosic zyski oczywiscie:)
    Chetnie zaplace podatek od zysku, jednak straszny problem stanowi oczywiscie
    ZUS - okolo 500 zl miesiecznie.
    Slyszalem, ze emeryci sa zwolnieni z placenia ZUS, i nie pomniejszy im to
    emerytury, jesli firma osiagnie maly zysk...
    Mam wiec nastepujacy pomysl:
    Firme zalozy moja babcia, emerytka, i zatrudni mnie, a poniewaz jestem
    uczniem liceum (pelnoletnim) to z tego co wiem takze nie zaplace ZUSu. Ja
    bede sie zajmowal wszystkim , a pensje dostane powiedzmy w wysokosci prawie
    calego zysku (przypuscmy 300 zl).
    Czy jest mozliwe cos takiego?? moja babcia w ogole nie zna sie na
    komputerach, tym bardziej internecie, czy moze zalozyc taka spolke, i czy
    bedzie to UCZCIWE?? czy moze mi wyplacac 300 zl, czy obowiazuje jakas placa
    minimalna?? i czy ja napewno nie place ZUSU? czy babcia nie straci emerytury
    przez to??
    bardzo prosze o wszelkie sugestie
    pozdrawiam, Tomek

  • 2. Data: 2002-09-24 18:06:36
    Temat: Re: firma emeryta a ZUS
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > (..) moja babcia w ogole nie zna sie na
    > komputerach, tym bardziej internecie

    Teoretycznie właściciel wcale nie musi się na czymkolwiek znać - w końcu
    po to zatrudnia "specjalistów" i płaci im wynagrodzenie.

    > czy moze zalozyc taka spolke,

    Dlaczego od razu spółkę ?
    Chyba odpowiedniejszą formą jest zwykła DG jako osoba fizyczna.

    > bedzie to UCZCIWE??

    IMHO równie dobrze mógłbyś sobie rozważać czy uczciwe jest obdzieranie
    przez państwo swoich obywateli i późniejsze trwonienie ich pieniędzy.
    Bardziej istotna praktycznie kategoria to zgodność z obowiązującym prawem.
    Mniemam, że to było pytanie żartobliwe ;-)

    > czy moze mi wyplacac 300 zl, czy obowiazuje jakas placa
    > minimalna??

    Płaca minimalna obowiązuje, ale nic nie stoi na przeszkodzie abyś był
    zatrudniony np. tylko na część etatu.

    > i czy ja napewno nie place ZUSU? czy babcia nie straci emerytury
    > przez to??
    > bardzo prosze o wszelkie sugestie

    Podobno nie straci, ale lepiej niech się wypowiedzą osoby bardziej
    obeznane w zawiłościach ZUSowskich.

    Pix

  • 3. Data: 2002-09-26 12:02:04
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Tue, 24 Sep 2002 19:06:44 +0200), "Tomek"
    <t...@p...onet.pl> był(a) napisał(a):

    >Witam....
    >chcialbym zalozyc wlasna firme, obslugujaca internet na osiedlu, robic
    >wszelkie uslugi internetowe. Firma mialaby przynosic zyski oczywiscie:)

    Oj naiwny naiwny naiwny
    naiwny jak ćma
    co w ogień się pcha

    :-)))

    >Chetnie zaplace podatek od zysku, jednak straszny problem stanowi oczywiscie
    >ZUS - okolo 500 zl miesiecznie.

    ok. 600zł...

    >Mam wiec nastepujacy pomysl:
    >Firme zalozy moja babcia, emerytka, i zatrudni mnie, a poniewaz jestem
    >uczniem liceum (pelnoletnim) to z tego co wiem takze nie zaplace ZUSu.

    Jeśli zatrudni, to zapłacisz... Chyba że zatrudni na Umowę Zlecenie.

    >Czy jest mozliwe cos takiego?? moja babcia w ogole nie zna sie na
    >komputerach, tym bardziej internecie, czy moze zalozyc taka spolke, i czy
    >bedzie to UCZCIWE??

    Tak.

    >czy moze mi wyplacac 300 zl, czy obowiazuje jakas placa
    >minimalna??

    Obowiązuje, ale na pełny etat 760zł brutto. Może Cię zatrudnić na pół
    etatu -- wtedy 760/2 albo na 1/4 etatu, wtedy ... sam policz :-)
    Ale ponieważ kwota będzie zmienna, nie chcesz płacić ZUSu wogóle, to
    najlepiej na Umowę Zlecenie. Jako uczeń/student do 26 roku życia nie
    podlegasz ZUSowi od UZ

    >czy babcia nie straci emerytury
    >przez to??

    A na tym się nie znam

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 4. Data: 2002-09-26 12:03:53
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Tue, 24 Sep 2002 20:06:36 +0200), "pix"

    >Dlaczego od razu spółkę ?
    >Chyba odpowiedniejszą formą jest zwykła DG jako osoba fizyczna.

    Aczkolwiek Spółka Cywilna byłaby lepsiejsza z uwagi na późniejsze jej
    przejęcie. Jednosobowa DG na babcię skutkuje jej rozwiązaniem w
    momencie zejścia babci lub w momencie gdy chce się ją przekazać komuś.
    A tak SC można etapami przekazać całkiem innym wspólnikom.

    Ale od UoP zapłaci ZUS!

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-09-26 12:58:06
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > momencie zejścia babci lub w momencie gdy chce się ją przekazać komuś.
    > A tak SC można etapami przekazać całkiem innym wspólnikom.

    Aczkolwiek do SC to sama babcia chyba nie wystarczy i potrzebna byłaby
    jeszcze druga osoba.

    > Ale od UoP zapłaci ZUS!

    I jeszcze będzie masa innych problemów.
    Ogólnie rzecz biorąc UoP faktycznie nie jest godna polecenia.

    Pix

  • 6. Data: 2002-09-26 13:31:43
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    co to UoP?? (domniemam, ze ne chodzi o Urzad Ochrony Panstwa:))
    pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2002-09-26 13:59:46
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > co to UoP?? (domniemam, ze ne chodzi o Urzad Ochrony Panstwa:))

    UoP to "umowa o pracę"

    pz.Pix

  • 8. Data: 2002-09-26 20:03:04
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 26 Sep 2002 14:58:06 +0200), "pix"

    >Aczkolwiek do SC to sama babcia chyba nie wystarczy i potrzebna byłaby
    >jeszcze druga osoba.

    Ano. Ale w sumie nie wiem czy babcia nie będzie musiała i tak
    zdrowotnego odprowadzać. Raczej tak. Więc w sumie może się okazać, że
    równie dobrze mogą sobie założyć DG na np. ojca... Choć SC ma tą wadę,
    że są dwa zdrowotne, więc kasa większa, ale jak mówiłem, łatwość
    przejęcia firmy...

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 9. Data: 2002-09-26 20:03:06
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 26 Sep 2002 15:31:43 +0200), "Tomek"
    <t...@p...onet.pl> był(a) napisał(a):

    >co to UoP?? (domniemam, ze ne chodzi o Urzad Ochrony Panstwa:))

    Umowa o Pracę...

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 10. Data: 2002-09-27 18:26:45
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > równie dobrze mogą sobie założyć DG na np. ojca... Choć SC ma tą wadę,
    > że są dwa zdrowotne, więc kasa większa, ale jak mówiłem, łatwość

    Skoro już o SC mowa, to (tak poza głównym wątkiem) mają one niestety
    też wadę - juz do końca świata musi być jakiś, choćby fikcyjny wspólnik.
    A jak tenże wspólnik zemrze (oby żył jak najdłużej) to może być problem.
    Chyba że jest jakiś sprytny sposób złapania wszystkiego w jednym ręku
    - jeśli masz jakieś koncepcje na przeprowadzenie takiej operacji to byłbym
    bardzo zainteresowany.

    Pix