    From: Piotrek <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: freelancing - zagraniczna firma a podatek
    Date: Thu, 31 May 2012 08:49:44 -0700 (PDT)

    Postów przybyło, a ja ciągle czekam na jakąś konkretną poradę :) Czy
    rzeczywiście zakładanie działalności gospodarczej jest nieuniknione?
    Moje opory przed nią są chyba oczywiste: nie mam pojęcia ani od kiedy
    zacząłbym w ten sposób zarabiać, ani ile, ani jak często, a niestety
    ZUS należałoby opłacać tak czy owak. Nie dałoby się tego po prostu
    wpisywać w rocznym zeznaniu jako "inne źródła dochodu" i potwierdzać
    ich
    wyciągami z banku? Chcę jeszcze uściślić charakter tej działalności. W
    przeciwieństwie do App Store, gdzie napisane przez siebie aplikacje
    faktycznie się sprzedaje,
    tutaj jest się tylko osobą świadczącą usługi - wykonuje się pewne
    zlecenie i w przypadku, gdy to, co wyślemy, okaże się najlepsze ze
    wszystkich
    kandydatur, otrzymamy 100% przypisanej temu zadaniu stawki, drugie
    miejsce jest nagradzane połową tej kwoty. Prawa do wysłanego przez nas
    kodu przechodzą na firmę.

    To tyle (w skrócie) jeśli chodzi o software development. Chociaż w tej
    chwili interesuje
    mnie to mniej, firma organizuje też analogiczne konkursy dotyczące
    fazy projektowania oprogramowania, gdzie zadaniem uczestników jest
    stworzenie, na podstawie wstępnej specyfikacji projektu, dokumentacji
    i diagramów pozwalających na implementację finalnego produktu
    (lub jego części). Ciekawe czy ten przypadek jest prostszy od strony
    prawnej (odpada problem praw do kodu źródłowego).