  • 1. Data: 2011-06-28 10:15:08
    Temat: jak 'zatrudnic' brata
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    Witam!
    Chiałbym zeby moj brat na rachunek mojej firmy sprzedawal kasy fiskalne
    (otrzymuje ode mnie dane klienta, wystawia fakture w moim imieniu daje
    klientowi wraz z kasą i fiskalizuje sprzet)
    Czy da się to zrobic nie zatrudniając go, ew. na umowę o dzieło?

    Jest gdzies zatrudniony wiec zus jako taki to nie najwiekszy problem,
    ale nie posiadam pracownikow i tego - ze wzgledow formalnych - chce sie
    trzymac.

    pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2011-06-28 10:51:48
    Temat: Re: jak 'zatrudnic' brata
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Pendrive" <P...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > klientowi wraz z kasą i fiskalizuje sprzet)
    > Czy da się to zrobic nie zatrudniając go, ew. na umowę o dzieło?

    Lepiej na umowe zlecenie.
    Koszt (w sytuacji, gdy brat pracuje na etacie) jest tylko odrobinke wyzszy,
    a umowa zlecenie bardziej odpowiada charakterowi czynnosci. Choc oczywiscie
    jak sie uprzec, to i dzielo przejdzie - ale raczej takie na standardowe KUP
    (20%).
    Przy dziele zdecydowanie mniej papierkologii - nie trzeba skladac co miesiac
    deklaracji do ZUS.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-06-28 11:37:30
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    W dniu 2011-06-28 12:51, SDD pisze:
> [...]
    > (20%).
    > Przy dziele zdecydowanie mniej papierkologii - nie trzeba skladac co miesiac

    a przy umowie zlecenie moze wystawiac na moj rachunek faktury vat ?
    Nie jest pod moim nadzorem, dostaje dane, jedzie do klienta fiskalizuje
    wystawia fakture i daje mi kase z ktorej ja pozniej wyplacam mu jakas kwote.

    Czy przy umowie zlecenie -bo rozumiem ze skoro jest zatrudniony to
    wchodzi w gre tylko zdrowotne - te zdrowotne wynosi MAX tyle co dla
    prowadzacego DG czy jest procentowe od kwoty zlecenia (kwota znana
    dopiero na koniec miesca) i moze przekroczyc standardowa stwka (200
    kilka zlotych) .

    No i czy US lub ZUS sie nie przypieprzy jezeli brat jest zatrudniony na
    umowe zlecenie (osoba wspolpracujaca itp. )

    pozdrawiam
    P.

    --
    z magazynem</a>

  • 4. Data: 2011-06-28 21:01:09
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > Nie jest pod moim nadzorem, dostaje dane, jedzie do klienta fiskalizuje
    > wystawia fakture i daje mi kase z ktorej ja pozniej wyplacam mu jakas

    IMHO bardziej wlasnie na umowie zlecenie bardziej mi pasuje wystawianie FV
    niz na umowie o dzielo.
    Przy FV istnieje miedzy stronami umowy ciagly zwiazek. Przy dziele takiego
    zwiazku brak. Zamawiasz dzielo, dostajesz dzielo.

> [...]
    > DG czy jest procentowe od kwoty zlecenia (kwota znana dopiero na koniec
    > miesca) i moze przekroczyc standardowa stwka (200 kilka zlotych) .

    Jest procentowe, ale to nei ma znaczenia, bo jego wieksza czesc odliczasz od
    podatku.
    Przykladowo:
    500 zl brutto:
    zdrowotne 45 zl, zaliczka na podatek: 33 zl.
    - przy dziele bylaby tylko zaliczka na podatek w kwocie 72 zl
    (zlecenie drozsze o 6 zl)

    przy 1000 zl brutto:
    zdrowotne 90, zaliczka 67 zl
    - przy dziele tylko zaliczka 144 zl
    (zlecenie drozsze o 13 zl)

    przy 5000 zl brutto:
    zdrowotne 450 zl, zaliczka 333 zl
    - przy dziele bylaby tylko zaliczka 720 zl
    (zlecenie drozsze o 63 zl)

    - tak wiec trzeba przemyslec - w zasadzie roznice sa na tyle niewielkie, ze
    nikt ni epowinien Was scigac o umowe o dzielo...
    Ale np. gdybys poszedl na chorobowe, to ZUS moze zakwestionowac, ze
    wykonawca sie firma zajmuje - przy zleceniu wystarczy odpowiedni zapis w
    umowie i Ty sobie mozesz spokojnie chorowac, a firma moze dzialac.

    > No i czy US lub ZUS sie nie przypieprzy jezeli brat jest zatrudniony na
    > umowe zlecenie (osoba wspolpracujaca itp. )

    Byla ostatnio mowa, ze rodzenstwa to nie dotyczy.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-06-29 09:50:02
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Tue, 28 Jun 2011 12:51:48 +0200, SDD napisał(a):

    > [..] Choc oczywiscie jak sie uprzec, to i dzielo przejdzie - ale raczej
    > takie na standardowe KUP (20%).

    Hmmm... i co by miało być rezultatem tej umowy, tego dzieła? :)
    Bo UoD jest umową rezultatu, a nie starannego wykonania.
    Dla przykładu, np. wykonanie analizy prawnej konkretnej sytuacji lub
    doprowadzenie do konkretnej sytuacji może być dziełem, natomiast usługa
    stałej konsultacji prawnej dziełem już nie jest.
    I jakim sposobem chciałbyś by w imieniu zamawiającego, taki wykonawca
    wystawiał faktury VAT?
    Pytam całkiem poważnie, wrzucił byś orientacyjny tekst co stanowiłoby
    przedmiot takiej UoD?

  • 6. Data: 2011-06-30 22:42:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jun 2011, SDD wrote:

    > Użytkownik "Pendrive" <P...@d...pl> napisał

    [...]
    > IMHO bardziej wlasnie na umowie zlecenie bardziej mi pasuje wystawianie FV
    > niz na umowie o dzielo.

    IMO dobrze gadasz, ale:

    > Przy FV istnieje miedzy stronami umowy ciagly zwiazek. Przy dziele takiego
    > zwiazku brak. Zamawiasz dzielo, dostajesz dzielo.

    ...uzasadnienie jest nieprzekonujące.
    Powiedziałbym tak: należy przytoczyć *definicję* zlecenia.
    W odróżnieniu od "umów traktowanych JAK zlecenie" :D
    Akurat tu mielibyśmy rzadki przypadek "właściwej" umowy zlecenia,
    tej z definicji (z KC).

    BTW: jak na mój gust, "zlecenie właściwe" nie kwalifikuje się
    do uznania za dzieło. Z powodu definicji właśnie, zupełnie
    niezależnie od pozostałych cech przypisanych zleceniu.

    > Ale np. gdybys poszedl na chorobowe, to ZUS moze zakwestionowac, ze
    > wykonawca sie firma zajmuje - przy zleceniu wystarczy odpowiedni zapis
    > w umowie i Ty sobie mozesz spokojnie chorowac, a firma moze dzialac.

    :)

    pzdr, Gotfryd