  • 1. Data: 2003-01-01 16:43:18
    Temat: jakie oświadczenia w nowym roku..?
    Od: "Mariusz Konert" <m...@w...pl>

    Witam!
    Prowadze DG, jestem na KPIR i Vacie. Mam pytanko: czy musze jeszcze cos poza
    oswiadczeniem o prowadzeniu KPiR zlozyc w US?

    Slyszalem cos o jakims oswiadczeniu nt Vat?

    O co chodzi?

  • 2. Data: 2003-01-01 20:06:02
    Temat: Re: jakie oświadczenia w nowym roku..?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Prowadze DG, jestem na KPIR i Vacie. Mam pytanko: czy musze jeszcze
    cos poza
    > oswiadczeniem o prowadzeniu KPiR zlozyc w US?

    Jak dla mnie z lektury RMF w sprawie prowadzenia KPiR
    (po zmianach)
    jeśli ktoś prowadził KPiR, to nie musi już składać oświadczenia.
    Ale zanim US się zorientuje, że nie trzeba, mogą trochę czasu zająć
    :-)

    > Slyszalem cos o jakims oswiadczeniu nt Vat?
    >
    > O co chodzi?

    A to chyba chodzi o dziwną sytuację odnośnie tych,
    którzy nie przekroczyli 10000 eur przychodów i "być może"
    przestali automatycznie być vatowcami.
    Wydaje mi się, że to bzdura.

    CEZ

  • 3. Data: 2003-01-02 00:12:35
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeśli ktoś prowadził KPiR, to nie musi już składać oświadczenia.
    > Ale zanim US się zorientuje, że nie trzeba, mogą trochę czasu zająć

    Nie musi składac deklaracji że będzie się rozliczał na zasadach ogólnych ale musi
    poinformowac o założeniu i prowadzeniu w 2003 r
    KPiR.

    Sark

  • 4. Data: 2003-01-02 09:13:32
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Nie musi składac deklaracji że będzie się rozliczał na zasadach
    ogólnych ale musi poinformowac o założeniu i prowadzeniu w 2003 r
> [...]

    Zobacz tu na nowe rozporządzenia:

    http://www.mf.gov.pl/podatki/fizycznych.shtml

    I powiedz mi czy jeśli nie byłem
    na ryczałcie, ani nie prowadziłem ksiąg rachunkowych
    (tzn nadal jestem na KPiR)
    to muszę powiadamiać US o założeniu księgi.
    Ja uważam, że nie, ale może znasz inny przepis, który by nakazywał.
    Wg mnie z brzmienia par 10.2 nie wynika taki obowiązek.
    Albo ja źle zrozumiałem, czego nie wykluczam.

    CEZ

  • 5. Data: 2003-01-02 15:54:20
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > jeszcze

    > zająć

    > ogólnych ale musi poinformowac o założeniu i prowadzeniu w 2003 r

> [...]

    Strasznie obciązony ten serwer, chyba wszyscy się rzucili :)

    Weszłem na link poniższy:
    http://www.mf.gov.pl/podatki/fizycznych_7.shtml
    aby sie przekonać czy zmieniło się coś w "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 15
    grudnia 2000 r. w sprawie prowadzenia
    podatkowej księgi przychodów i rozchodów" (Dz. U. Nr 116, poz. 1222). a szczególnie w
    owym par.10
    ///§ 10. 1. Podatnicy, o których mowa w § 2 ust. 1, są obowiązani zawiadomić w formie
    pisemnej urząd skarbowy właściwy według
    miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie do dnia 20 stycznia
    roku podatkowego, w którym będą opłacali podatek
    dochodowy na ogólnych zasadach. Podatnicy, u których obowiązek prowadzenia księgi
    powstaje w ciągu roku, powinni złożyć
    zawiadomienie w terminie siedmiu dni od dnia założenia księgi.///

    więc tutaj nic sie nie zmieniło

    Nie bardzo rozumiem wagi przykładanej przez ciebie do "par 10.2" chyba że to
    literówka

    ///§ 10. 2. Złożenie zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, nie zwalnia podatnika z
    obowiązku założenia księgi oraz sporządzenia
    spisu z natury na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia
    działalności w ciągu roku. ///

> [...]
    > Wg mnie z brzmienia par 10.2 nie wynika taki obowiązek.
    > Albo ja źle zrozumiałem, czego nie wykluczam.

    Nie znalazłem poprawek z 17.12.2002 w par 10 o których napisałeś w "Czy i w tym roku
    jest obowiązek.." więc jak możesz to podaj
    dokładniejszy link lub namiar na dokładniejsze dane do tego rozporządzenia.
    Na dzień dzisiehszy uważam że w opisanej przez ciebie sytuacji (identycznie jak moja)
    nalezy w formie pisemnej poinformowac US o
    załozeniu KPiR.

    Na stronie MF jest taka uwaga-wyłączenie
    ///Akty prawne
    Teksty aktów prawnych zamieszczonych w dziale "Podatki" maja jedynie charakter
    informacyjny i nie stanowią źródła prawa. Część aktów
    prawnych nie uwzględnia wszystkich nowelizacji. W związku z powyższym informujemy o
    numerach Dzienników Ustaw, w których
    opublikowane są zmiany do zamieszczonych przepisów.////

    a przy "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 15 grudnia 2000 r. w sprawie
    prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów"
    (Dz. U. Nr 116, poz. 1222)." takiej informacji o numerach Dzienników Ustaw, w których
    opublikowane są zmiany nie ma (w odróznieniu
    od pozostałych ghdzie są)

    Sark

  • 6. Data: 2003-01-02 17:49:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Strasznie obciązony ten serwer, chyba wszyscy się rzucili :)
    >
    > Weszłem na link poniższy:
    > więc tutaj nic sie nie zmieniło

    No bo to stare jest.

    > Nie bardzo rozumiem wagi przykładanej przez ciebie do "par 10.2"
    chyba że to literówka

    Nie, to nie literówka. Ja widzę taki tekst. Wklejam go poniżej.
    oraz link do tekstu i Dziennik Ustaw

    http://www.lex.it.pl/serpra/pdf/d02i37.pdf

    Dz. U. 219/2002 poz 1837

    "ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA FINANSÓW

    z dnia 17 grudnia 2002 r.

    zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej
    księgi przychodów i rozchodów.

    [...]

    zarządza się, co następuje:

    § 1.

    W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000 r.
    w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów
    (Dz. U. Nr 116, poz. 1222 oraz z 2001 r. Nr 128, poz. 1421)
    wprowadza się następujące zmiany:

    [...]

    4) § 10 otrzymuje brzmienie:
    "§ 10.1. Podatnicy, są obowiązani założyć księgę,
    a w razie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży,
    o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 - również tę ewidencję,
    na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia
    działalności w ciągu roku podatkowego.
    2. Podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności
    gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym,
    korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem
    dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, są obowiązani
    zawiadomić w formie pisemnej urząd skarbowy właściwy według
    miejsca zamieszkania podatnika
    o prowadzeniu księgi w
    terminie 20 dni od dnia jej założenia.

    > Na dzień dzisiehszy uważam że w opisanej przez ciebie sytuacji
    (identycznie jak moja) nalezy w formie pisemnej poinformowac US o
    > załozeniu KPiR.

    I co uważasz teraz na dzień dzisiejszy ? :-))

    Pzdr
    CEZ

  • 7. Data: 2003-01-02 18:17:14
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > (identycznie jak moja) nalezy w formie pisemnej poinformowac US o
    >
    > I co uważasz teraz na dzień dzisiejszy ? :-))

    Przyznaję w 100 % rację a poniżej publikuję swoje stanowisko w sprawie ... na dzień
    02.01.2003 r godz. 19.10 :))
    --------------------------------------
    W sytuacji osoby NIE będącej na ryczałcie, ani NIE prowadzącej ksiąg rachunkowych w
    2002 r tzn. nadal pozostającej w 2003 r na KPiR
    to NIE MA konieczości powiadamiania US o założeniu księgi podakowej (KPiR).
    NE MA też obowiązku zawiadamiania o wyborze formy opodatkowania - na zasadach
    ogólnych - ponieważ przyjmuje się domyslnie że jest
    taka sama jak w roku poprzednim
    --------------------------------------
    Takie rozumowanie potwierdza dzisiejsza Rzepa, pokreślenia ____ są moje

    ////Nowe ewidencje w nowym roku
    Obowiązek złożenia - w ciągu 20 dni - zawiadomienia o zaprowadzeniu podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów dotyczy wyłącznie osób
    rozpoczynających działalność gospodarczą, które nie wybrały ryczałtu ani karty
    podatkowej, a także osób, które w 2003 r. chcą
    zmienić formę opodatkowania na zasady ogólne lub przejść z ksiąg rachunkowych na
    księgę przychodów i rozchodów. Ci, którzy
    ____kontynuują działalność gospodarczą i chcą być opodatkowani tak jak
    dotychczas____, a także prowadzić ewidencję taką jak
    dotychczas, zawiadomienia składać _____nie muszą____ - wynika z rozporządzenia
    ministra finansów z 17 grudnia 2002 r.,
    nowelizującego rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i
    rozchodów.////

    Pełna treść artykułu tutaj
    http://www.rp.pl/dodatki/firma_z_030102/firma_z_a_3.
    html#1
    "Nowe ewidencje w nowym roku"

    No to chyba coś uzgodniliśmy, pytanie tylko czy logika podatkowa nie okaże swej
    wyższości :))

    Sark

  • 8. Data: 2003-01-03 10:04:46
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Sark" [...]
    [...]> Przyznaję w 100 % rację a poniżej publikuję swoje stanowisko w
    sprawie ...

    Zaraz... zaraz.

    A gdzie tu mowa o tych, co w ubieglym roku prowadzili KPiR ?

    Boguslaw

  • 9. Data: 2003-01-03 11:29:58
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > sprawie ...
    >
    > Zaraz... zaraz.
    >
    > A gdzie tu mowa o tych, co w ubieglym roku prowadzili KPiR ?

    To może inaczej.
    A gdzie mowa, że ci co prowadzili KPiR
    mają złożyć zawiadomienie?

  • 10. Data: 2003-01-03 13:17:26
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Rozporządzenie MF z 17.12.2002 (Dz.U. 219 poz. 1837)
    Dotyczy czego ? Prowadzenia KPiR. Jeśli podatnik nie będzie prowadził w
    rozpoczynającym się roku KPiR - rozporządzenie go nie dotyczy (wyjątek p."a"
    patrz niżej - deklaratywność formy opodatkowania).
    par. 10 p. 1 - dot. obowiązku założenia księgi i ew. ewidencji (nie ma tam
    nic o zawiadomieniach - nie dotyczy wątku).
    Par. 10 p. 2
    Rodzaj obowiązku : zawiadomienie US o prowadzeniu księgi w terminie do 20
    stycznia.
    Kogo dotyczy obowiązek :
    a) Podatników rozpoczynających działalność
    b) Podatników, którzy w roku poprzednim byli ryczałtowcami, a w bieżącym
    "wchodzą na zasady ogólne - dokładnie KPiR (bo jeśli na księgi rachunkowe -
    znów TO rozporządzenie ich nie dotyczy)
    c) Podatników, którzy w roku poprzednim prowadzili księgi rachunkowe, a w
    bieżącym "wchodzą na zasady ogólne" - dokładnie KPiR
    Czyli mówiąc jeszcze prościej :
    1) Podatników rozpoczynających działalność
    2) Podatników "przechodzących" z nowym rokiem podatkowym "na KPiR" Z INNEJ
    FORMY.
    Czy jest tutaj jakaś niejasność ????
    AR