    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: === koniec leasingu a wykup auta ===
    Date: Tue, 30 Oct 2007 09:16:35 +0100

    On Mon, 29 Oct 2007, 'Tom N' wrote:

    > Znikłeś art. 22d. ;P

    :)
    Ustawodawca chyba faktycznie "zostawił furtkę", robiąc asynchronicznie
    dwie rzeczy i nie wprowadzając wyraźnej sankcji w przypadku leasingu.

    Przypomnę że gdzieś do 2002/2003 był zapis o konieczności zaliczenia do
    przychodów DG środków, które były "wykorzystywane", i były wyroki NSA
    zgadzające się ze stanowiskiem US, iż jak podatnik *jakkolwiek*
    wykorzystywał ST to ma wykazać przychód.
    Pośrednio można było próbować wywodzić nakaz wpisania do ST - jako, że
    niewpisanie mogło służyć "ukryciu przyszłych dochodów".
    Absurd, jeśli ktoś nie pobierał korzyści podatkowych w postaci zaliczenia
    w koszty (wyposażenia) lub amortyzacji (ST), i w końcu to zniesionio,
    pojawił się zapis o "ewidencjonowanych".

    Za to nie dopatrzyli regulacji w zakresie leasingu :]
    Czego brakuje, to nie tyle nakazu zapisania, co jasnego postawienia
    listy sankcji za "obejście" wykazania ST zakupionego po nierynkowej
    cenie.
    Przy odliczaniu amortyzacji sankcja jest jasna - swoiście liczone
    odsetki od kosztów. Ale przy niewpisaniu *takich* kosztów nie ma.
    W to, że umowa leasingu stanowi jedną całość (łącznie z wykupem)
    chyba nie wątpimy, i w to że nie można "pół umowy" zawrzeć w ramach
    DG a reszty poza chyba też. Ale z "karą za niewpisanie" faktycznie
    jest kłopot :)

    IMHO w art.14.2 są dwa kiksy:
    - niejasny zapis 14.2.1.b, bo nie wiem czy nie należy rozumieć go tak,
    że sprzedaż wyposażenia nieewidencjonowanego NIE jest przychodem
    z DG :>
    - brak jasnej regulacji w stylu "d) składników przejętych na podstawie
    zaliczonych całkowiecie lub częsciowo w koszty DG umów opisanych
    w art.23a - 23k, niezależnie czy zostały ujęte we właściwych
    ewidencjach".

    pzdr, Gotfryd