  • 1. Data: 2008-08-07 07:24:14
    Temat: kontrahent z UK nie jest platnikiem VAT
    Od: "Maciek" <s...@N...gazeta.pl>

    Witam

    Czy ktos z szanownych grupowiczow zetknal sie z transakcja z kontrahentem z
    UK, ktory nie jest platnikiem VAT? Chodzi o to, jak wystawic fakture? VAT "np"
    czy tez naliczony wg stawki w Polsce, skoro on nie moze odprowadzic? Usluga
    jest elektroniczna.

    Pozdrawiam
    Maciek

  • 2. Data: 2008-08-07 11:02:20
    Temat: Re: kontrahent z UK nie jest platnikiem VAT
    Od: r...@o...pl

    On 7 Sie, 09:24, "Maciek" <s...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Czy ktos z szanownych grupowiczow zetknal sie z transakcja z kontrahentem z
    > UK, ktory nie jest platnikiem VAT?

    A jest podatnikiem czy nie jest? Bo tylko to ma znaczenie.

    >Chodzi o to, jak wystawic fakture? VAT "np"
    > czy tez naliczony wg stawki w Polsce, skoro on nie moze
    > odprowadzic?

    Ale czego nie moze odprowadzic, VAT-u? Jesli jest konsumentem to masz
    racje. Jesli jest podatnikiem to musi odprowadzic, nawet jesli jest
    zwolniony podmiotowo.

    Z polskiej ustawy:

    Art. 17. 1. Podatnikami są również osoby prawne, jednostki
    organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:
    4) będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników
    posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza
    terytorium kraju;
    3. W przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4
    stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art.
    15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub
    stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

    Art. 15. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne
    niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące
    samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez
    względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    [zauwaz ze podatnik to kategoria obiektywna, nie ma nic wspolnego z
    rejestracja albo jej brakiem, tudziez zwolnieniem podmiotowym]

    Art. 27 ust. 3 pewnie znasz :)

    I zostaje nam:

    Art. 113
    13. Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do
    *****importu towarów i usług******, wewnątrzwspólnotowego nabycia
    towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,
    oraz >>>podatników<<<: (...)

    Zwolnienie podmiotowe tyczy sie owych >>>podatnikow<<<. Odnosnie
    importu uslug nie ma takiego pojecia. Zwolniony podmiotowo musi
    rozliczyc import uslug na druku VAT-9 za każde zdarzenie generujace
    obowiazek podatkowy.

    Analogicznie jest to zapisane w dyrektywie ue, wiec w UK raczej na
    bank maja takie same zasady.

    Wnioski: Jesli nabywca jest podatnikiem to musi rozliczyc VAT sam, na
    bazie faktury NP. Problemem jest udowodnienie ze faktycznie jest
    podatnikiem. Jesli nie masz na to papierow a kwota nie jest duza, to
    nalicz mu VAT normalnie. Jesli kwota jest wieksza to zdobadz jakies
    papiery i wystaw NP.

    pozdr

  • 3. Data: 2008-08-08 08:43:21
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    r...@o...pl wrote:

> [...]
    >
    > Ale czego nie moze odprowadzic, VAT-u? Jesli jest konsumentem to masz
    > racje. Jesli jest podatnikiem to musi odprowadzic, nawet jesli jest

    Z tego co mi wiadomo, to jest wewnatrzwspolnotowy podmiot nie jest
    zarejestrowany dla VAT, obojetnie czy osoba prywatna czy Ltd., to VAT
    naliczany jest w kraju wygenerowania uslugi i tamze placony.

    Czyli naliczasz gosciowy Polski VAT a on go musi zaplacic.

    VATu mozesz nie naliczyc jedynie wowczas, kiedy kontrahent poda Ci
    unijny VAT-ID. Wowczas on wystawia sobie fakture wewnetrzna i dolicza
    VAT zgodnie z wysokoscia obowiazujaca w danym kraju czlonkowskim.

  • 4. Data: 2008-08-08 15:46:18
    Od: r...@o...pl

    On 8 Sie, 10:43, Bad Behaviour <b...@b...co.nz> wrote:

> [...]
    > unijny VAT-ID. Wowczas on wystawia sobie fakture wewnetrzna i dolicza
    > VAT zgodnie z wysokoscia obowiazujaca w danym kraju czlonkowskim.

    A mozesz zdefiniowac pojecie "nie jest zarejestrowany dla VAT",
    wyjasnic z czego wynika to,
    ze jesli ktos "nie jest zarejestrowany dla VAT" to faktura musi byc z
    polskim VAT-em
    i czemu "VATu mozesz nie naliczyc jedynie wowczas, kiedy kontrahent
    poda Ci unijny VAT-ID"?
    Aha, jeszcze powiedz czemu "on" -czyli ten co ma VAT-ID - " wystawia
    sobie fakture wewnetrzna i dolicza
    VAT zgodnie z wysokoscia obowiazujaca w danym kraju czlonkowskim." a
    ten co nie ma VAT-ID
    juz sobie nie wystawia faktury i nie dolicza VAT?
    Jestem ciekaw gdzie sie pomylilem w swoim poscie.

  • 5. Data: 2008-08-24 06:27:57
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    r...@o...pl wrote:
    > A mozesz zdefiniowac pojecie "nie jest zarejestrowany dla VAT",
    > wyjasnic z czego wynika to,

    To proste. To ten, ktory ma przyznany VAT-ID (u nas omylkowo zwany NIP)
    przez stosowny organ i podaje ci go do fakruty.

    > ze jesli ktos "nie jest zarejestrowany dla VAT" to faktura musi byc z
    > polskim VAT-em
    > i czemu "VATu mozesz nie naliczyc jedynie wowczas, kiedy kontrahent
    > poda Ci unijny VAT-ID"?

    Bo to oznacza, ze to klient indywidualny, czyli koncowy, ktory nie ma
    prawa odliczac VAT-u. Jak sprzedajesz duzo za granice do takich wlasnie
    klientow (np. ksiegarnia wysylkowa) to to sie nazywa distance selling.
    Jak przekroczysz prog, musisz sie zarejestrowac dla potrzeb VAT w kraju,
    do ktorego sprzedawales klientom niezarejestrowanym dla VAT i
    przekroczyles tenze prog.

    > Aha, jeszcze powiedz czemu "on" -czyli ten co ma VAT-ID - " wystawia
    > sobie fakture wewnetrzna i dolicza

    Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie wiec nie powiem ci czemu. Zapewne
    jakas dyrektywa unijna to reguluje. Jak znasz angielski to poczytaj
    sobie na www.hmrc.gov.uk
    Tam masz wszystko slicznie wyjasnione.

  • 6. Data: 2008-08-24 08:00:04
    Od: r...@o...pl

    On 24 Sie, 08:27, Bad Behaviour <b...@b...co.nz> wrote:

    > Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie wiec nie powiem ci czemu. Zapewne
    > jakas dyrektywa unijna to reguluje. Jak znasz angielski to poczytaj
    > sobie nawww.hmrc.gov.uk
    > Tam masz wszystko slicznie wyjasnione.

    Nie chce byc zgryzliwy ale musze. Skoro nie wiesz to po co
    spekulujesz? Poza tym to grupa pl. a nie uk. i to co na hmrc.gov.uk
    nie ma znaczenia. Transpozycja dyrektywy VAT do polskiego systemu
    prawnego znajduje sie gdzie indziej.

  • 7. Data: 2008-08-24 11:01:51
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    r...@o...pl wrote:

> [...]
    > spekulujesz? Poza tym to grupa pl. a nie uk. i to co na hmrc.gov.uk
    > nie ma znaczenia. Transpozycja dyrektywy VAT do polskiego systemu

    Pytales o kontrahenta z UK, wiec HMRC powie ci wszystko o VAT-cie, ktory
    dotyczy kontrahenta z UK.

  • 8. Data: 2008-08-24 11:03:33
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    r...@o...pl wrote:
    > Nie chce byc zgryzliwy ale musze. Skoro nie wiesz to po co
    > spekulujesz? Poza tym to grupa pl. a nie uk. i to co na hmrc.gov.uk

    Nie ma obowiazku skladania zapytan na grupie. Zawsze mozesz zglosic sie
    po porade do specjalistycznej kancelarii doradztwa podatkowego.

  • 9. Data: 2008-08-24 12:24:10
    Od: r...@o...pl

    On 24 Sie, 13:03, Bad Behaviour <b...@b...co.nz> wrote:

    > Nie ma obowiazku skladania zapytan na grupie. Zawsze mozesz zglosic sie
    > po porade do specjalistycznej kancelarii doradztwa podatkowego.

    Pomyliles mnie z pytajacym, dla mnie EOT.