    From: "livia" <s...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kontrola US a wpłw kasy na konto firmowe
    Date: Wed, 27 Oct 2004 22:42:36 +0200

    >2. US prześwietla firmowe konta, a czy prywatne też?

    jak bardzo narozrabiasz to tak

    >3. Czy mam prawo swoją prywatną kasę przelewać na konto
    >firmowe?

    Jeśli jesteś osobą fiz. samodzielnie prowadzącą działalność to tak. Tylko na
    przelewach musisz to ładnie opisać. Tzn, cel, przeznaczenie tychże zasobów.
    Np. na zakup srodka trwałego.

    albo, co gorsze:
    >4. Czy obca OFPDG może mi przelewać kasę ze swojego konta
    >firmowego na moje firmowe konto?

    ale tylko jako zaliczkę na zakup twoich dóbr, lub jako zapłatę za towar lub
    usługę. (jednak to wynika z opisu podanego na przelewie)
    W pierwszym przypadku, może dojść do tranzakcji, jednak niekoniecznie. Jeśli
    nie doszło powinieneś odesłać pieniądze do zaliczkodawcy. Możesz oczywiście na
    jego pisemny wniosek przelać te pieniądze na inne konto niż to, z którego
    przyszły.
    W drugim przypadku musisz mieć dokument sprzedaży towaru. A kasą możesz
    dowolnie (w granicach dozwolonego prawa) dysponować.

    >Pytam, bo mam taki przypadek: mój znajomy X chce mieć ruch
    >na koncie, bo od tego zależy czy i jak duży kredyt dostanie
    >od banku i poprosił mnie o przysługę: X przelewa mi kasę,
    >ja wyciągam gotówkę, daję ją naszemu wspólnemu znajomemu Y,
    >a ten wpłaca X-owi jako zapłata za coś tam i tak pieniążki
    >krążą, po czym bank widzi duże obroty na koncie i o to
    >chodzi,

    a nie lepiej to robić na swoim ROR-ze. Podejrzewam, ze tych tranzakcji jest
    kilka w miesiącu. To trochę za dużo jak na przypadkowe zawieruszenie kapitału.

    >ale czy nie będę mieć problemów z US, który powie, że ja mam
    >jakieś dochody, których nie zaksięgowałam.

    j/w

    >a przecież mogłam także, taki inny przypadek: pozwolić
    >znajomemu X z Gdańska przelać kase na moje konto dla
    >znajomego Y z mojego miasta, który nie ma "szybkiego" konta
    >i prosił mnie o przysługę

    Usłyszysz taką odpowiedź: usługi bankowe są w chwili obecnej ogólnodostępne.
    Nic nie stoi na przeszkodzie założyć sobie konto w innym banku. czy jest
    zezwolenie na taką działalność? Prosze pokazać faktury za takowe pośrednictwo.

    >i 5. Sprzedaję wysyłkowo towar. Klienci płacą przelewem na
    >konto 50zł za towar i 5 zł za dostarczenie towaru do
    >klienta. Na fakturze bądź paragonie mają jednak tylko
    >pozycję: "towar - 50zł". Kosztu przesyłki nie pozycjonuję na
    >fakturze (). No więc powstaje rozbieżność między wpływem na
    >konto - 55zł, a kwotą 50zl wystawioną na fakturze.
    >Czy US to kontroluje?

    >Jak to ująć? czy wystarczy że w rubryce "inne przychody"
    >wpiszę te 5 zł dowodem wewnętrznym?

    W przypadku detalu w kasie fiskalnej, w przypadku hurtu na fV. Przy czym kasy
    fiskalne mają opcję sprzedaż pozostała. A jeśli nie to normalnie. A księgujesz
    oczywiście do książki w rubryce "inne przychody". Po przez rozbicie wartości
    na zestawieniach sprzedaży.

    Maja

    >Małgorzata. PKPiR, VAT, memoriał.

    archiwum i przeszukiwanie newsów