  • 1. Data: 2004-02-25 14:38:27
    Temat: koszty uzyskania przychodu od dochodu za granica
    Od: "Robek" <j...@y...com>

    Mam pytanie dotyczace opodatkowania dochodow osiagnietych za granica.
    Od 1.1 2004 od dochodow tego rodzaju mozna odliczyc tylko 30diet (a nie jak
    bylo wczesniej dieta +25% ryczaltu za hotel za kazdy dzien pobytu za granica).
    Poniewaz zona pracuje na amerykanskim uniwersytecie to zgodnie z umowa pomiedzy
    Polska i USA nie placi w Stanach podatkow. Za to po powrocie do kraju w czerwcu
    bedzie musiala zaplacic solidny podatek. Jak tego uniknac? Data powrotu byla
    ustalona przed zmiana przepisow - wiedzac o zmianach mozna by bylo powrot
    zaplanowac powrot na styczen 2005 i fiskus by sie nie mogl czepiac, teraz jest
    juz za pozno na te zmiany.

    -Czy mozna zastosowac 50% koszty uzyskania przychodow (praca naukowa na
    uniwersytecie)?
    -Czy mozna do kosztow uzyskania przychodu zaliczyc skladke na fundusz
    emerytalny (obligtoryjna!) i koszty na ubezpieczenie zdrowotne (wymog stawiany
    przy zatrudnieniu)
    -Czy mozna odliczyc koszty poniesione na przedszkole (obliczjac amerykanskie
    podatki mozna)
    -Czy mozna odliczyc koszty poniesione na zakwatorawanie, ew. inne (jakie?),
    ktore urealniaja stanadard zycia , bo co prawda pensja jest amerykanska ale
    wydatki takze!

    Z gory dzieki za pomoc
    Robek

  • 2. Data: 2004-02-25 14:50:34
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    "Robek" <j...@y...com> wrote in message
> [...]
    czerwcu
    > bedzie musiala zaplacic solidny podatek. Jak tego uniknac?

    I to jest właśnie główny punkt programu.
    Nie da się.

    > -Czy mozna zastosowac 50% koszty uzyskania przychodow (praca naukowa na
    > uniwersytecie)?
    Tak. Tylko, żeby gdzieś w dokumentach było napisane, że to jest praca
    naukowa, albo np prowadzenie zajęć, czyli coś co podlega u nas pod 50%
    koszty.

    > -Czy mozna do kosztow uzyskania przychodu zaliczyc skladke na fundusz
    > emerytalny (obligtoryjna!) i koszty na ubezpieczenie zdrowotne (wymog
    stawiany
    > przy zatrudnieniu)
    Dobre pytanie. Nie wiem. Ale raczej nie, bo nigdzie w ustawie nie jest
    napisane, że można.

    > -Czy mozna odliczyc koszty poniesione na przedszkole (obliczjac
    amerykanskie
    > podatki mozna)
    Nie.
    W polskich przepisach, czegoś takiego nie ma.

> [...]
    (jakie?),
    > ktore urealniaja stanadard zycia , bo co prawda pensja jest amerykanska
    Nie. Tak samo jak polskiego czynszu nie możesz odliczyć od podatku.
    Trzeba przyznać, że ten kto w polsce zlikwidował te diety to mu się medal
    należy za zwiększanie wpływów do budżetu.
    Z drugiej strony ten ktoś chyba nigdy za granicą nie był, bo różnych
    standardów życia też nie widział.

    Jak coś będziesz wiedział więcej to daj znać.

  • 3. Data: 2004-02-25 22:58:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Robek,

> [...]
    > zaplanowac powrot na styczen 2005 i fiskus by sie nie mogl czepiac, teraz jest

    Nie wiem skąd ale trzepie mi sie w głowie uparcie myśl: 183 dni. I ta
    myśl trzepie się w kontekście tego, gdzie rozliczać podatki... Być
    może da się jednak przedłużyć pobyt o te kilka dni tak, żeby załapać
    się tam na rozliczenie podatku?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2004-02-25 23:41:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [...]
    >+ Nie wiem skąd ale trzepie mi sie w głowie uparcie myśl: 183 dni.

    W kontekście poprzedniej wersji ustawy pewnikiem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-26 00:19:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Thursday, February 26, 2004, 12:41:42 AM, you wrote:

    > W kontekście poprzedniej wersji ustawy pewnikiem :)

    Ulituj się - wytłumacz, proszę - co się zmieniło w tej kwestii?
    Mam sąsiada, który pracuje w Holandii i będzie mnie molestował o
    podpowiedzi...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2004-02-26 07:04:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Feb 2004, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Ulituj się - wytłumacz, proszę - co się zmieniło w tej kwestii?

    Rzuć okiem na wątek:
    "Praca czesciowo za granica"
    Nie widzę zapisu o "byciu rezydentem" z za to pojawiło się
    "miejsce zamieszkania" jako kwalifikator rozliczania się
    z całości dochodów. Zapisane tak, że trudno powiedzieć jak
    interpretować przypadek jeśli ktoś "mieszka" część czasu "tu"
    a część "tam" (przebywanie określić prościej).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-02-26 13:17:43
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > interpretować przypadek jeśli ktoś "mieszka" część czasu "tu"
    > a część "tam" (przebywanie określić prościej).

    Jest to ściślej określone w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

  • 8. Data: 2004-02-26 14:41:02
    Od: "Robek" <j...@y...com>

    dzieki za odpowiedzi

    jedyne co rzeczywiscie moze pomoc obnizyc podatek do zaplaty to "robienie
    kosztow", bo wykazanie miejsca rezydencji poza Polska to rzecz sliska jak sie
    wraca starej pracy i mieszkania. Tylko jak sie upewnic czy urzad skarbowy mi
    te odliczenia uzna czy nie i czy pozniej nie dostane karnych %.
    pytanie urzednikow to zly pomysl (b. czesto nie orientuja sie w temacie; w USA
    tez sie nie orientuja ale maja ksiazke z tel. i wiedza do kogo dzwonic by sie
    dowiedziec), najlepiej znalezc kogos doswiadczonego "po przejsciach", bo
    niezaleznie co US poradzi to i tak podatnik odpowiada za poprawnosc swoich
    podatkow.
    Zatem pozostaje mi probem jak zrobic by US zaakceptowal 50% koszty wynikajace z
    naukowosci + obowiazkowe oplaty na ubezp. zdrowotne i fundusz emerytalny. W
    koncu w kraju tez to sie odlicza.

    Robek

  • 9. Data: 2004-02-26 20:22:40
    Od: "GreG" <g...@w...pl>

    "poilkj" <l...@d...invalid> wrote in message

    > Jest to ściślej określone w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

    Jak jak sie ma powyzsza umowa do UOPDOF? Czy wyzej jest taka umowa, czy
    ustawa? Czy jest zapis w ustawie, ktory powoluje sie na warunki umow o
    unikaniu
    (bo kazdy kraj ma osobna)? W koncu ustawa mowi o zwolnieniu z podatku
    (jeszcze),
    a poszczegolne umowy moga traktowac sprawe inaczej.

    GreG