    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: koszty wysyłki na fakturze
    Date: Wed, 21 Jul 2004 21:56:06 +0200

    On Wed, 21 Jul 2004, L. wrote:

> [...]
    >+ > +VAT czyli 24,40 za twój towar.
    >+ > Jak wykażesz 4,10 netto "za przesyłkę" to ile wykażesz "za całość"
    >+ > i z czego zapłacisz różnicę ? Zaznaczam iż oczekiwane byłoby
    >+ > 20 zł przychodu netto, 4,40 dla państwa na VAT i 5 zł dla poczty.
    >+ > Mi ginie 90 groszy do zapłacenia z własnego przychodu :]
    >+
    >+ a jesli chodzi o cene to 5 zł brutto płace na poczcie za przesyłke
    >+ doliczam klientowi za swoja przesyłke i od niego dostaje 5 zł brutto.
    >+
    >+ wiec jesli klientowi na fakturze dam 4,10 + 22% = 5zł brutto.

    No i z tego 90 groszy *odprowadzasz państwu* jako VAT.
    Z "danych na fakturze" 5 zł dostajesz 5 zł, poczcie musisz zapłacić
    5 zł. Z czego wynika pytanie: skąd bierzesz owe 90 groszy ?
    Odpowiedź brzmi: "z twojego przychodu".
    Jak ktoś sprzedaje towar po 20 zł sztuka i ma 10% marży (czyli całe
    dwa złote) to 40% z tego "wyrzuci" na VAT.
    Oczywiście jak wysyłasz towar wart 2000 zł i też masz 10% marży to możesz
    sobie "stratę VAT" podarować - tyle że wysyłanie towaru za 2 kzł zwykłą
    przesyłką może się okazać głupotą, zaś przesyłka "ubezpieczona"
    (wartościowa) jest proporcjonalnie droższa (i w koło Macieju).

    >+ Nie moze tak byc?
    >+ to tez jest niezgodne z prawem?

    Nie wnika w zgodność z prawem (czy nikt nie przyczepi się do
    sprzedania usługi taniej - bo za 4,10 niż kupiona). Poruszałem
    TYLKO problem, iż przy takim księgowaniu jest się "w plecy"
    o VAT.

    >+ A jesli mam niezafakturowany transport(przesyłke), tylko kwotę od
    >+ klienta rozliczam z kontem rozrachunkowym poczty to to jest ukryta
    >+ refaktura?

    Nie wiem co to "konto rozrachunkowe" bo PK znam tylko "z widzenia" :)
    Może na tak postawione pytanie ktoś ze speców od PK ci odpowie :)

    >+ przeciez nie nabijam na paragon i nie obciazam klienta,
    >+ tylko on sam jakoby płaci poczcie. tak tez jest żle? L.

    IMHO - jeśli to ty "zawierasz z pocztą umowę" (nawet na potrzeby
    kogo innego !) to z p. widzenia VAT powinna rzeczywiście mieć
    miejsce "sprzedaż jakby kupił i sprzedał". Powiem: IM*H*O :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)