    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: księgowanie faktur - obowiązkowe?
    Date: Fri, 14 Jan 2005 18:52:52 +0100

    pix napisał(a):

    > No... hmm... W związku z niniejszym nie mam odwagi polemizować ;-)
    > Niemniej jednak nieśmiało zwrócę uwagę na istnienie specjalnych
    > "gumowych" przepisów, jak choćby taki par.11.3 z KPiR:
    > "Księgę uważa się za rzetelną (..), jeżeli dokonywane w niej zapisy
    > odzwierciedlają stan rzeczywisty".

    Zauważ że to *zapisy w księdze* a nie księga mają odzwierciedlac stan
    faktyczny. Pod kontem zgoności ze stanem faktycznym analizuje sie każdy
    zapis odrębnie.
    Bieżemy pierwszy - zgodny, drugi - zgodny, itd.itp. Wszystki zgodne -
    księga rzetelna. Do każdego zapisu mamy dokument, każe zdarzenie miało
    miejsce i stanowi koszt uzyskania przychodu.
    Brak zapisu nie może być powodem do uznania księgi za nierzetelną bo to
    zapis w księdze ma odzwierciedlać stan faktyczny a nie owa mityczna
    "księga".
    Jak zapisu nie ma to niczego nie odzwierciedla.
    Ponadto skoro ustawodawca wymienia koszty które podatnik MA OBOWIĄZEK
    wykazac (materiały, towary, wynagrodzenia) to oznacza że co do
    pozostałych kosztów takiego obowiązku nie ma.
    Ustawę należy rozpatrywać całościowo. I brać pod uwagę że gdyby
    ustawodawca chciał napisac co innego to by napisał co innego.
    Skoro jest nałożony na cos konkretnego szczególny obowiązek to znaczy że
    inne tego rodzaju zdarzenia temu obowiązkowi nie podlegają.

    Poza tym czytamy dalej w tym samym artykule

    "4. Księgę uznaje się za rzetelną również, gdy:
    [...]
    3) błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z
    wyjątkiem błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów
    zakupu materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny"

    Więc o jakiej nierzetelności mówimy?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl