  • 1. Data: 2005-01-13 20:17:48
    Temat: księgowanie faktur - obowiązkowe?
    Od: "MAREK M." <m...@m...spamstop.giraffe.pl>

    Witam,

    Mam do Was pytanie następującej treści, czy prowadzący DG ma obowiązek
    księgowania wszystkich faktur wystawianych na jego rzecz za uslugi i
    przedmioty nie stanowiące przedmiotu DG,a zatem, uslugi te nie są w żadnej
    formie dalej zbywane.

    Przyklad : Mam kilka aktywacji u operatorow GSM - wszystkie zarejestrowane
    na DG. Tak uczynilem w celu chociazby uzyskania lepszych taryf. Wiem,iz w US
    przy jednoosobowej DG i nie zatrudnianiu pracownikow, nie moglbym
    potraktowac w/w FV dla wszystkich numerow jako koszt DG i tak tez nie chcę.

    Moje rozumowanie jest takie : jesli czegos dalej nie zbywam,a nie chce
    uznawac za koszt, bo np. nie przejdzie to w US lub nie mam po prostu na to
    ochoty, nie muszę tego czynić, a US nic do tego nie ma, bo o nic u nich sie
    nie upominam,a podatki z tytulu wystawionych na moja rzecz faktur,
    odprowadzaja podmioty, ktore swiadcza te uslugi. Skarb panstwa zatem nic nie
    traci, a straty moge poniesc co najwyzej ja - nie odliczajac kosztu od
    podatku dochodowego i VAT.

    Co innego oczywiscie by bylo gdybym nie ksiegowal zakupow towarow / uslug,
    ktore dalej bym sprzedawal, co fakturowalbym podmiotom,ktorym ja
    swiadczylbym uslugi lub , gdybym cos traktowal; jako koszt, a nastepnie
    sprzedal poza fakturami.

    Czy mam rację, ze z FV dla towarow i uslug,ktore nabywam na swoja rzecz,
    moge robic co chce, bo rownie dobrze moge byc tak glupi,ze niczego nie
    uznaje jako koszt,a nalezne podatki od siwadczonych przez siebie uslug
    "nadplacam" ?

    Pozdrawiam
    MM

  • 2. Data: 2005-01-13 21:21:49
    Temat: Re: księgowanie faktur - obowiązkowe?
    Od: "trk" <...@...com>

    IMHO dobrze godocie kumie...
    AFAIK TRZEBA księgować tylko sprzedaż, towary/materiały i wynagrodzenia
    inne koszty - MOŻNA

    pozdr
    trk

  • 3. Data: 2005-01-14 00:38:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, MAREK M. wrote:
    [...]
> [...]
    >+ traci, a straty moge poniesc co najwyzej ja - nie odliczajac kosztu od

    Były takie czasy że próbowałem bronić tezy przeciwnej.
    Ale nie dość że grupa (z Maddy na czele) głośno i wyraźnie wybiła mi
    z głowy takie pomysły ;) to jeszcze w dniu 1.V.2004 został uchylony
    ostani przepis na który umiałem się powołać - konieczność "doliczenia
    VATu do wartości rynkowej".
    W związku z niniejszym...
    trk tyż dobrze godo :)

> [...]
    >+ moge robic co chce, bo rownie dobrze moge byc tak glupi,ze niczego nie
    >+ uznaje jako koszt,a nalezne podatki od siwadczonych przez siebie uslug

    Najwyraźniej.
    Raz był na grupie przypadek podawany kiedy to US zarzucił grupowiczowi
    "ukrywanie kosztów". Ale to była "wojna na papiery", bo pisał że
    wyśmiał urzędnika za jakieś równie genialne koncepta (i oczywiście
    wygrał przed NSA za owe "ukrywanie", tyle że co czasu stracił
    to jego).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-01-14 07:30:27
    Od: "Bzooo" <z...@e...net.pl>

    > AFAIK TRZEBA księgować tylko sprzedaż, towary/materiały i wynagrodzenia
    > inne koszty - MOŻNA

    Znaczy, przychodzy wszystkie musisz księgować, bo od nich to zapłacisz
    podatek.
    Wydatków możesz nie księgować, bo one go obniżą.

  • 5. Data: 2005-01-14 07:35:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Bzooo napisał(a):

    > Znaczy, przychodzy wszystkie musisz księgować, bo od nich to zapłacisz
    > podatek.
    > Wydatków możesz nie księgować, bo one go obniżą.

    Ale materiały do produkcji i towary trzeba - żeby wykluczyć podejrzenie
    zaopatrywania się na czarnym rynku.
    Płace trzeba - żeby wykluczyc podejrzenie zatrudniania kogoś na czarno
    lub zamiaru "zacierania śladów" po zatrudnianiu.

    Bo kazdy podatnik to oszust, trzeba udowodnić że sie nim nie jest.
    Zasada domniemania niewinności nie obowiązuje w prawie podatkowym.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2005-01-14 07:56:19
    Od: "Bzooo" <z...@e...net.pl>

    > Bo kazdy podatnik to oszust, trzeba udowodnić że sie nim nie jest.
    > Zasada domniemania niewinności nie obowiązuje w prawie podatkowym.

    Zasada domniemania winności, powiadasz :)

  • 7. Data: 2005-01-14 09:42:49
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    >
    > Bo kazdy podatnik to oszust, trzeba udowodnić że sie nim nie jest.
    > Zasada domniemania niewinności nie obowiązuje w prawie podatkowym.

    Cóż, poza sporem ideologicznym, w końcu minister finansów dostaje to co
    chce, a rzeczywiście w tym przypadku chce niewiele
    pozostaje jednak do rozważenia kwestia poważniejsza, czyli spełnienie
    definicji "rzetelności" ksiąg.
    Gdyby ten przypadek podlegał pod UoR to mogiła. Na szczęście nie podlega to
    można podyskutować.

  • 8. Data: 2005-01-14 12:35:21
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > z głowy takie pomysły ;) to jeszcze w dniu 1.V.2004 został uchylony
    > ostani przepis na który umiałem się powołać - konieczność "doliczenia

    No... hmm... W związku z niniejszym nie mam odwagi polemizować ;-)
    Niemniej jednak nieśmiało zwrócę uwagę na istnienie specjalnych
    "gumowych" przepisów, jak choćby taki par.11.3 z KPiR:
    "Księgę uważa się za rzetelną (..), jeżeli dokonywane w niej zapisy
    odzwierciedlają stan rzeczywisty".

    > pozdrowienia, Gotfryd
    również, Pix

  • 9. Data: 2005-01-14 17:52:52
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    pix napisał(a):

> [...]
    > "gumowych" przepisów, jak choćby taki par.11.3 z KPiR:
    > "Księgę uważa się za rzetelną (..), jeżeli dokonywane w niej zapisy

    Zauważ że to *zapisy w księdze* a nie księga mają odzwierciedlac stan
    faktyczny. Pod kontem zgoności ze stanem faktycznym analizuje sie każdy
    zapis odrębnie.
    Bieżemy pierwszy - zgodny, drugi - zgodny, itd.itp. Wszystki zgodne -
    księga rzetelna. Do każdego zapisu mamy dokument, każe zdarzenie miało
    miejsce i stanowi koszt uzyskania przychodu.
    Brak zapisu nie może być powodem do uznania księgi za nierzetelną bo to
    zapis w księdze ma odzwierciedlać stan faktyczny a nie owa mityczna
    "księga".
    Jak zapisu nie ma to niczego nie odzwierciedla.
    Ponadto skoro ustawodawca wymienia koszty które podatnik MA OBOWIĄZEK
    wykazac (materiały, towary, wynagrodzenia) to oznacza że co do
    pozostałych kosztów takiego obowiązku nie ma.
    Ustawę należy rozpatrywać całościowo. I brać pod uwagę że gdyby
    ustawodawca chciał napisac co innego to by napisał co innego.
    Skoro jest nałożony na cos konkretnego szczególny obowiązek to znaczy że
    inne tego rodzaju zdarzenia temu obowiązkowi nie podlegają.

    Poza tym czytamy dalej w tym samym artykule

    "4. Księgę uznaje się za rzetelną również, gdy:
    [...]
    3) błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z
    wyjątkiem błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów
    zakupu materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny"

    Więc o jakiej nierzetelności mówimy?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2005-01-14 18:08:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Jan 2005, Faust wrote:
    [...]
    >+ Gdyby ten przypadek podlegał pod UoR to mogiła.

    No tak - ale przy UoR miałoby to uzasadnienie: księgi służą
    *również* dbałości o interes majątku osobnej "istoty" czyli
    osoby prawnej na przykład...
    Na KPiR tego problemu nie ma: właściciel(e) "okradnie(ą)"
    lub "zaniegospodarzy(ą)" :) siebie... Wolno mu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)