    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: księgowanie księga przych i rozch
    Date: Mon, 13 May 2002 12:27:14 +0200

    On Mon, 13 May 2002, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik Tristan Alder napisał:
    [...]
    >+ Koszty możesz wpisac do KPiR w roku którego dotyczą, jeżeli kierujesz
    >+ się zasadą memoriału, lub w roku w którym zostały faktycznie
    >+ poniesione, jeżeli kierujesz sie zasada kasy.
    >+ ROKU, Tristanie, całego roku podatkowego. Skąd Ci to pół roku wyszło,
    [...skąd wziął pół roku to też nie wiem :)...]

    Chciałbym, aby było to gdzieś *jasno i wyraźnie* zapisane
    (w prawie). Nie jest. Owszem, kilka zapisów sugeruje że
    tak być powinno... :) ale kilka innych nie... :(

    >+ Pomijam oczywisty fakt, że nie mozna wpisac w koszty wydatku PRZED
    >+ jego poniesieniem lub w praktyce przed otrzymaniem dokumentu.

    No, to jako osobnik doczytujący (czasem ;>) posta przed pisaniem
    odpowiedzi :) i stwierdzający że "pomijamy sprawę VAT" pozwolę
    sobie zaprotestować !
    Rozp. min. nt. KPiR, par. 16.2, otrzymanie towaru handlowego
    przed otrzymaniem dokumentów.
    Nie ma dokumentu - trzeba "wygenerować" *i wpisać* do KPiR !
    Co zrobić w przypadku jeśli ktoś prowadzi KPiR korzystając
    z par.30, czyli księgując "nie na bieżąco" - nie mam pojęcia :>
    (szczególnie jeśli prowadzi SAM, w oparciu o $30.3 - czyli
    ewidencję VAT !)
    Takoż nie twierdzę że taki "wpis ze spisu" ma moc wystarczającą
    żeby odpuścić sobie "właściwy papier" - ale...
    No i nie da się zaprzeczyć że sytuacja jest możliwa ! (faktura
    "idzie" pocztą).

    >+ Jeżeli zapomnisz ująć jakis koszt w jednym miesiącu, to ujmujesz go w
    >+ następnym, albo po pół roku albo, w sytuacji ekstremalnej, po 11
    >+ miesiącach.

    A po 13 miesiącach ?
    Nie, ja nie żartuję: tak gdzieś styczeń/luty rozważałem sobie
    że PO COŚ jest termin do końca kwietnia z rozliczeniem podatku
    rocznego... !

    >+ > Jeżeli dostaję FV 12 maja, to nawet jak ma datę z 20 kwietnia, to
    >+ > wpisuję ją w maju!
    >+ Ok.Mozesz w maju, nie musisz, nie jest to zasada bezwzględnie
    >+ obowiązująca. Ty tak robisz, i jest to prawodłowe, ale ja wpiszę ją w
    >+ kwietniu i jest to *też* prawidłowe. A jeżeli o niej zapomnę to wpiszę
    >+ ją do księgi w czerwcu, sierpniu albo grudniu, jak sobie przypomnę,
    >+ albo znajde ja za kanapą.

    No, prawie... *Co najmniej* materiały handlowe są z takiej
    dowolności wyłączone: par. 17.1.
    I powiem ci, że NIE PODOBA mi się par.17.2 wspomnianego
    rozporządzenia :( bo zaprzecza temu co piszesz.
    A z kolei par.11.4.3 - właśnie *za wyjątkiem* towarów
    handlowych i materiałów podstawowych - usprawiedliwia
    podatnika w myśl podanych przez ciebie zasad.

    *Wydaje się* że opóźnione wpisanie kosztów (par.11.5)
    można wrzucić w 11.4.3 - ale... ten polski ("ten", czyli
    uzywany w ustawach i rozporządzeniach) jest nie dość
    dokładnie zdefiniowany do stosowania algebry zbiorów :]

    [...]
    >+ Żebys sie nie czepiał - nie dotykam w ogóle sprawy VAT bo nie on był
    >+ przedmiotem dyskusji.

    W sprawie formalnej: przedmiotem dyskusji było parę
    drobiazgów, np. w międzyczasie problem pt. "musisz pamiętać
    o oddzielnym księgowaniu" (jakoby), jakby nie patrzeć
    chodziło o "dwukrotne" (oddzielne) księgowanie VAT i PD.

    >+ Próboje Ci uświadomić, że ustawodawca zostawił nam jednak pewna
    >+ swobodę w tym względzie od strony podatku dochodowego.

    Co prawda uświadamiasz Tristana, ale *chciałbym* żeby było
    tak jak piszesz - tylko przekonany (tak do końca) nie jestem
    czy "podparcie" w przepisach jest dość wyraźne.

    I czy jakiegoś pięknego dnia USy się nie obudzą i (podobnie
    jak to z kratką było) nie stwierdzą "no tak, niby było
    tolerowane, ale w rozporządzeniu..." :(

    [...do Tristana w innej sprawie...]
    >+ (faceci sa strasznie obraźliwi, a juz na tej liście to chyba siedzi
    >+ czołówka:)))

    ...jestem w czołówce ???!! (aż ciekawość spytać) -:)

    >+ Chyba zapomniałeś, Tristanie, że zareagowałam na twoją kategoryczną
    >+ wypowiedź, że w koszty można wpisac fakturę w miesiącu otrzymania
    >+ lub w następnym i koniec kropka. A to przeciez nieprawda, i to jest
    >+ przedmiotem tej dyskusji.
    >+ Przecież to ja twierdziłam, że jest pewna dowolność.

    Ja tam jestem za (dowolnością). Ale biuro podatkowe mi
    marudziło że tak nie należy :(

    Pozdrowienia, Gotfryd
    PS: ostatnio zostałem (również przez biuro) delikatnie obwarczany
    w sprawie paragonów; może pamiętacie wątki "DW a..." - więc
    zdaniem biura DW do paragonu nie jest błędem (nie zapomniałem,
    że na grupie widziałem zdanie przeciwne) ale "nie należy brać
    paragonów, to w ostateczności..."

    Pamiętam że kiedyś znęcałaś się nad kioskarzem :) z fakturą
    za czasopisma: może jakiś konkret wobec "niekoszerności"
    paragonów ?? VAT tracę, ok, ale... co jeszcze stanowi PRZECIW
    braniu paragonów ?? Mam znowu taki (za spinacze, konkretnie)
    i nie mam zamiaru zapłacić podatku od tej sumy :> - coś źle
    robię ??
    Par. 14.2.3 rozp. w sprawie KPiR - "zakup w jedn. handlu
    detalicznego materiałów pomocniczych", jak dla mnie.
    Dla objaśnienia mojej opinii: spinacze można by wrzucić w KPiR
    bez DW na podst. par.14.4 na podstawie paragonu. Ale inne
    zakupy to były np. czasopisma "fachowe" a to IMO się do 14.4
    nie łapie (ale 14.2.3 jak najbardziej - czyli dać DW).