  • 1. Data: 2002-05-01 08:27:57
    Temat: Re: księgowanie księga przych i rozch
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Sławomir Dąbrowski napisał:

    > W ustawie o rachunkowości jest napisane

    Oczywiście nie zauważyles, że obowiązek stosowania zasady memoriału
    jest dużo szerszy? Że osoby prawne, to tylko jeden z wymienionych tam
    podmiotów? Że obowiązek ten dotyczy rónież wielu podmiotów nie
    mających osobowości prawnej?
    Nie uważałeś za stosowne podać sensownej i pełnej informacji?
    To po co w ogóle był ten wtręt nie na temat?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-05-01 10:04:07
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Sławomir Dąbrowski napisał:
    > A poza tym ustaw sobie datownik
    Taaa...a u was murzynów biją...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-05-01 10:18:20
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Zabawne, jak czlowiek potrafi sie napracowac, żeby tylko pomieszac
    dokładnie tematy, kolejność i autorów cytatów.
    To sie nazywalo za starych dobrych czasów *dialektyka* o ile dobrze
    pamiętam.
    Dobra szkoła!!

    > No to zacytuję całość:
    >
    > ***Gotfryd:

    To nie sa słowa Gotfryda.
    To jacek.
    Widze że trzepiesz deletem na prawo i lewo.

    > ***Ty:

    To jest Gotfryd.

    > No własnie, jakoś nie widzę szczególnego niebezpieczeństwa w stosowaniu
    > akurat tego artykułu ustawy zamiast innego, kiedy mam wybór.
    > A poza tym gdzież to jest napisane literalnie, że to *osób prawnych* dotyczy
    > obowiązkowo zasada memoriału?????
    > ***koniec cytatu

    > Czy nie uważasz, że ostatnie zdanie jest bez sensu, nie na temat i ujawnia
    > Twoją niewiedzę w zakresie opodatkowania osób prawnych?
    Zabawem, bo to zdanie nie jest ostatnie, ostatnie jest na początku a
    pierwsze w środku.
    Słowo "chronologia" coś Ci mówi?
    Nie czytasz postów które cytujesz? Nie.. no przecież gdybys czytał, to
    byś takiego bałaganu nie narobił.
    A więc, jesteś aż tak roztargniony i niezorganizowany czy lubisz bawic
    sie w manipulacje?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-05-01 10:23:08
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik jacek napisał:
    > ksiegujac Fa w koszty w momencie otrzymania , musze pamietac ze np.
    > w nastepnym miesiau przypada termin jej platnosci , nie prowadzac
    > pelnej ksiegowosci nie mam kont na ktorych moglbym zaksiegowac
    > sobie to zobowiazanie i potem nie zapomniec zaplacic , a tak
    > ksiegujac w koszty w momencie zaplaty pozbywam sie calego klopotu
    > od razu . dlatego uwazam ze male firmy powinny ksiegowac w koszty
    > faktury w momencie zaplaty , a nie pilnowac do ktorego okresu dana

    Zabawne, gros firm prowadzących KPiR, a juz szczególnie produkcyjnych
    i handlowych, korzysta z metody memoriałowej.
    Widocznie zabawa w pamiętanie o płatnościach jednak sie opłaca, i to
    bardzo.
    Ale jak ktos lubi płacic podatki... de gustibus non est disputandum...

    > faktura jest przynalezna , trzebaby stosowac roz.miedzyokresow.
    > czynne kosztow przy np. ubezpieczeniach platnych z gory za nastepne
    > okresy itp. tak ze prosciej moim zdaniem jest ksiegowac koszt w
    > momencie faktycznego poniesienia a nie jak ustawa dopuszcza w
    > okresie ktorego ten koszt dotyczy
    Nie trzeba. Nie ma rozliczeń międzyokresowych w KPiR. Nie zauważyłeś?
    To domena pełnej księgowości. Inny wszechświat.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-05-02 19:03:03
    Temat: księgowanie księga przych i rozch
    Od: Violetta <bvioletta@.poczta.onet.pl>

    Z jaką datą ewidencjonuje się w KPiR fakturkę za którą płatność nastąpi
    później niż jej data wystawienia, tzn. przelewem lub wpłatą na r-k, czy
    popełniam błąd jeśli taką fa ewidencjonuję w dacie wystawienia, czy może nie
    powinnam jej wrzucać w książkę dopiero z datą zapłaty ??? Jak to wygląda w
    rejestrze VAT ??? POMÓŻCIE!;
    Wioletta

  • 6. Data: 2002-05-02 21:02:35
    Od: "kazimierz" <j...@i...pl>

    ksieguj z data zaplaty , koszt w momencie poniesienia wydatku ale pamietaj
    ze na odliczenie vat-u masz 2 m-ce tzn miesiac otrzymania i nastepny

    kazik

  • 7. Data: 2002-05-03 09:10:40
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    kazimierz wrote:

    > ksieguj z data zaplaty , koszt w momencie poniesienia wydatku ale pamietaj
    > ze na odliczenie vat-u masz 2 m-ce tzn miesiac otrzymania i nastepny

    To wcale nie jest jedyne rozwiązanie. Zgodnie z prawem masz do wyboru dwie
    metody - memoriałową i kasową.
    - memoriałowa - koszty ewidencjonujesz w momencie powstania (data faktury,
    rachunku, itp.), chyba że moment ich powstania to moment zapłaty (np.
    odsetki bankowe, opłaty skarbowe, itp.)
    - kasowa - koszty ewidencjonujesz w momencie zapłaty
    Obie metody są prawidlowe, tyle że musisz konsekwentnie stosować jedną z
    nich przez cały rok podatkowy.
    Jeżeli już zaczęło się stosowac metode kasową,trzeba ją ciagnąc do końca
    roku. Od nowego roku mozna ją zmienic na memoriałową, jeżeli ta okaże sie
    bardziej opłacalna (w 90% przypadków jest bardziej opłacalna).

    Natomiast ewidencją VAT rządzą inne zasady. Faktury VAT zakupu
    ewidencjonujesz (czyli w praktyce - odliczasz VAT naliczony)
    pod datą *wpływu*. VAT odliczalny jest w miesiącu wpływu lub w nastepnym.
    Wyjątek stanowią faktury za tzw. usługi komunalne (prąd, gaz, ciepło, woda,
    usł. telekomunikacujne itp.) - tutaj momentem w którym możesz odliczyć VAT
    jest miesiąc na który przypada termin płatności (ale niekoniecznie
    faktycznej zapłaty) wyznaczony na fakturze lub w miesiąc nastepny.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2002-05-04 19:42:41
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    zasada memorialowa owszem dopuszczalna ( obowiązkowa dla osob prawnych), ale
    nie radze jej stosowac jesli chcesz miec spokoj, prowadzisz przeciez KPiR i
    po co ci sie bawic w pelna ksiegowość

    jacek

  • 9. Data: 2002-05-06 09:14:52
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 May 2002, jacek wrote:

> [...]

    A na czym polega brak spokoju przy memoriale na KPiR ?

    >+ prowadzisz przeciez KPiR i po co ci sie bawic w pelna ksiegowość

    Mhm... KPiR pozostaje KPiR i papierków tyle samo.
    Chyba że się mylę i powiesz że z okazji memoriału
    KPiR <=> pełna księgowość.
    Ale wtedy to mnie zaraz wsadzą (za brak bilansu, magazynu
    i setki podobnych PK-charakterystycznych właściwości)
    no i EW (pustą ;)) trzymam niepotrzebnie... :]

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (wcale nie taki pewien że w KPiR ma wszystko jak trzeba
    - szczególnie w kontekście DW do amortyzacji i paragonów :])

  • 10. Data: 2002-05-06 13:27:52
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    pozwolisz Gotfrydzie że dołączę swoje zdziwnienie do twojego postu, bo
    uciekł mi gdzies oryginał postu jacka

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

> [...]
    akurat tego artykułu ustawy zamiast innego, kiedy mam wybór.
    A poza tym gdzież to jest napisane literalnie, że to *osób prawnych* dotyczy

    Jak dla mnie, to łatwiejsze, i pewniejsze jest stosowanie memoriału -
    księgujesz każda fakturę, która przychodzi i nie musisz pamiętać czy i
    kiedy ją zapłaciłeś, KPiR jest zgodna mniej więcej z rejestrem VAT, czyste
    i schludne roziwązanie. Nie wspominając o korzyściach z tego wynikających w
    sytuacji kiedy nie ma się gotówki i przeciąga płatności.

    > Pozdrowienia, Gotfryd
    > (wcale nie taki pewien że w KPiR ma wszystko jak trzeba
    > - szczególnie w kontekście DW do amortyzacji i paragonów :])

    Ja wystawiam DW na amortyzację, bo jakis numer dowodu trzeba w KPiR wpisać.
    A przeciez nie będę wpisywac co miesiąc do KPiR wszystkich pozycji z EŚT
    (ok, mam ich trzy, ale moi klienci i po 30 :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl