  • 1. Data: 2008-02-19 22:38:07
    Temat: księgowanie towarów handlowych
    Od: Cyklista <c...@i...pl>

    Witam!

    Moja żona założyła sobie firmę produkcyjno-handlową opodatkowaną na
    zasadach ogólnych. W związku z tym mam kilka pytań odnośnie księgowania.

    Księgowość prowadzona jest w programie Mała Księgowość Rzeczypospolitej.

    Zakup towarów handlowych zapisałem w kol. 10 KPR, pozostałe wydatki (np.
    zakup książek, mat. biurowych itp. w kolumnie 13.

    Gdy wygenerowałem sobie na próbę PIT 5 to kwoty z kol. 10 jak i z kol.
    13 zostały zsumowane i wykazane w polu 20 PIT-5 (koszty uzyskania
    przychodu).

    Pytanie: Czy jest to wyliczenie prawidłowe?, bo gdy czytałem ustawę o
    podatku dochodowym od osób fizycznych, to zrozumiałem, że trzeba
    najpierw zrobić remanent i dopiero różnice między remanentem końcowym a
    początkowym można zaksięgować jako koszt uzyskania przychodu. Jak to jest?

    Czy do chwili przekroczenia dochodu wolnego od podatku nie ma obowiązku
    sporządzania PIT-5?

    Czy obecnie w ogóle trzeba ten dokument sporządzać?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2008-02-20 14:34:27
    Temat: Re: księgowanie towarów handlowych
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Cyklista" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > początkowym można zaksięgować jako koszt uzyskania przychodu. Jak to jest?

    No tak, ale remanent sie robi 31 grudnia. W trakcie roku na potrzeby
    obliczania zaliczek traktujesz towary i materialy na rowni z pozostalymi
    kosztami. Chyba, ze chcesz sporzadzic dodatkowy remanent. lub US sobi etego
    zazyczy.

    > Czy do chwili przekroczenia dochodu wolnego od podatku nie ma obowiązku
    > sporządzania PIT-5?
    >
    > Czy obecnie w ogóle trzeba ten dokument sporządzać?

    Nie trzeba. W MK ma on przede wszystkim znaczenie informacyjne. Mozesz tez
    go drukowac i dolaczac do akt (wraz z dokumentami ksoegowymi) - w ten sposob
    masz udokumentowane, jak liczyles zaliczke i dlaczego wplaciles tak a nie
    inna.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2008-02-20 22:17:22
    Od: Cyklista <c...@i...pl>

    Dziękuję bardzo za odpowiedź!
    Mam talko jeszcze jedno pytanie w związku z księgowaniem towarów i
    materiałów:
    Jeżeli na fakturze za towar lub materiały do produkcji jest osobno
    wyszczególniony koszt wysyłki, to należy go księgować osobno w kolumnie
    11 jako koszty ubocze zakupu towarów? Inaczej przy remanencie do ceny
    każdego artykułu trzebaby doliczać proporcjonalnie koszt wysyłki?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 4. Data: 2008-02-21 10:57:36
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 20 Feb 2008 23:17:22 +0100, Cyklista napisał(a):

> [...]
    > Jeżeli na fakturze za towar lub materiały do produkcji jest osobno
    > wyszczególniony koszt wysyłki, to należy go księgować osobno w kolumnie

    Tak.

    > Inaczej przy remanencie do ceny
    > każdego artykułu trzebaby doliczać proporcjonalnie koszt wysyłki?

    A w tej sprawie to masz przy remanencie wybór - możesz ten koszt doliczać
    albo nie.

    § 3. Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:

    2) "cena zakupu" - cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki
    majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający
    odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną
    o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną
    o rabaty opusty, inne podobne obniżenia, w przypadku zaś otrzymania
    składnika majątku w drodze darowizny lub spadku - wartość
    odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika,

    3) "cena nabycia" - cenę zakupu składnika majątku powiększoną o koszty
    uboczne związane z zakupem towarów i składników majątku do chwili
    złożenia w magazynie według ich cen zakupu, a w szczególności koszty
    transportu, załadunku i wyładunku oraz ubezpieczenia w drodze,

    § 29. 1. Podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe
    objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen
    rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu
    lub nabycia;....

  • 5. Data: 2008-02-21 11:28:04
    Od: Cyklista <c...@i...pl>

    OK. Dziękuję bardzo!