  • 1. Data: 2008-03-05 18:28:02
    Temat: kup koordynatora na umowe zlecenie
    Od: "svobo" <s...@p...fm>

    Witam,
    mieszkam w Kielcach, wykonuje zlecenie (mam zawartą umowa zlecenie) dla
    firmy co ma siedzibe w W-wa. Zlecenie polega na koordynacji i kontroli w
    różnych miastach południowo-wschodniej Polski. Co miesiąć wystawiam rachnek
    na okresona w umowie kwote i w nim uwzgledniam 20% kup. Miesiecznie
    przejażdzam swoim samochodem ponad 2 tys km, kilka razy nocuje w hotelach.
    Koszt jazdy, noclegów i telefonów jest wyższy niż te 20% KUP. Nie prowadze
    dg bo zleceniodawca nie chciał W takim przypadku:
    Czy mam prawo koszty związane z eksploatacja samochodu, koszty noclegów,
    telefonu zaliczyc w jakis sposób do KUP.
    Jesli tak to jak te koszt ewidencjonować, jakie ewidencje prowadzic?
    Prosze o odpowiedz. Sadze ze ta sytuacja jest dosc typowa na obecne czasy
    wiec pewnie juz cwiczona.
    Z goru dziekuje za wszelkie info.
    svobo

  • 2. Data: 2008-03-05 19:12:59
    Temat: Re: kup koordynatora na umowe zlecenie
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    svobo wrote:
    > [...]
    > Czy mam prawo koszty związane z eksploatacja samochodu, koszty noclegów,
    > telefonu zaliczyc w jakis sposób do KUP.

    Generalnie, jeśli koszty rzeczywiste są większe niż ryczałtowe to masz
    prawo uwzględnić koszty rzeczywiste (PDOF, art 22, ustęp 10 z tego co
    pamiętam).

    Przy czym na Tobie ciąży obowiązek dowodu, że istotnie koszty
    rzeczywiste są większe niż ryczałtowe.

    > Jesli tak to jak te koszt ewidencjonować, jakie ewidencje prowadzic?

    Powinieneś zbierać rachunki/faktury i potrafić udowodnić, że dany
    wydatek rzeczywiście poniosłeś w związku z wykonywaną umową.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-03-05 20:21:34
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "svobo" <s...@p...fm> napisał w wiadomości

    A ja myslalem, widzac temat watku, ze jakis spamer nachalnie zacheca mnie,
    bym kupil sobie koordynatora na umowe-zlecenie... :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2008-03-05 21:18:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2008, svobo wrote:

> [...]
    > dg bo zleceniodawca nie chciał W takim przypadku:
    > Czy mam prawo koszty związane z eksploatacja samochodu,

    Nie wiem, patrz niżej.

    > koszty noclegów, telefonu zaliczyc w jakis sposób do KUP.

    A dlaczego by nie?
    Oczywiście mowa o koszcie noclegu a nie ryczałcie za nocleg i telefonie
    wg wykazu rozmów a nie "wszystkich z kapelusza" :) - przynajmniej
    na grupie wskazywano, że *nawet* w przypadku DG przy korzystaniu
    z jednego telefonu do DG i "osobiście" trzeba wykazywać które
    rozmowy były "gospodarcze".

    > Jesli tak to jak te koszt ewidencjonować, jakie ewidencje prowadzic?

    Nic mi nie wiadomo o obowiązku prowadzenia ewidencji, do wykazania
    kosztów ma być DOKUMENT.
    Jakby na mnie trafiło, to sporządziłbym listę wydatków na rachunku,
    a to z tego prostego powodu, że płatnik (zamawiający/zleceniodawca) ma
    obowiązek SPRAWDZIĆ prawidłowość rachunku, bo odpowiada za potrącenie
    prawidłowej kwoty podatku. Uwaga (z pytaniem) niżej.
    Natomiast swoistą "ewidencją" jest obliczenie wydatków "częściowo
    zaliczonych w koszty", jak owych telefonów (wg wykazu).
    Nie wiem co z kilometrówką przy samochodzie.

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe
    niż wynikajšce z zastosowania normy procentowej okreœlonej w ust. 9 pkt
    1-4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokoœci kosztów faktycznie
    poniesionych.
    Art. 41
    1. Osoby fizyczne prowadzšce działalnoœć gospodarczš, osoby prawne i ich
    jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemajšce osobowoœci
    prawnej, które dokonujš œwiadczeń z tytułu działalnoœci, o której mowa w
    art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom okreœlonym w art. 3 ust. 1, sš
    obowišzane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na
    podatek dochodowy, stosujšc do dokonywanego œwiadczenia, pomniejszonego o
    miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokoœci okreœlonej w art. 22
    ust. 9 oraz o potršcone przez płatnika w danym miesišcu składki, o których
    mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższš stawkę podatkowš okreœlonš
    w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
    ---

    Co z powyższego mnie intryguje, to pytanie czy płatnik powinien
    "na sztywno" liczyć koszt ryczałtowy - bo tak by wynikało z przepisu,
    a tym samym podatnik by musiał *zawsze* dokonać korekty (co
    niewątpliwie stawiałoby go poza pulą losowanych do kontroli,
    bo byłby wzywany niemal na pewno :))
    Ktoś wie?

    Co do samochodu... mam wątpliwość, bo zastrzeżenia z art.23.1 dotyczą
    literalnie działalności gospodarczej, może ktoś skomentuje.
    Rzuć okiem na art.23.5 i odpowiednio 23.1.36 i 46.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-03-06 12:33:20
    Od: "svobo" <s...@p...fm>

    Dziekuje za odpowiedz. :-)

> [...]
    > a tym samym podatnik by musiał *zawsze* dokonać korekty (co
    > niewątpliwie stawiałoby go poza pulą losowanych do kontroli,

    Zleceniodawca (płatnik) liczy co miesiąc 20% KUP przywołując własnie Art.
    44 ust.1. Zeceniodwaca jest dużżżżżżżżżżą firmą, dział prawny to kilka
    "szczurzych" osób, wiec chyba wiedza co mówią.
    W firmie poinformowali mnie ze korygowac KUP moge (jak chce) w rozliczeniu
    rocznym, "ale kontrola pewna", więc powinnem dobrze prowadzic dokumentacje
    tych kosztów jesli chce rozliczać faktycznie poniesione wyższe niz 20%
    przychodu.

    > Co do samochodu... mam wątpliwość, bo zastrzeżenia z art.23.1 dotyczą
    > literalnie działalności gospodarczej, może ktoś skomentuje.
    > Rzuć okiem na art.23.5 i odpowiednio 23.1.36 i 46.

    Zeceniodwca tez ma wątpiwosci, ale skłania sie do stwierdzenia ze mozna
    liczyc te koszty z kiometrówki tak jak dla dg.
    Mówi , że z Art 23 nie wynika ze dotyczy on tylko i wyłacznie działalnosci
    gospodarczej, chociaz "realnie" wyłączenia z KPU tam opisane dotyczą
    sytuacji związanych z dg.
    Czytając art 23 ust 1 pkt 46):
    "...... z tytułu używania nie wprowadzonego go ewidencji srodków trwałych
    samochodu osobowego," - to jest spłenione bo nie prowadze żadnej ewidencji
    środków trwałych i nie mam takiego obowiązku,
    "w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalnosc
    gospodarczą, dla potrzeb działalnosci gospodarczej podatnika-" wg mnie ta
    sytuacja mnie nie dotyczy bo ja dg nie prowadze i wydaje mi sie ze zwrot "w
    tym także" jest uszczegółowieniem (podkresleniem) ze dotyczy ta sytuacja
    równiez osoby wykonujace dg.
    Jesli dobrze "kojarze" to powienienem prowadzic ewidencje przebiegu pojazadu
    zgodnie z art. 23 ust.4,5,7 i w styczniu 2009r pit 37 do US a potem kontrola
    ???????????? i albo troche pieniązków do kieszeni albo jakis mandat.

  • 6. Data: 2008-03-06 12:41:56
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 06-03-2008 o 13:33:20 svobo <s...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > gospodarcz?, dla potrzeb dzia?alnosci gospodarczej podatnika-" wg mnie ta
    > sytuacja mnie nie dotyczy bo ja dg nie prowadze i wydaje mi sie ze zwrot
    > "w
    > tym tak?e" jest uszczegó?owieniem (podkresleniem) ze dotyczy ta sytuacja
    > równiez osoby wykonujace dg.
    > Jesli dobrze "kojarze" to powienienem prowadzic ewidencje przebiegu
    > pojazadu
    > zgodnie z art. 23 ust.4,5,7 i w styczniu 2009r pit 37 do US a potem
    > kontrola
    > ???????????? i albo troche pieni?zków do kieszeni albo jakis mandat.

    Możesz wystąpić o wiążącą interpretację - i zaskarżyć ją w razie czego.
    Jeśli koszty o których mówisz są sensownej wielkości, to się będzie
    opłacać.

    pozdr,
    tommyz

  • 7. Data: 2008-03-07 19:28:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Mar 2008, t...@o...pl wrote:

    > Możesz wystąpić o wiążącą interpretację - i zaskarżyć ją w razie czego.
    > Jeśli koszty o których mówisz są sensownej wielkości, to się będzie opłacać.

    Acz tak czy siak teza o "pewnej kontroli" wydaje się być prawidłowa ;)

    pzdr, Gotfryd