  • 1. Data: 2005-12-29 20:25:23
    Temat: likwidacja firmy
    Od: "miro" <m...@t...pl>

    Witam szanownych gupowiczow.
    Co mozna zrobic w nastepujacym przypadku:
    Małzenstwo (bez rozdzielnosci majatkowej)
    Maz prowadzacy DG (vat, kpir) postanawia zlikwidowac firme (jednoosobowa
    DG).
    Na stanie komputer, laptop, aparat cyfrowy, drukarki, biurka i inne
    drobiazgi.
    Jednoczesnie zona chce rozpoczac DG (kpir, zwolnienie z VAT)

    Jak przekazac wyposazenie i ST firmy meza do nowej firmy zony aby zaplacic
    jak najmniejszy podatek z tyt. likwidacji DG ?

    Pozdrawiam
    Miro.

  • 2. Data: 2005-12-30 23:00:28
    Temat: Re: likwidacja firmy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Dec 2005, miro wrote:

    > Jak przekazac wyposazenie i ST firmy meza do nowej firmy zony aby zaplacic
    > jak najmniejszy podatek z tyt. likwidacji DG ?

    ...nie ma chętnych.
    Ja też chętny nie jestem :] bo sprawa prosta nie jest (pewnie
    przez to że rzadko spotykana).
    Sprawdzałeś czy nie ma interpretacji na ten temat ?

    Bo patrząc trochę per analogiam ;) do przypadku śmierci: jak
    najpierw mąż zamknie DG a później żona otworzy to mamy problem.
    Ale jak najpierw żona otworzy (i zostanie VATowcem)....
    No to jak zwykle spytam dlaczego nie podałeś wszystkich danych ? ;)
    Chodzi mi o intercyzę !
    Zakładając że jest wspólność majątkowa, stan byłby taki:
    - majątek na stanie DG mężą jest majątkiem WSPÓLNYM
    - służy celom OPODATKOWANYM
    - i ma zostać przekazany (w ramach wspólności majątkowej) żonie
    na cele OPODATKOWANE. Na jej DG.

    Przyjrzawszy się - nie widzę podstawy do oVATowania owego
    "przekazania".
    Jest coś gdzieś źle ?

    Sprzedać żonie nie może (choćby chciał).
    Ale opodatkowaniu podlega *tylko* "przekazanie na cele nie
    związane z przychodem opodatkowanym".
    Bez znaczenia czyim przychodem.
    Dobrze gadam ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-01-02 01:33:54
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]
    > Jest coś gdzieś źle ?
    >
    > Sprzedać żonie nie może (choćby chciał).
    > Ale opodatkowaniu podlega *tylko* "przekazanie na cele nie

    Kurcze, dobre! Musze sobie zapamietac, mam nadzieje ze jeszcze troche
    bedzie to aktualne, moze sie przydac!

    marekz

  • 4. Data: 2006-01-08 20:59:25
    Od: Mario <n...@o...pl>

    miro napisał(a):
> [...]
    >
    > Jak przekazac wyposazenie i ST firmy meza do nowej firmy zony aby zaplacic
    > jak najmniejszy podatek z tyt. likwidacji DG ?

    Do 20 stycznia zartejestruj się na karcie podatkowej np. jako
    rzemieślnik, szklarz, stolarz itp co będzie passować - to zalatwia
    sprawę PIT.

    Gorzej jest z VAT, musisz towar sprzedać, najlepiej przez pośrednika,
    inną osobę, komis, czy co tam sobie wymyślisz, cena oczywiście z uwagi
    na mocne zużycie sprzętu jednocyfrowa. No chyba że wszyscy będą
    VATowcami to podatkowo wychodzi neutralnie.

  • 5. Data: 2006-01-09 16:03:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Jan 2006, Mario wrote:

> [...]
    > zużycie sprzętu jednocyfrowa. No chyba że wszyscy będą VATowcami to podatkowo

    ...przyznam ze dopiero teraz przyuważyłem że żona ma być zwolniona
    z VAT. IMVHO ze względu na "przeznaczenie do celów zwolnionych
    z VAT" nie ma możliwoąci żeby ktoś tego VATu nie zapłacił!

    A co do "pośrednika"... po co on?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-01-09 17:05:54
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > z VAT. IMVHO ze względu na "przeznaczenie do celów zwolnionych
    > z VAT" nie ma możliwoąci żeby ktoś tego VATu nie zapłacił!

    Art 32.3 UoVAT

    Pytający i żona są podmiotami powiązanymi i towar jej trzeba sprzedawać
    po cenie nieodbiegającej od rynkowej (w przeciwnym wypadku urząd doliczy
    brakującą część podstawy opodatkowania).

    W przypadku gdy żona ma nie być VATowcem (i nie odbierze VATu) to jeśli
    pytajacy chce sprzedać żonie towar i srodki trwałe po cenie
    jednocyfrowej (i zapłacić VAT), musi to zrobić przez neutralnego im
    obojgu pośrednika.

  • 7. Data: 2006-01-09 21:04:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Jan 2006, Mario wrote:

    > Art 32.3 UoVAT
    >
    > Pytający i żona są podmiotami powiązanymi

    A, to rozumiem. Nie wiem czy "obejście prawa" czy jak mu tam
    nie można się doszukać!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-01-10 15:00:57
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 31-12-2005 00:00, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Zakładając że jest wspólność majątkowa, stan byłby taki:
    > - majątek na stanie DG mężą jest majątkiem WSPÓLNYM

    os stycznia roku ubiegłego (bodajże 12, ale mogę być w błędzie)właśnie
    nie jest
    zmienił się kodeks rodzinny, wg którego nabycie czegoś w ramach
    działalności gospodarczej skutkuje faktem, że jest to przypisane do
    prowadzącego działalność - głośno było o tym w ub.roku

    g.

  • 9. Data: 2006-01-10 17:52:15
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A, to rozumiem. Nie wiem czy "obejście prawa" czy jak mu tam
    > nie można się doszukać!

    Artykuł z Ordynacji Podatkowej dotyczący obejścia prawa został juz raz
    wywalony z niej przez Trybunał Konstytucyjny.
    Ministerstwo Finansów uparcie włożyło go znów, więc nie ma się za bardzo
    czym przejmować. Swoboda zawierania umów o ile pamietam jest w tym
    kraju. I żaden sędzia - to ci gwarantuję - nie odważyłby się jej podważyć.

  • 10. Data: 2006-01-10 21:50:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Jan 2006, gonia wrote:

    > os stycznia roku ubiegłego (bodajże 12, ale mogę być w błędzie)
    > właśnie nie jest

    ...toś mnie zaskoczyła...
    Zaryzykuję obstawienie, że rozpędziłaś się w wyciąganiu
    wniosków - najwyżej wyjdzie że to ja wtopiłem ;)

    > zmienił się kodeks rodzinny,

    ...zmienił....

    > wg którego nabycie czegoś w ramach działalności
    > gospodarczej skutkuje faktem, że jest to przypisane do prowadzącego
    > działalność - głośno było o tym w ub.roku

    Ha, a ja myślałem że zmieniło się o tyle, że zmieniła się zasada
    odpowiedzialności za zobowiązania dotyczące DG - w ten sposób, że
    odpowiedzialność "z majątku w DG" powstaje mimo braku zgody drugiego
    małżonka (nie zamieszanego w DG), z wyjątkiem obciążania przedsię-
    biorstwa "jako całości".
    Co nie ma IMO nic do "stania się majątkiem odrębnym".

    Co jest w majątku DG łatwo sprawdzić - to co jest towarem handlowym,
    ST, wyposażeniem, WNiP itp.
    I jeśli małżonek prowadzący DG zaciągnie zobowiązanie w ramach
    tejże DG bez zgody drugiego małżonka - to wierzyciel ma prawo do
    "ściągania" zobowiązania "z majątku firmy" z mocy prawa.
    Mimo że to majątek wspólny i mimo że nie ma zgody drugiego
    małżonka.

    Konkretnie:
    http://www.prawo.lex.pl/bap/student/Dz.U.1964.9.59.h
    tml
    +++
    Art. 41.
    [...]
    § 2. Jeżeli małżonek zaciągnął zobowiązanie bez zgody drugiego
    małżonka [...] wierzyciel może żądać zaspokojenia z majątku
    osobistego dłużnika, [...] a jeżeli wierzytelnoœć powstała
    w zwišzku z prowadzeniem przedsiębiorstwa, także z przedmiotów
    majštkowych wchodzšcych w skład przedsiębiorstwa.
    ---

    Ja w tym przepisie widzę dwie ODRĘBNE regulacje: za
    zobowiązania "bez zgody" małżonej *zawsze* odpowiada
    osobiście, a *dodatkowo* za zobowiązania "z DG" wierzyciel
    może ściągać "z majątku DG" tak *jakby* to był majątek
    odrębny.

    Skąd wniosek że to *jest* majątek odrębny ??

    Poproszę o oświecenie co przeoczyłem... artykuł z cytatem i tak dalej ;)

    Jeszcze dla porządku:
    - wyłączenie dla przypadków obciążania "firmy jako całości" (ktoś
    np. chce w zastaw dać całe *przedsiębiorstwo*):
    +++
    Art. 37.
    § 1. Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna do dokonania:
    [...]
    3) czynnoœci prawnej prowadzšcej do zbycia, obcišżenia, odpłatnego
    nabycia i wydzierżawienia gospodarstwa rolnego lub przedsiębiorstwa,
    ---

    ...oraz stara treść KRiO:
    http://europoland.republika.pl/krodzinny.htm

    --