    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: mBiznes MAX i odsetki
    Date: Fri, 12 Jan 2007 13:38:43 +0100

    On Fri, 12 Jan 2007, Jacek wrote:

> [...]

    Nie zabierałem głosu bo nie mam, ale tak mi się wydawało :), regulaminy
    są długie i czytać mi się nie chce :) ale może odpowiesz na pytanie
    z końca posta? :)

    > Jak to nie jest rachunkiem firmowym?

    Spróbuj podać definicję rachunku firmowego!
    :)
    Mi się zdaje że w archiwum jest całkiem sporo rozważań na czym polega
    potocznie nazywana "firmowość" rachunku, formalnie w ustawie o podatku
    dochodowym OF określanym jako "w związku z prowadzoną działalnością".

    Nie *DLA* prowadzących DG. Nie podmiotowo, a przedmiotowo.

    To jest tak jak z Makro Cash & Carry: firma, która sprzedaje osobom
    prowadzącym DG. Ale niekoniecznie na cele DG, na paragon *również*
    można u nich kupić!
    Czy taki zakup jest zakupem "gospodarczym" dla kupującego?

    Jeszcze jedno rozważanie uboczne: czy rozróżniasz jakoś (na KPiR!)
    pieniądze "firmowe" od "niefirmowych"?
    Bo ja... nie umiem :)
    Natomiast *rachunek* da się rozróżnić - po tym, czy służy do
    wykonywania operacji finansowych realizujących operacje gospodarcze.
    IMO "leżenie w kasetce" nie jest "firmowym przeznaczeniem pieniędzy"!
    Oczywiście - uprzedzając - zakup kasetki może być KUP dlatego, że
    ktoś trzyma pieniądze żeby mieć je NA "firmowe przeznaczenie".
    Ale dopóki one tam leżą, nie są "gospodarcze".

    Mniej więcej w tym miejscu jest drastyczna różnica między KPiR a PK:
    na PK *cały* majątek jest wydzielony (mimo że cały czas jest prywatny
    jako "indywidualnie prywatny" i właściciel może przyjść i sobie wziąć),
    na KPiR tylko pewne *składniki* majątku są wydzielone: towary, ST,
    wyposażenie, WNiP... ale nie wszystkie. Pieniądze wydzielone nie są,
    i jak "leżą sobie" w typowej firmie (nie zajmującej się zarobkowaniem
    na transakcjach finansowych i na KPiR) to są w sumie osobistym majątkiem
    właściciela.
    Zapis że "przychody z rachunków utrzymywanych w związku z DG" są
    przychodami z DG w sumie jest... korzystny dla podatnika.
    Mianowicie zwalnia od problemu rozważania czy koszty związane z rachunkiem
    mozna wrzucać w KUP DG :)

    > Ze strony mbanku: "mBIZNES max jest przeznaczone
    > dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą lub
    > wykonujących wolny zawód, a także dla Spółek Cywilnych i Jawnych.

    :)

    Otóż to.

    A jak się ma to do relacji "wykorzystywania w celu firmowym"?

    Albo inaczej mówiąc - jakie przelewy za czynności gospodarcze
    wysyłasz do i przyjmujesz od swoich kontrahentów?

    pzdr, Gotfryd