    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: mala ksiegowosc RP
    Date: Mon, 16 Feb 2009 12:52:08 +0100

    On Sun, 15 Feb 2009, Tristan wrote:

    > (autor Tomy M.

    ACL wymaga autoryzacji *na użytkownika*.
    Nie *na hasło*.

    > Mało wiesz, da się.

    No to napisz JAK.
    Jak udostępnić pojedynczy zasob oraz jak udostępnić grupę zasobów
    (katalog ze zbiorami na początek), aby *nie dawał* *żadnych*
    uprawnień do systemu, w szczególności nie wymagał zakładania
    użytkownika w systemie - lecz pozwalał na dostęp "na hasło".

    > A po co każdy kto zna hasło? Ustawiam ACLe na konkretnych userów.

    Za krótka wyobraźnia?
    Po to, żeby użytkownikow nie zakładać fafset skoro nie trzeba.
    Przede wszystkim taka autoryzacja (przez użytkownika) nie może
    być *bardzo* prosto ograniczona do przykładu którego żąda
    Tommy - czyli przykładowego jednego katalogu (i tylko niego).

    > Ano. Na tym polegają normalne systemy. Są konta i uprawnienia dla danych
    > kont. A nie że każdy może grzebać po wszystkim...

    Ale normalne systemy to mają jeszcze mechanizmy który nazywają się
    "proxy", "protected access" (kontrolowany przez system w zakresie
    odpalania dedykowanej aplikacji) i inne takie, pozwalajace prosto
    zorganizować dostęp do tego, do czego NIE WARTO zakładać uzyszkodnika.
    No i na początek normalne systemy to konta mają do innych celów
    niż uzytkowników (w jednym koncie może być więcej użytkowników,
    nie mylić z grupami użytkowników i identyfikatorami tychże).
    :P
    Tak, mam na myśli VMS w roli "normalnego systemu" - niestety
    na pecetach nie działa, chyba że przez emulację. FYI: tak,
    MS$ kupił od Digitala część zespołu inżynierów od VMSa :>
    ACLe są, kiedy będzie proxy ;)

    > Nie, ta osoba loguje się na swoje konto i to konto ma uprawnienia do danego
    > zasobu, a do innego nie ma.

    I z tym jest problem.
    Wystarczy jakiś *inny użytkownik* pacan ustawi *zbędny* dostęp "dla
    wszystkich" (a ściślej - dla tego użytkownika, zaś różne wersję "upraszczania
    życia użyszkodnikowi bo po co ma wiedzieć" znakomicie ułatwiają "daj
    gościom i spokój") i już jest dostęp do innych rzeczy.

    Przy dostępie "na hasło" jest prosto - żądający dostępu musi znać
    TYLKO nazwę zasobu (ze ścieżką) i hasło.
    A jednocześnie to hasło nie daje (i to z 100% skutecznością nie daje)
    żadnych innych dostępów - bo przywiązane jest TYLKO do tego zasobu.

    > Ale jak ja patrzę na jakość? Przecie nie mówię, że są cudowne, ale że XP
    > a 98 to przeskok ogromny.

    "Przeskokowi" nie zaprzeczam.
    To, że brak autoryzacji *zasobu* "na hasło" (bez użyszkodnika) jest
    istotny jest oddzielną sprawą i tylko do tego się wetknąłem.
    Nawet, jakby z uzasadnionych powodów taka autoryzacja wymagała
    "bycia administratorem".

    pzdr, Gotfryd