  • 1. Data: 2011-12-04 21:42:24
    Temat: nietypowy problem - samochód
    Od: on <o...@o...no>

    witam, mam taki problemik, z którym od dawna nie mogę sobie poradzić.
    Różni "poradcy", bo patrząc na ich odpowiedzi doradcami podatkowymi ich
    nazwać nie można dają sprzeczne rady.
    Podpowiedzcie coś. Może ktoś praktycznie taki problem rozwiązał.

    Działalność gosp., PKPiR, VAT. Jeden z klientów udostępnia mi samochód z
    wyraźnym zaznaczeniem - tylko do celów realizacji umowy. Podstawowe
    koszty (paliwo, itp) pokrywa klient. Nawet nie widzę rachunków.

    Problem pojawia się przy kosztach dodatkowych, np opłatach parkingowych.
    Z klientem rozliczam się fakturą "za usługi" zwiększając kwotę od te
    dodatkowe koszty. (żadne refaktury nie wchodzą w grę).

    Dopóki były to znikome kwoty u siebie ich nie księgowałem. (miałem
    wątpliwości jak, samochód nie mój, kilometrówki brak, itp). Ale w
    zeszłym miesiącu zrobiła się z tego naprawdę znaczna kwota. Na tyle
    duża, że robi się szkoda. Wato by wpuścić w koszty. Rachunki i faktury
    mam, tylko nadal mam wątpliwość, czy w prosty sposób może to być KUP.

    Podpowiecie coś?

  • 2. Data: 2011-12-19 18:12:41
    Temat: Re: nietypowy problem - samochód
    Od: adamw2 <a...@w...pl>

    Trochę już późno, bo jutro termin, ale może..
    Kosztem jest wszystko co wpływa na na osiągnięcie dochodu i nie jest
    wymienione w oddzielnym paragrafie. Ponieważ ten przypadek ewidentnie
    pomaga w powiększeniu dochodu, nie jest też na liście nie zaliczających
    się w koszty, więc możesz. Najlepiej dołącz do faktur kopię/oryginał
    umowy i koniecznie kilometrówkę. Chyba że samochód ma VAT1, ale tu nie
    nie jestem pewien, bo chyba VAT1 jest przynależny do właściciela auta.
    Inna sprawa to jak US podejdzie do umowy, może ją potraktować jako
    normalne użyczenie lub wynajem i wtedy zarzuci Ci osiągnięcie dochodu,
    bo za wynajem zapłaciłbyś o wiele więcej niż za te parkingi itp. Lepiej
    żeby więc była to normalna umowa wynajmu samochodu, ze stawkami
    rynkowymi, którą Ty w całości wpuszczasz w koszty wraz z kosztami
    eksploatacji, a klient wpisuje ją po stronie przychodów.

    Adam