  • 11. Data: 2013-12-21 23:03:47
    Temat: Re: obłąkany wyrok NSA - służebność na części podatek od całości
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Dec 2013, SM wrote:

    > czyli problem rozwiązywałoby udostępnienie jedynie drogi na moim
    > terenie i zakaz wstępu na pozostałą cześć.

    Nie.
    Problem ma źródło w tym, że:
    - prawo cywilne stanowi o "niepodzielności" rzeczy i praw, które
    stanowią całość użytkową, a dotyczy to również nieruchomości.
    Art.47.1 KC: "Częœć składowa rzeczy nie może być odrębnym
    przedmiotem własnoœci i innych praw rzeczowych".
    Inaczej mówiąc, nie możesz sprzedać "pół samochodu", możesz
    sprzedać pół udziału w CAŁYM samochodzie albo ten samochód
    rozebrać i sprzedać połowę jego części (natychmiast napotykając
    na problem przy częściach, których jest nieparzysta liczba).
    - prawo podatkowe co do zasady ustanawaia "tylko" fakt opodatkowania
    operacji, która ma swoje źródło z prawie cywilnym lub administracyjnym,
    stosując zasady tego prawa, jak jest rozbieżność (np. rozumienie
    "sprzedaży" dla podatku VAT) to musi być wyraźnie opisane.

    Powyższe skutkuje tym, że zawsze jak dochodzi do współwłasności,
    współużytkowania, użytkowania częściowego (czasowo lub
    przestrzennie) itede, ze względu na "całościowe" traktowanie
    prawa cywilnego, fakt przypisania jakiejś cechy, obciążenia
    lub uprawnienia do części (rzeczy, nieruchomości lub praw),
    skutkuje obciążeniem CAŁOŚCI.
    W efekcie, ponieważ nie ma "podatkowej zasady ogólnej" która
    wskazywałaby, że takie obciążenie lub uprawnienie automatycznie
    implikuje wyznaczenie ułamka wartości przedmiotu umowy, każdy
    przepis musi ujmować współwłasność (i pozostałe "współ")
    osobno.

    > rozumiem że w opisywanym w poprzednich postach przypadku
    > i zawyżonym podatku osoba może do woli korzystać z całego
    > terenu i stąd ten problem

    No właśnie nie.
    Ustawa wprost odwołuje się do nieruchomości obciążonej.
    A to z definicji oznacza "całej".

    Bierzesz np. amortyzację ST, art.22g: potrzebne jest osobne
    ujęcie przypadku współwłasności oraz podziału lub połączenia
    podmiotów, p.11 i 12.
    W opisanej ustawie tego nie ma.

    Na mój gust, "zasada ogólna" miałaby o tyle sens, że powodowałaby
    pokrywanie się defaultów ze zdrowym rozsądkiem.
    Ale jakby nie patrzeć, to ustawodawca nie dopilnował i w efekcie
    mamy nielogiczny przepis.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2013-12-22 00:42:32
    Od: "Bogdan" <b...@g...com>

    W tym przypadku zapewne była to służebność osobista i takie są
    konsekwencje tego rodzaju służebności w przypadku darowizny działki z
    takim dojazdem. Należy pilnować aby w takim przypadku była to
    służebność gruntowa nieodpłatna polegająca na prawie przejazdu do swojej
    działki lub zrobić służebność gruntową odpłatną za symboliczną kwotę.

    Pozdrawiam
    Bogdan