  • 1. Data: 2013-12-19 08:50:28
    Temat: obłąkany wyrok NSA - służebność na części podatek od całości
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    http://finanse.wp.pl/kat,1033759,title,NSA-o-podatku
    -od-przejazdu-przez-cudza-dzialke,wid,16271104,wiado
    mosc.html?ticaid=111de1

    "Rabunek" to delikatne określenie.

  • 2. Data: 2013-12-19 09:06:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    PS: swoją drogą - dlaczego musiała mieć służebność osobistą??

  • 3. Data: 2013-12-19 11:03:00
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    On 19.12.2013 08:50, Andrzej Lawa wrote:
    > http://finanse.wp.pl/kat,1033759,title,NSA-o-podatku
    -od-przejazdu-przez-cudza-dzialke,wid,16271104,wiado
    mosc.html?ticaid=111de1

    > "Rabunek" to delikatne określenie.

    Nie, to sie nazywa "dziura budzetowa i polityka fiskalna"

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Chcesz-biedowac-na-s
    tarosc-Zaufaj-panstwu-2929060.html

    zen.aspx

  • 4. Data: 2013-12-19 21:37:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Dec 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > http://finanse.wp.pl/kat,1033759,title,NSA-o-podatku
    -od-przejazdu-przez-cudza-dzialke,wid,16271104,wiado
    mosc.html?ticaid=111de1

    > "Rabunek" to delikatne określenie.

    Ale ten rabunek dotyczy wysokiego sejmu.
    Bo jak na mój gust, oczywiste jest, iż regulacja iż ustalenia dotyczące
    części rzeczy i praw dotyczą podstawy opodatkowania określanej jako
    odpowiednia część wartości, powinna być na poziomie Ordynacji.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-12-20 12:03:28
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-12-19 21:37, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > części rzeczy i praw dotyczą podstawy opodatkowania określanej jako
    > odpowiednia część wartości, powinna być na poziomie Ordynacji.

    No ale przecież art. 285 ustęp 1 KC *nie* dopuszcza służebności na
    części rzeczy.

    Owszem można określić zakres służebności i sposób jej wykonywania ale
    dalej będzie to służebność na *całej* rzeczy.

    Tak więc IMHO "miszczowie biznesu z Wiejskiej" byli łaskawi wyprodukować
    bubel (albo co najmniej rozminęli się ze zdrowym rozsądkiem) gdzieś w
    okolicach art. 13 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

    Piotrek

  • 6. Data: 2013-12-20 13:56:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Dec 2013, Piotrek wrote:

    > No ale przecież art. 285 ustęp 1 KC *nie* dopuszcza służebności na części
    > rzeczy.

    Zgadza się, ale zakres jej wykonywania jest ograniczony do części.
    Skoro nie ma przeszkód, aby regulacja dotycząca "korzystania z części"
    mogła znajdować się w dziesiątkach innych miejsc paru ustaw (choćby
    np. przy środkach trwałych), to nie ma również przeszkód, aby *dla
    prawa podatkowego* istniała odmienna (niż w cywilnym) regulacja,
    określająca wartość dla "wydzielonej części", stanowiąca zasadę
    domyślną.
    Zasada ta mogłaby być defaultem obu stron (znaczy rozwikływać
    również przypadek współwłasności lub współposiadania, a nie tylko
    współkorzystania).

> [...]
    > bubel (albo co najmniej rozminęli się ze zdrowym rozsądkiem) gdzieś
    > w okolicach art. 13 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

    A co za różnica z p. widzenia samej skuteczności przepisu?
    Ja bym się jednak upierał jak wyżej :)
    "Nierozbieralność prawna" "przedmiotów połączonych" wg prawa cywilnego
    powoduje powyższy problem z zasady, w wielu miejscach.
    Przyjęcie raz a dobrze, że dla podstawy opodatkowania liczy się
    "część" o ile ta część jest wydzielona (ale niekoniecznie "odłączona"
    w rozumieniu prawa cywilnego) i stanowi przedmiot czynności prawnej
    nie wpływającej na materialne korzystanie z reszty "całości" przedmiotu
    prawa cywilnego, pozwoliłoby na uniknięcie podobnego problemu w wielu
    miejscach.
    Pytanie jak zastrzec "nie wpływanie na całość" jest trudne, bo
    oczywiście inaczej podatnicy znajdą dziurę w całym i np. będą
    użyczać tylko pedał hamulca wbudowanego w samochód zamiast całego
    samochodu ;)
    Niemniej, zastrzeżenie iż "o ile inny przepis nie stanowi wyraźnie
    że liczy się całość" pozwoliłoby uniknąć wpadek jak w temacie.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-12-20 17:58:28
    Od: SM <p...@s...pl>

    > .. No ale przecież art. 285 ustęp 1 KC *nie* dopuszcza służebności
    > na części rzeczy. ..

    czyli nie ma możliwości udostępnienia komuś drogi do przejazdu,
    która to leży na moim terenie. muszę udostępnić cały mój teren?

    sm

  • 8. Data: 2013-12-20 19:29:18
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-12-20 17:58, SM wrote:
    > czyli nie ma możliwości udostępnienia komuś drogi do przejazdu,
    > która to leży na moim terenie. muszę udostępnić cały mój teren?

    Oczywiście można wskazać zakres i sposób wykonywania. Ale dalej jest to
    służebność na całej rzeczy, nie na jej fragmencie.

    Piotrek

  • 9. Data: 2013-12-20 19:33:36
    Od: SM <p...@s...pl>

    > Oczywiście można wskazać zakres i sposób wykonywania. Ale dalej
    > jest to służebność na całej rzeczy, nie na jej fragmencie.
    >
    > Piotrek

    czyli problem rozwiązywałoby udostępnienie jedynie drogi na moim
    terenie i zakaz wstępu na pozostałą cześć.

    rozumiem że w opisywanym w poprzednich postach przypadku i
    zawyżonym podatku osoba może do woli korzystać z całego
    terenu i stąd ten problem

    sm

  • 10. Data: 2013-12-20 19:44:16
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-12-20 19:33, SM wrote:
    > rozumiem że w opisywanym w poprzednich postach przypadku i
    > zawyżonym podatku osoba może do woli korzystać z całego
    > terenu i stąd ten problem

    Nie. Problem wynika z IMHO dość debilnego sposobu określania podstawy
    opodatkowania w przypadku służebności.

    Piotrek