    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: obowiązek zaksięgowania faktury
    Date: Tue, 16 Sep 2008 20:55:24 +0200

    On Tue, 16 Sep 2008, andreas wrote:

    > A co Ci da to utrudnianie jak sprzedawca nie ma obowiązku sprawdzać (czego?),
    > czy kupujący ma prawo nabywać coś w imieniu jakiegoś podmiotu.

    Możesz podać podstawę prawną?
    Konkretnie przepis, który uchyla to:

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    Art. 111
    1. Podatnicy dokonujšcy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzšcych
    działalnoœci gospodarczej oraz rolników ryczałtowych
    sš obowišzani
    ^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^
    prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas
    rejestrujšcych.

    2. Podatnicy naruszajšcy obowišzek okreœlony w ust. 1 [...]
    ---

    Bo ja np. nie znam.
    Nie znam przepisu który zwalnia sprzedawcę z obowiązku doliczenia
    sprzedaży dla OFnpDGoRR do "kasy" tylko dlatego, że ta osoba
    "podała się za firmę".
    "Są zobowiązani" i do widzenia.

    Uprzedzam że spotkałem się w przeszłości z przejawami weryfikacji
    powiadomienia o "zakupie na firmę". Skrajnie rzucającym się
    przejawem był tekst "oświadczam że zakup przeznaczony jest na
    cele DG" (dawno temu się spotkałem) i miejsce na podpis.
    Skrajnie nie rzucającym się w oczy przykładem takiej weryfikacji
    jest odebranie podpisu: "osoba upoważniona do odbioru".
    Jak kupujący podpisze BEZ UPOWAŻNIENIA, to (w razie przyczepienia
    się przez US) łapie się pod Kodeks Karny :> (wcale nie pod
    karny skarbowy, pod "zwykły" karny, za złożenie oświadczenia
    wprowadzającego w błąd).
    A jak jest upoważniona do odbioru przez firmę tylko upoważnienie
    zrealizuje nieprawidłowo (zużyje na własne potrzeby, zamiast
    przekazać firmie) to już sprawa tego kto dał upoważnienie :]

    > Pełne dane fakturowe (firma, adres ,NIP) jakiegoś podmiotu sa powszechnie
    > dostepne, więc każdy może coś kupić "w imieniu" dowolnego podmiotu.

    Mówisz, ze jak ktoś ma Twoje dane to może kupić w Twoim imieniu?
    Sądzę, że się mylisz.
    Ba, sądzę, że jakby przy okazji że "kupił w imieniu" jeszcze
    do tego nie zapłacił w Twoim imieniu (a to przecież odrębna
    część transakcji, tej samej transakcji składającej się z DWU
    czynności, prawda?) to usilnie chciałbyś nam wykazać, ze
    wcale nie miał do tego prawa ;)

    pzdr, Gotfryd