    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: otwarcie dzialalnosci a pierwsze zakupy
    Date: Thu, 17 May 2007 09:30:13 +0200

    On Thu, 17 May 2007, Radosław Rossa wrote:

    > Mam na myśli wyposażenie (wiem, że ze środkami trwałymi jest inaczej).
    > Sam miałem podobny problem - tuż przed zarejestrowaniem działalności miałem
    > okazję kupić potrzebny mi sprzęt po bardzo okazyjnej cenie. Na moje pytanie,
    > czy mógłbym odliczyć jego zakup od podstawy opodatkowania, pracownik US
    > oznajmił, że tak i polecił mi wykonanie spisu z natury. Tak zrobiłem i
    > zgodnie z zaleceniami dokonałem wpisu do PKPiR, z Lp. 1, datą zdarzenia
    > gospodarczego taką samą jak data rozpoczęcia działalności.

    I to by było, jak to mawiają, "bardzo OK", jakby nie małe "ale".
    A nawet dwa "ale".
    Oba wynikają ze:
    - sposobu rozliczania podatku, a tym samym traktowania składników
    majątkowych, ujętych w ustawie o podatku dochodowym:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    - rozpisania na drobne zasad podanych powyżej w rozporządzeniu
    o prowadzeniu KPiR:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis2
    (rejestracja darmowa).

    > Strasznie mi głupio, ale podstawy prawnej nie znam :-(

    Już masz "podstawę", do poczytania :)

    Streszczę podstawowe tezy:
    0. Prawidłowość uzasadnień ustnych wyjaśnień US można rozeznać
    czytając archiwa grupy .podatki ;)
    1. Zakupy towarów handlowych i materiałów produkcyjnych (THiMP)
    nie stanowią KUP, KUP stają się w momencie ich *sprzedaży*
    2. Jednak dla KPiR stosuje się pewne uproszczenie, bo ścisłe
    stosowanie zasady p.1 wymagałoby bieżącego "prowadzenia magazynu".
    Uproszczenie działa w ten sposób, że (baczność!) *zakupy* (spocznij!)
    THiMP są kosztem, a różnicę stanu majątkowego podatnika rozlicza
    się za pomocą *różnicy remanentowej*, na specjalnych zasadach
    opisanych w rozporządzeniu
    2a. Remanentów *NIE WLICZA SIĘ WPROST* do rozliczenia KPiR.
    2b. Remanenty "zwykłe" *nie obejmują wyposażenia*!!!!!
    3. Wyposażenie wlicza się w koszty, wprost. Jednak wyposażenie jest
    definiowane m.in. tak, że m.in. jest nim środek trwały który nie jest
    traktowany jako środek trwały (nie bić, bo *nie tylko* w takim
    przypadku, ale upraszczam nieco), co *jednak* skutkuje tym, że
    przestaje się do takiego "ST" stosować *wszystkie* zasady szczególne
    ST i stosuje się *wszystkie* zasady zwykłe.
    4. w wyniku powyższych działań, w momencie zamykania DG, podatnik może
    dysponować pewną "nadwyżką majątku zaliczonego do DG", do czego
    należą zarówno THiMP jak i wyposażenie, od których to rzeczy nie
    zapłacił w myśl zasad podstawowych (p.1, p.2, p.3) podatku dochodowego,
    który *w zasadzie* by się należał przez to, że *zasadniczo* owe
    zakupy nie stanowiłyby KUP *lub* powinny być "wyrzucone z KUP".
    Z tego powodu przy zamykaniu DG sporządza się szczególny remanent,
    ktory obejmuje *zarówno* THiMP jak i wyposażenie, i od całości
    płaci się szczególny podatek.
    Akcentuję to miejsce, aby było jasne iż ujmowanie wyposażenia
    w remanencie ma miejsce TYLKO przy zamykaniu DG.

    Jak już to wszystko mamy rozpisane na drobne :) to wydaje się
    oczywistym, ze ujmowanie wyposażenia w remanencie początkowym
    jest nieporozumieniem - nie ma podstawy prawnej.

    Pozostaje pytanie o zakup wyposażenia jako takiego.
    I tu mamy "hak": normalne koszty mają warunek "poniesienia
    w celu uzyskania przychodu".
    Oczywiście, jak ktoś twierdzi że "kupił w celu prowadzenia DG",
    to odpowiedź na pytanie "czy kupiony w celu prowadzenia DG
    sprzęt jest KUP?" powinna być pozytywna.
    Podejrzwam, że podatnicy stawiają pytanie właśnie tak :)
    i dostają odpowiedź w myśl zasady "o co pytał na to mu
    odpowiedzieli".

    Problemem jest odpowiedź na INNE pytanie: czy taki ZAKUP
    spełnia definicję "prowadzenia DG"? Sam z siebie, BEZ
    sprzedaży tego co kupiono?

    W archiwach znajdziesz przykłady pytań sprowadzające się
    do silnego przerysowania problemu, ale to RÓWNIEŻ jest
    metoda, przecież w przepisach nie ma regulacji "wydatki
    do 1000 zł traktuje sie inaczej", więc bez znaczenia jest
    czy ktoś dokonuje zakupów za 500 zł czy 500 000 zł,
    pytamy "czy zakupy w celu sprzedaży lub prowadzenia produkcji
    stanowią integralną część DG".

    Definicja z ustawy o podatku dochodowym (obowiązująca również
    dla ZUS, bo w ustawie o SUS jest odesłanie i warto o tym
    pamiętać :>) wygląda tak:
    +++
    6) działalnoœci gospodarczej albo pozarolniczej działalnoœci
    gospodarczej
    - oznacza to działalnoœć zarobkowš:

    a) wytwórczš, budowlanš, handlowš, usługowš,

    b) polegajšcš na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu
    kopalin ze złóż,

    c) polegajšcš na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych

    - prowadzonš we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób
    zorganizowany i cišgły, z której uzyskane przychody nie sš zaliczane do
    innych przychodów ze Ÿródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,
    ---

    Czy "zakup w celu uzyskania przychodu" przypadkiem "polega na
    wykorzystywaniu rzeczy"?
    Inaczej mówiąc, czy jeśli ktoś *przyzna*, że *przed datą zgłoszoną
    w US i ZUS* dokonał zakupów o których mowa, to czy np. za 10 lat
    ZUS może przyjść i poprosić o zaległe składki?
    ;)

    Jasnej regulacji dotyczącej czegoś, co przy spółkach handlowych
    nazywa się "w stanie organizacji" (czy jakoś tak) nie ma.

    No i już wiesz o czym Ci grupowicze pisali...

    Na deser można tylko dodać to co podkreśliłem przy zakupach
    THiMP - właście "zakup *w celu uzyskania*" uznaje się za KUP.
    Mi się ten zapis ustawy nie podoba, ale nie widać podstaw
    do uznania że "przekwalifikowanie zakupu" mogłoby stać się
    kosztem - dawno temu zwracała na to uwagę Orka.
    Inaczej mówiąc, mamy paradoks:
    - jak powiemy, że "zakup był na własne cele", to po rozpoczęciu
    DG taki "osobisty" zakup nie stanowi podstawy do KUP
    - jak powiemy że "zakup był na DG", to narażamu się na zarzut
    prowadzenia DG w momencie zakupu :>

    IMVHO jest tylko jedno "dobre" rozwiązanie: jako że dla ST
    stosuje sie INNE zasady, mianowicie warunkiem jest "bycie
    właścicielem" i "*wykorzystywanie* w celu" (a nie "zakup
    w celu"!) najprościej byle linijkę uznać za ST :>
    Fakt, trzeba podać później przyczynę wykreślenia z EST!
    :)

    pzdr, Gotfryd