  • 1. Data: 2005-09-20 18:36:11
    Temat: pieniądze otrzymane zza granicy, a podatek.
    Od: "spot" <s...@s...pl>

    Dzień dobry,

    Uprzejmie proszę o odpowiedź na poniższe pytania związane z otrzymaniem
    pieniędzy zza granicy :

    - być może wujek mieszkający od wielu lat za granicą, uzyskujący legalny
    dochód, itd. , z czystego serca przeleje na moje polskie konto pewną sumę -
    ok. 50 000 zł.

    -czy w związku z przelaniem na moje konto takiej kwoty, bank od razu
    monitoruje otrzymanie środków o tej wysokości (właśnie - od jakiej wysokości
    transakcje zagraniczne są monitorowane?)

    - Czy tym samym od razu US położy ręce na tej kwocie i nakaże zapłacenie
    podatku od darowizny ?

    - w jaki sposób obliczyć należny podatek od "darowizny" (formalnie nie
    będzie to darowizna tylko po prostu przelew pieniędzy na moje konto) w
    wysokości 50 000 zł ?

    - Czy jeśli ewentualnie taka transakcja nie jest "z urzędu" (zbyt mała
    kwota) zgłaszana do US celem prześwietlenie legalności środków, zgłosić
    samemu w US otrzymanie kwoty i zapłacić podatek?

    - w bieżącym roku podatkowym jedynym moim źródłem dochodu była działalność
    gospodarcza, która przyniosła stratę w wysokości 2000 zł. Czy w związku z
    tym ową stratę można skompensować z ewentualnie należnym podatkiem, a tym
    samym zapłacić mniej?

    Przepraszam za głupie dla specjalistów pytania, lecz podatki to nie moja
    dziedzina.

    Serdecznie dziękuję za zainteresowanie tematem.

  • 2. Data: 2005-09-21 00:44:03
    Temat: Re: pieniądze otrzymane zza granicy, a podatek.
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    spot wrote:
> [...]
    >
    > - być może wujek mieszkający od wielu lat za granicą, uzyskujący legalny
    > dochód, itd. , z czystego serca przeleje na moje polskie konto pewną

    jest to normalna darowizna, opodatkowana tak samo jak wszystkie inne.
    tabelka ze stawkami jest w ustawie od spadków i darowizn.

    Jak nie zgłosisz, a US cię złapie to będzie znacznie drożej.
    A złapie cię np. pytając się skąd miałeś na zakup samochodu, co wyjdzie
    przy okazji płacenia 2% PCC.

  • 3. Data: 2005-09-21 07:16:12
    Od: "spot" <s...@s...pl>

    > jest to normalna darowizna, opodatkowana tak samo jak wszystkie inne.
    > tabelka ze stawkami jest w ustawie od spadków i darowizn.

    Zapoznałem się, jednak mam pytania :

    1. jeśli należę do I grupy podatkowej i takie uzyskałem dochody na podstawie
    umów o pracę / prowadzonej działalności, to jestem rozliczany wg. I skali -
    niezależnie od kwoty otrzymanej darowizny, czy też wysokość darowizny
    doliczona zostanie do dochodu uzyskanego na podstawie pracy / działalności i
    na tej podstawie odbędzie się zaklasyfikowanie mnie do danej grupy ?

    2. Sposób obliczenia wysokości podatku :

    - czy, zakładając, iż będę rozliczony wg. skali 1 i otrzymam 50 000 zł,
    należny podatek obliczę na zasadzie nadwyżki 50 000 od kwoty wolnej, a zatem
    : 50 000 - 9 637 = 40 363 i teraz tę kwotę mnożę przez 7 %, otrzymując
    2825,41 zł + 822, 20 zł = 3647,61 zł należnego podatku ?

    - czy też liczę stopniowo, czyli najpierw różnica między 10278, a 9 637 =
    641 x 3 % = 19,23 zł ;

    potem 20 556 - 10 278 = (10 278 zł x 5 %) + 308, 30
    zł = 822, 20 zł ;

    i następnie : 50 000 - 20 556 = (29 444 x 7%) + 822, 20
    zł = 2883,28 zł. Teraz dodaję : 19,23 + 822,20 zł + 2883,28 zł = 3724,71 zł

    Wreszcie, czy poniesiona strata w DG i nie wykorzystanie nawet kwoty wolnej
    w prowadzonej działalności, może jakoś pomniejszyć moje zobowiązanie ?

    > Jak nie zgłosisz, a US cię złapie to będzie znacznie drożej.

    Ale czy już samo otrzymanie pieniędzy zostanie zarejestrowane i zgłoszone ?

    > A złapie cię np. pytając się skąd miałeś na zakup samochodu, co wyjdzie
    > przy okazji płacenia 2% PCC.

    Wiesz, pracowałem 6 lat na etacie i myślę, że kilka aut mógłbym kupić,
    gdybym odkładał, a nikt mi nie udowodni, że wszytkiego, co wypłacałem z
    bankomatu, nie chowałem pod kredensem :)

  • 4. Data: 2005-09-21 07:34:22
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    spot wrote:

> [...]
    > monitoruje otrzymanie środków o tej wysokości (właśnie - od jakiej
    > wysokości transakcje zagraniczne są monitorowane?)

    Bank monitoruje i zawsze od 15000 EUR informuje Głównego Inspektora
    Informacji Finansowej. Przy kwotach mniejszych tylko wtedy gdy zachodzi
    podejrzenie prania pieniędzy.

    > - Czy tym samym od razu US położy ręce na tej kwocie i nakaże
    > zapłacenie podatku od darowizny ?

    Bank nie informuje US w żadnym wypadku. Może się jednaj zdarzyć, że w
    trakcie czynności kontrolnych GIIF Urząd Skarbowy "przypadkowo" dowie
    się o darowiźnie. GIIF może też zażądać od ciebie przedstawienia
    dowodu, że jest to darowizna czyli potwierdzenia zapłaty podatku od
    darowizny. Tak normalnie to Urząd Skarbowy dowie się o darowiźnie
    dopiero gdy będziesz te pieniądze wydawał. Sam go o tym pionformujesz,
    żeby uniknąć 75% podatku od dochodu z nieudokumentowanych źródeł.

    > - w jaki sposób obliczyć należny podatek od "darowizny" (formalnie nie
    > będzie to darowizna tylko po prostu przelew pieniędzy na moje konto) w
    > wysokości 50 000 zł ?

    Formalnie będzie to darowizna dokonana przelewem.

    > - Czy jeśli ewentualnie taka transakcja nie jest "z urzędu" (zbyt mała
    > kwota) zgłaszana do US celem prześwietlenie legalności środków,
    > zgłosić samemu w US otrzymanie kwoty i zapłacić podatek?

    Tak jak pisałem. Jeśli chcesz to przejeść to możesz ryzykować, ale
    lepiej rozbijcie to na dwa przelewy w pewnym odstępie czasu. Jeśli
    planujesz zakup samochodu/mieszkania to płać od razu.

> [...]
    > Czy w związku z tym ową stratę można skompensować z ewentualnie
    > należnym podatkiem, a tym samym zapłacić mniej?

    To są dwa różne podatki. Nie ma żadnej kompensaty - nie łączą się.

  • 5. Data: 2005-09-21 14:08:01
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "spot" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > doliczona zostanie do dochodu uzyskanego na podstawie pracy / działalności
    > na tej podstawie odbędzie się zaklasyfikowanie mnie do danej grupy ?

    Chyba mylisz podatek dochodowy z podatkiem od darowizny!
    Jedno z drugim nie ma nic wspolnego.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2005-09-21 19:04:15
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    spot wrote:

> [...]
    > działalności i
    > na tej podstawie odbędzie się zaklasyfikowanie mnie do danej grupy ?

    Darowizny nie podlegają podatki dochodowemu.
    Płacisz podatek od darowizny, a na pit nie ma po tej darowiznie śladu.

> [...]
    > : 50 000 - 9 637 = 40 363 i teraz tę kwotę mnożę przez 7 %, otrzymując
    > 2825,41 zł + 822, 20 zł = 3647,61 zł należnego podatku ?

    9637 jest zwolnione, czyli do opodatkowania bierzesz 40363 zł i patrzysz
    do jakiej rubryczki to wpada.
    tam masz gotowy wzorek.

    822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20 556 zł

    822.20 + 7%*(40363 - 20556)

    pamiętam, że 7% jest od nadwyżki !

    mi wyszło
    2208.69

    piwo się należy :)

  • 7. Data: 2005-09-21 23:34:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Sep 2005, witek wrote:

    > jest to normalna darowizna, opodatkowana tak samo jak wszystkie inne.
    > tabelka ze stawkami jest w ustawie od spadków i darowizn.
    >
    > Jak nie zgłosisz, a US cię złapie to będzie znacznie drożej.

    ...możesz podać podstawę prawną tego wniosku ?
    Od czasu jak mnie kilka lat temu Slayer wziął i ustrzelił
    to sam bym chciał widzieć że się nie mylisz ! ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-09-22 00:36:25
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ....możesz podać podstawę prawną tego wniosku ?

    wniosku czego, że go złapie?

    US załatwia to tak.
    przy pierwszej lepszej okazji pyta się skąd miałeś kasę na coś tam coś tam.
    Jak mu z kalkulatorem w ręce nie wyjdzie, że cię na to było stać, to od
    tego na co cie nie było stać policzy 75% podatku.
    Nawet się o darowiznę pytał nie będzie. Sam się przyznasz, bo wychodzi
    znacznie taniej. Tylko wtedy to może ci już nie uwierzyć.

  • 9. Data: 2005-09-22 07:47:14
    Od: "spot" <s...@s...pl>

    > ...możesz podać podstawę prawną tego wniosku ?
    > Od czasu jak mnie kilka lat temu Slayer wziął i ustrzelił
    > to sam bym chciał widzieć że się nie mylisz ! ;)

    Czyli generalna konkluzja jest taka :
    Zaraz po otrzymaniu przelewu, biegnę do US, płacę jakieś 2500 zł i śpię
    spokojnie ?

    Jak Waszym zdaniem wygląda taka sprawa : nie zgłoszę darowizny, a jak US się
    spyta, skąd - odpowiem, iż z zarobków , jakie uzyskiwałem regularnie - na
    podstawie umowy o pracę od 5 lat. Chyba nikt nie udowodni, że kwot, jakie w
    ciągu 5 lat wypłaciłem z bankomatu, nie odkładałem do skarpety, zamiast
    wydawać.

    poza tym ważna rzecz : zamierzam wpłacić kaucję za mieszkanie (lokal będzie
    spółdzielczy, a ja będę mógł w nim mieszkać czas nieokreślony). Czy Waszym
    zdaniem, taka transakcja (wpłata kaucji - zwrotnej), będzie traktowana na
    równi z zakupem nowego mieszkania i US będzie robił takie same ceregiele ?
    Nie kupuję samochodu, a jeśli już to do kwoty 10 tys.

  • 10. Data: 2005-09-22 13:31:59
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    spot wrote:

> [...]
    > - na podstawie umowy o pracę od 5 lat. Chyba nikt nie udowodni, że kwot,
    > jakie w ciągu 5 lat wypłaciłem z bankomatu, nie odkładałem do skarpety,

    O ile US nie będzie miał listu do życzliwego i po wszczęściu
    postępowania nie poprosi cię o wyciąg z banku na którym będzie jak byk
    będzie stał przelew na 50 tyś z zagranicy.
    I co wówczas powiesz.

> [...]
    > traktowana na równi z zakupem nowego mieszkania i US będzie robił takie
    > same ceregiele ? Nie kupuję samochodu, a jeśli już to do kwoty 10 tys.

    US się o mieszkaniu nie dowie, dopóki
    a) nie zapłacisz podatku od transakcji (jak z drugiej ręki, a nie od
    developera)
    b) nie zaczniesz czegoś odliczać z okazji zakupu mieszkania.

    wówczas szansa na pytanie skąd miałeś kasę rośnie zdecydowanie.

    Ja ci po prostu radzę zapłacić i mieć święty spokój.
    Możesz nie płacić, ale robisz to na swoje własne ryzyko.