  • 1. Data: 2005-08-24 13:07:14
    Temat: pit-5 | problem
    Od: "cacup" <c...@n...stud.pam.szczecin.pl>

    Witam

    prosze mi powiedziec czy dobrze mysle.
    - mam dzialalnosc gosp.;
    - prowadze kpir;
    - od 2 miesiecy zaczynam miec dochody (przychody - straty);
    - w kpir ewidencjonuje skladki na ZUS jako koszty, ale tylko 51 oraz 53;
    - ubezp. 52 nie ewidencjonuje ale place co miesiac;

    w takim razie wypelniam pit-5: zalozmy taka sytuacje:
    - na koniec lipca mialem dochod 20 000, koszty 15 000, czyli 5 000 pln
    dochodu;
    - pit-5, poz. 46 [podstawa obliczenia podatku]: 5 000
    - pit-5, poz. 47 [podatek od postawy]: liczę (5 000 x 19%) - (kwota wolna od
    podatku w 2005r, czyli 2 789.90 x 19%) = 950.00 - 530,08 = 419.92;
    - pit-5, poz. 48 [skladka 52 oplacana od poczatku roku oplacana bezp. przez
    podatnika...]: i tu teraz mam problem!!!
    * czy jesli nie ksieguje w kpir ubezpieczenia 52 jako koszty to czy tu
    wpisuje cos?
    * jesli wpisuje to czy wpisuje realnie przelane na 52 kwoty liczone od
    stycznia?
    * jesli za grudzien 2004 zaplacilem w styczniu 2005 (i zaksiegowalem to w
    styczniu w kpir), wliczam takze te kwote (chodzi mi czy decyduje data
    przelania kasy, czyli poniesienia kosztów)?
    * czy moge tu wpisac sume wszystkich 7 skladek jakie rzeczywiscie przelalem
    czy tylko jakis ich procent?

    - - -

    Pozdrawiam,
    Cacup @ Pzykko Dizzko

    e-mail: c...@s...pam.szczecin.pl | c...@s...ams.edu.pl
    url: pzykko.prv.pl | cacup.prv.pl | pzykkofm.prv.pl
    gg: 7213767 | skype: cacupik

  • 2. Data: 2005-08-24 14:22:45
    Temat: Re: pit-5 | problem
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]

    > przelania kasy, czyli poniesienia kosztów)?
    > * czy moge tu wpisac sume wszystkich 7 skladek jakie rzeczywiscie przelalem

    Odliczasz faktycznie zapłacone w roku podatkowym do wysokości 7,75% podstawy
    naliczenia (płacisz 8,5%).Składkę za grudzień odliczasz w styczniu,za styczeń
    w lutym itd.
    Masz spore luki w podstawowych terminach i definicjach podatkowych - radzę
    przeczytać dokładnie ustawę. Powodzenia-Kriss

  • 3. Data: 2005-08-24 15:49:19
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "cacup" <c...@n...stud.pam.szczecin.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Cacup @ Pzykko Dizzko
    >
    > e-mail: c...@s...pam.szczecin.pl | c...@s...ams.edu.pl
    > url: pzykko.prv.pl | cacup.prv.pl | pzykkofm.prv.pl

    A czy czasem składki ZUS 51 nie ujmuje się w PIT-5 , a nie w kosztach. Już
    mineło trochę czasu jak miałam z tym do czynienia, ale jeśli mnie pamięc nie
    zawodzi, to w książce składki za pracowników, a swoje w odpowiednią rubrykę
    w PIT-5. Proszę sprawdzić druk zeznania, czy czasem nie ma tam pozycji "
    składki na ubezpieczenie społeczne"?.
    Znalazłam druk z 2001 r PIT-5 i jest rubryka w poz. E /35 . Więc dobrze
    pamiętałam.
    Maria

  • 4. Data: 2005-08-24 16:02:03
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > składki na ubezpieczenie społeczne"?.
    >  Znalazłam druk z 2001 r PIT-5 i jest rubryka w poz. E /35 . Więc dobrze

    .........o ile nie zostały zaliczone do kup...........

    pzdr-Kriss

  • 5. Data: 2005-08-24 16:37:26
    Od: "cacup" <c...@n...stud.pam.szczecin.pl>

> [...]
    > podstawy
    > naliczenia (płacisz 8,5%).Składkę za grudzień odliczasz w styczniu,za

    juz prawie wszystko jasne. tylko jedna rzecz mnie nurtuje jeszcze. w US
    powiedzieli mi ze jesli skladke za grudzien 04 zaplacilem w styczniu 05, to
    powinienem tez ja ujac w pit-5 za m-c lipiec (bo za taki m-c wlasnie
    skladalem pit). okazalo sie, ze te skladki > podatek od podstawy i nie
    muszialem tak naprawde tego pitu skladac

    tylko teraz jeszcze jedno. zalozmy ze do 20 wrzesnia bede musial zlozyc
    pit-5 za 08-2005. czy w rubryce odliczenia ub. zdrow. odliczam znow wszystko
    od poczatku roku (czyli skladki grudzien 04 - lipiec 05).

    i jeszcze jedno, w grudniu 04 podstawa byla taka sama jak w styczniu 05, ale
    w styczni skladka stanowila juz 8,5% (grudzien 8,25%). w pit-5 nie obchodzi
    mnie to, prawda? moge tylko odliczyc 7,75% od podstawy w danym miesiacu?

    > Masz spore luki w podstawowych terminach i definicjach podatkowych -
    > radzę
    > przeczytać dokładnie ustawę. Powodzenia-Kriss

    jaka to ustawa? bardzo chetnie sie z nia zaznajomie, lubie wiedziec co i
    jak.

  • 6. Data: 2005-08-24 19:38:03
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Kriss" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Już

    > .........o ile nie zostały zaliczone do kup...........
    >
    > pzdr-Kriss
    >

    > --
    Tak, składdki jak i dochody wpisuje się narastająco.
    W następnym miesiącu będzie za 9 m-cy. Odlicza się to co się zapłaciło w
    danym roku, a nie to co należało zapłacić. Zdrowotna cały czas 7,75 %.
    Maria

  • 7. Data: 2005-08-26 06:40:00
    Od: "cacup" <c...@n...stud.pam.szczecin.pl>

    dziekuje za pomoc

  • 8. Data: 2005-08-26 09:47:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Aug 2005, Maria wrote:

    > Użytkownik "cacup" <c...@n...stud.pam.szczecin.pl> napisał
    [...]

    Nie, bo płaci się ponad 8% a odlicza tylko 7,75.
    Stopniowo od coraz większej kwoty płacimy *zarówno podatek jak
    i zdrowotne*.

    Tak. Jest zapis w ustawie.

    Ściśle biorąc (ze względu na zaokrąglenia !) trzeba wziąć *podstawy*
    i od nich policzyć przysługujące odliczenie.

    [...]
    > A czy czasem składki ZUS 51 nie ujmuje się w PIT-5 , a nie w kosztach.

    Przecież to pozostawiono uznaniu podatnika.

    Ujęcie w KUP ma zaletę w razie kiedy DG jest jedynym źródłem dochodu
    i przynosi straty (bądź wszystkie źródła przynoszą stratę), bo
    stratę można "przepchnąć" na kolejne lata ("nie przepadnie").
    Osobne odliczanie składek społecznych ma zalety kiedy DG przynosi
    straty ale są inne źródła dochodu (można odliczyć natychmiast).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-08-26 11:19:36
    Od: "cacup" <c...@n...stud.pam.szczecin.pl>

    wszystko jasne
    wielkie dzieki

  • 10. Data: 2005-08-27 12:28:56
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    >  Ujęcie w KUP ma zaletę w razie kiedy DG jest jedynym źródłem dochodu
    > i przynosi straty (bądź wszystkie źródła przynoszą stratę), bo

    :-) jak wszystkie żródła DOCHODU przynoszą stratę to :
    a)pora poszukać żródła PRZYCHODU co by nie wyszło,że składki opłaca ze żródeł
    nieujawnionych ,
    b)być optymistą i nie załamywać się,

    > stratę można "przepchnąć" na kolejne lata ("nie przepadnie").
    >  Osobne odliczanie składek społecznych ma zalety kiedy DG przynosi
    > straty ale są inne źródła dochodu (można odliczyć natychmiast).

    po 31.grudnia - ale nie 1 stycznia bo wszyscy jeszcze na kacu .
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    pozdrowienia-Kriss - to jak zwykle żart a nie uszczypliwość