  • 1. Data: 2003-10-22 08:04:22
    Temat: podatek za wynajem mieszkania
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Mam pytanie odnosnie takiej sytuacji:
    Rodzice posiadaja 2 mieszkania A i B. Mieszkaja i sa zameldowani w
    mieszkaniu A, natomiast ja (syn) z zona mieszkamy i jestesmy zameldowani w
    mieszkaniu B.
    Za wynajem nic rodzicom nie place. Jedyne koszty jakie ponosze to czynsz +
    media (mozna powiedziez ze rodzice sa wlascicielami tylko na papierze).
    Czy urzad skarbowy "uwierzy" rodzicom ze oni nie czerpia z tego dochodu i
    udostepniaja te mieszkanie za darmo ?
    Boje sie ze za jakis czas US moze sie upomniec o podatek + odsetki.
    Czy moje obawy sa uzasadnione ? a jak tak to jak sie zabezpieczyc przed
    czyms takim ?

    Pozdrawiam i z gory dziekuje

  • 2. Data: 2003-10-22 13:11:55
    Temat: Re: podatek za wynajem mieszkania
    Od: "Przemo" <p...@k...pl>

    Najlepiej bezpłatnie użyczyć na podstawie umowy użyczenia
    wówczas nie będzie żadnych problemów ze strony US
    można wówczas odliczać wydatki w ramach ulgi remontowej
    bowiem taka umowa jest tytułem prawnym upoważniającym do tego

    Przemo

  • 3. Data: 2003-10-22 16:25:24
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

> [...]
    > Boje sie ze za jakis czas US moze sie upomniec o podatek + odsetki.
    > Czy moje obawy sa uzasadnione ? a jak tak to jak sie zabezpieczyc

    Ustawa pdof:

    Art. 16. [Przychód z nieruchomości] [22] 1. Za przychód z nieruchomości
    odstąpionych bezpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom
    fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nie mającym
    osobowości prawnej uważa się wartość czynszową, stanowiącą równowartość
    czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu
    lub dzierżawy nieruchomości. Nie jest jednak przychodem wartość
    czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych udostępnionych osobom
    pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ona
    nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1.

    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej
    część do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej,
    oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury
    fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia
    i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,
    kultu religijnego oraz związkom zawodowym, nie ustala się wartości
    czynszowej tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z
    nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl