    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatki osobiste (było: rachunek bankowy)
    Date: Thu, 14 Dec 2006 21:42:33 +0100

    On Thu, 14 Dec 2006, [www.goldap.info.pl] wrote:

    > Zalóżmy że jestem ojcem. I potrzebuję niańki do dzieci. Nie porowadzę DG.
    > Nie mam pojęcia o zatrudnianiu nianiek, ale z tego co wiem, można je
    > zatrudnić na *umowę o pracę*.

    Najwyraźniej nie można wskazać przepisu zabraniającego.
    Inna rzecz, że w przepisach nie ma szczegółowych wskazówek co do takiego
    stosunku pracy w zakresie "nie DG".

    > Wypłacając wynagrodzenie i odpowadzajac od
    > niego zaliczkę na podatek, muszę sporządzić PIT4. Mylę się?

    Hm... no nie ma jak wskazać haka. Znaczy trzeba zaprzeczyć pytaniu
    czy się mylisz :)

    > Jesli nie, to
    > wychodzi z tego, że można nie prowadzic działalnosci

    ...a być "zakładem pracy" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym...

    > i mieć obowiazek składania PIT4 i wpłacania zaliczek na podatek.

    Mhm.

    > Idąc dalej w tym kierunku -
    > w US na NIP3 nie musze informować o numerach swoich kont. Jako nieprowadzący
    > działanosci, NIP1 nie musiałem składać. Zatem jak mam podaćw US numer konta?

    Mam inne pytanie: a z czego wynika konieczność wpłacania podatku
    przelewem przez nieprowadzącego DG?
    Nawet prowadzący DG ale rozliczający się kartą podatkową mogą wpłacać
    podatek do kasy!

    A numer konta MOŻNA podać na NIP-3, prawda?

    > Napisać oswiadczenie? Dodatkowo to jest tylko moje zobowiazanie.

    Ale nie Twoje pieniądze.
    Pieniądze są powierzone - pobrane z wynagrodzenia na rzecz Skarbu
    Państwa, najpierw są częścią wynagrodzenia później majątkiem
    państwowym, w żadnym momencie nie są majątkiem podatnika :)

    > I nie
    > zwiazane z żadnadziałalnością. Jest to zatem osobiste zobowiazanie.

    W tym znaczeniu to przelew gospodarczy dokonywany przez prowadzącego
    DG również jest "zobowiązaniem osobistym"! :)
    Zaiste, brak dobrej i jednoznacznej nomenklatury na porozróżnianie
    "prywatnych", "osobistych", "gospodarczych" i podobnych składników
    majątku, bo znaczenie słów zależy od kontekstu przepisu :( - czasem
    inaczej dla pojęć cywilnych, inaczej dla administracyjnych.

    IMO w omawianym przypadku wypadałoby powiedzieć że jest to
    zobowiązanie "za które podatnik odpowiada osobiscie".
    Ale nie jest to jego zobowiązanie :)

    > Co o tym myślicie?

    Mam nadzieję ze skutecznie zaplątałem :O

    pzdr, Gotfryd