    From: wombi <j...@d...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podwójna faktura
    Date: Fri, 08 Sep 2006 15:29:43 +0200

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Chyba przypadnie tego orzeczenia poszukać, bo mi się nie widzi
    > coś w argumentacji :]

    Niestety nie mogę znaleźć treści tego orzeczenia.Poniżej pozwolę sobie
    zacytować cały artykuł z "Rzeczpospolitej" (03.11.2005) na który
    powołałem się w mojej poprzedniej wypowiedzi.

    "Faktura to element umowy

    Wystawienia faktury przez sprzedającego nie można uznać za element
    negocjacji. Jest to już element umowy - stwierdził Sąd Najwyższy.

    Przedmiotem sporu było to, czy umowa między dostawcą urządzenia - spółką
    z o.o., teraz w upadłości - a przedsiębiorcą Wojciechem K. w ogóle
    została zawarta. Syndyk twierdził, że tak, Wojciech K., że negocjacje ze
    spółką wprawdzie się toczyły, ale nie doprowadziły do umowy. Takiego
    zdania były także sądy.
    Syndyk w kasacji przekonywał, że sądy wyciągnęły niewłaściwe wnioski z
    poczynionych ustaleń, co doprowadziło do naruszenia art. 72 kodeksu
    cywilnego. Zapisano w nim, że jeśli strony prowadzą rokowania w celu
    zawarcia oznaczonej umowy, zostaje ona zawarta, gdy strony dojdą do
    porozumienia co do wszystkich postanowień, które były przedmiotem rokowań.
    Sąd Najwyższy uwzględnił kasację i przekazał sprawę do ponownego
    rozpatrzenia.
    - Sądy ustaliły - mówiła sędzia Iwona Koper - że na pewnym etapie
    rokowań uzgodniono cenę urządzenia na 18 tys. zł i że sprzedający
    wystawił fakturę, a ponieważ była obarczona błędem, także fakturę
    korygującą. Wystawienie zaś faktury to nie element rokowań, lecz już umowy.
    Sprawa musi wrócić do sądu, który wydał wyrok zaskarżony kasacją,
    ponieważ trzeba ustalić cenę wynegocjowaną przez strony. Cena urządzenia
    - 18 tys. zł - jest bowiem ceną netto, a konieczne jest ustalenie ceny
    należnej w kwocie brutto (sygn. II CK 7/05). i.l."