  • 1. Data: 2006-09-06 15:48:22
    Temat: podwójna faktura
    Od: m...@g...com

    Witam

    Ostatnio (max 2 tygodnie temu) na żółtych stronach Rzeczpospolitej było o
    wyroku (chyba NSA) dotyczącym księgowania faktur wystawionych podwójnie.
    Wyszło że nie można (niestety bezpłatne archiwum RP nie obejmuje tego
    dnia).

    Wobec czego tak się zastanawiam ... załóżmy że mam klienta, któremu
    wystawiam tłustą fakturę. Po jakimś czasie przestajemy się lubić, i
    postanawiam mu zrobić psikusa. Drukuję tą fakturę jeszcze raz, i w tym
    momencie mój klient ma wadliwie prowadzone księgi i ma zawyżone koszty.
    Teraz go informuję o tym fakcie, i mój klient jest świadomy tego faktu,
    więc jeżeli tej faktury nie wykreśli z księgi, popełnia przestępstwo.
    Jeżeli jeszcze o tym poinformuję właściwy US to to przestępstwo zostaje
    wykryte.

    Czy mam rację? Czy rzeczywiście tak łatwo jest wtopić kogoś w całkiem
    solidne koszty?

    p. m.

  • 2. Data: 2006-09-06 15:56:09
    Temat: Re: podwójna faktura
    Od: "Gringo" <g...@o...eu>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    > Czy mam rację? Czy rzeczywiście tak łatwo jest wtopić kogoś w całkiem
    > solidne koszty?

    Do tłustej faktury zwykle są jakieś inne kwity, przelewy, potwierdzenia
    zapłaty, zamówienie, umowa.
    Wrobić można każdego i we wszystko. Vide casus Kluski czy Gilowskiej

  • 3. Data: 2006-09-06 16:27:12
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> pisze:

    > Wobec czego tak się zastanawiam ... załóżmy że mam klienta, któremu
    > wystawiam tłustą fakturę.

    Co to takiego "tłusta faktura"?

    --
    Nixe

  • 4. Data: 2006-09-06 16:49:59
    Od: "Gringo" <g...@o...eu>

    Użytkownik "Nixe" <n...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Co to takiego "tłusta faktura"?

    Na duża kwotę ? Tysiąc,milion, bilion , trylion.....

  • 5. Data: 2006-09-06 17:59:21
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    m...@g...com wrote:
    > Czy mam rację? Czy rzeczywiście tak łatwo jest wtopić kogoś w całkiem
    > solidne koszty?

    Zacznijmy od tego, że ważniejszym dokumentem od faktury jest umowa. I
    najlepiej jeszcze potwierdzona jakimś protokołem wykonania usługi albo
    odbioru towaru. Dopiero wtedy może być mowa o fakturze, która jest tylko
    dodatkowym papierkiem do tego wszystkiego (dlatego właśnie np. podpisy na
    fakturze były pomysłem kompletnie od czapy). Dlatego przy dużych kwotach
    zazwyczaj jest umowa pisemna. Jak kupujesz bułkę w sklepie, to wystarcza
    ustna.

    P.

  • 6. Data: 2006-09-06 18:13:45
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > postanawiam mu zrobić psikusa. Drukuję tą fakturę jeszcze raz, i w tym
    > momencie mój klient ma wadliwie prowadzone księgi i ma zawyżone koszty.

    Drukujesz fakturę ponownie, to też masz obowiązek złożyć korektę deklaracji,
    zarówno podatku dochodowego jak i vat. Ba do korekty deklaracji VAT składasz na
    piśmie wyjasnienie. No i co im napiszesz. Taki MIG nie jest taki prosty jak to
    piszą pismaki. Areta

  • 7. Data: 2006-09-06 18:59:12
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > tego faktu, więc jeżeli tej faktury nie wykreśli z księgi, popełnia
    > przestępstwo. Jeżeli jeszcze o tym poinformuję właściwy US to to

    Sorki, ale jakim cudem?
    Jak możesz dwa razy wystawić tę samą fakturę i jeszcze wmawiać komuś, że ją
    przyjął?
    Bez żadnej umowy, bez podpisania jakiegokolwiek dokumentu WZ, protokołu itp.
    Zwłaszcza, że na koniec roku klient nie potwierdzi Ci salda i co wtedy?

    Nie wiem, może Cię nie zrozumiałam, ale to, co opisałeś brzmi niedorzecznie.
    Nie rozumiem też fragmentu "jeżeli tej faktury nie wykreśli z księgi".
    Której faktury? Pierwszej czy drugiej? Po grzyba ma wykreślać pierwszą
    (jeśli jest prawidłowa) i jakim cudem ma wykreślać drugą (jeśli w ogóle jej
    nie wprowadzał)?

    --
    Nixe

  • 8. Data: 2006-09-06 19:51:14
    Od: "posejdonn" <rpp22@no_spam.o2.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > fakturze były pomysłem kompletnie od czapy). Dlatego przy dużych kwotach
    > zazwyczaj jest umowa pisemna. Jak kupujesz bułkę w sklepie, to wystarcza

    Bez urazy, ale troszkę pieprzenie z tą umową.
    Sprzedawałem swgo czasu po kilka cystern paliwa Pb95 dziennie. Faktury były
    na ponad 100 tyś zł każda. (Chyba niemała kwota?) I jeśli do każdej cysterny
    miałbym pisać umowę... no to sorry :)))
    Faktura równiez jest swego rodzaju umową i dlatego powinny być na niej
    podpisy obu stron.
    Wystawienie faktury bez podpisu, jest rzeczywiście przyczynkiem do tego, że
    można wystawiać tzw. "tłuste faktury" (do kwoty 10 tyś euro nie jest
    obowiązkowy przelew bankowy) przy wystawieniu 2 - 3 "tłustych faktur" na
    kwotę do ok. 35 tyś zł, zaksięgowaniu u siebie i odprowadzeniu należnych
    podatków, można rzeczywiście narobić komuś kłoptów. Niezależnie od tego co
    będzie mówiła strona kupująca...
    Bo jak udowodni, że takiej transakcji nie było?
    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-09-06 20:02:13
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    W wiadomości <news:edn90g$a1b$1@nemesis.news.tpi.pl>
    posejdonn <rpp22@no_spam.o2.pl> pisze:

    > Faktura równiez jest swego rodzaju umową i dlatego powinny być na niej
    > podpisy obu stron.

    Nic nie powinno. Nie ma takiego wymogu. Chyba, że faktura stanowi
    jednocześnie dokument WZ lub protokół odbioru - wtedy jak najbardziej można
    oczekiwać podpisu klienta, którym poświadcza on, że towar (tu: cysternę z
    paliwem) odebrał.

> [...]
    > kłoptów. Niezależnie od tego co będzie mówiła strona kupująca...
    > Bo jak udowodni, że takiej transakcji nie było?

    Prosto. Nie było umowy, zamówienia, nie ma podpisanego protokołu, WZ'tki,
    listu przewozowego. Klient nie wprowadził faktury do swojej księgowości, nie
    zapłacił za nią, nie potwierdził salda. Czego chcesz jeszcze?
    A jeśli się upierasz, to może podaj mi swoje dane - wystawię Ci jutro
    fakturę na 100 000 zł na usługę badania szczelności cystern do paliwa i
    udowodnij mi, że takiej usługi nigdy nie przyjąłeś ;-)

    To sprzedający/usługodawca musi udowodnić, że fakturę wystawił legalnie.
    Powiem Ci, że nawet w sytuacji, gdy ściąga się dług od niepłacącego klienta,
    to samą, gołą fakturę można sobie często wsadzić wiadomo gdzie. Mieliśmy
    taki przypadek na początku działalności naszej firmy - klient (dawny
    znajomy, potem siłą rzeczy przestał nim być), dostawał towar w ciemno, bez
    zamówienia, bez WZ'tek. Wystawialiśmy mu faktury. Potem nagle przestał
    płacić. Skierowaliśmy sprawę do windykacji. Po jakimś czasie firma
    windykacyjna poprosiła o jakieś inne dowody sprzedaży towaru, o zamówienia,
    o WZ'tki, wreszcie o listy przewozowe, bo ów znajomek twierdził, ze nie ma u
    siebie żadnych faktur i żadnego towaru nigdy nie dostał. No i kicha -
    obeszliśmy się smakiem, bo nic takiego nie mieliśmy, ale to nas nauczyło, że
    do praktycznie każdej faktury powinien być dokument potwierdzający w jakiś
    sposób zasadność jej wystawienia.

    --
    Nixe

  • 10. Data: 2006-09-06 20:06:58
    Od: m...@g...com

    Nixe wrote:

    > W wiadomości <news:edmqm1$32j$1@nemesis.news.tpi.pl>

    > Sorki, ale jakim cudem?
    > Jak możesz dwa razy wystawić tę samą fakturę i jeszcze wmawiać komuś, że
    > ją przyjął?

    Normalnie. Po prostu wystawiam fakturę.

    > Bez żadnej umowy, bez podpisania jakiegokolwiek dokumentu WZ, protokołu
    > itp. Zwłaszcza, że na koniec roku klient nie potwierdzi Ci salda i co
    > wtedy?

    Przecież nie muszę mieć zgody ani podpisu klienta do wystawienia mu
    faktury.

> [...]
    > z księgi". Której faktury? Pierwszej czy drugiej? Po grzyba ma wykreślać

    ponieważ art 88. ustawy "o VAT" mówi że:

    "3a. Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu
    różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w
    przypadku gdy:
    [...]
    3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż".

    Artykuł o którym wspominam (do którego nie mogę się jednak za darmo dokopać
    w archiwach RP) było właśnie o takim zajściu, z tym że wystawca faktury nie
    robił tego złośliwie tylko w porozumieniu z klientem. Po prostu pomylili
    się na pierwszej fakturze, więc wystawili drugą, a starej jakoś nie
    zniszczyli. US się do tego dokopał i zakwestionował odliczenie z tej
    faktury. Koniec końców sąd stwierdził że przepis nie budzi żadnych
    wątpliwości i że odliczenie w takim przypadku nie przysługuje itd....

    p. m.