    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pomyłkowy przelew do US z konta prywatnego
    Date: Fri, 20 Jun 2008 17:58:57 +0200

    witek pisze:

    > No wiec albo sąsiad zrobił ci darowiznę, albo pożyczył ci pieniądze
    > zanim mu oddałeś, albo to ty mu pożyczyłeś a on oddał ci je poprzez
    > zapłatę za telefon, albo było to depozyt niepawidłowy.
    > W każdym razie US się przyczepi i tak.

    Przyczepić się zawsze może, pytanie na ile argumentacja US będzie
    wiarygodna dla sądu.

    Darowizna to nie jest, bo sąsiad nie może dowolnie rozporządzić
    powierzonymi środkami. Poza tym byłoby trochę dziwne, gdyby uznać to za
    darowiznę, co umożliwiałoby na przykład żądanie od obdarowanego
    alimentów na rzecz darczyńcy (art. 897kc).

    Pożyczka, tudzież depozyt nieprawidłowy również, ponieważ nie
    istnieje obowiązek zwrotu.

    Jest to po prostu wykonanie usługi przez sąsiada na rzecz
    zobowiązanego do zapłaty. Fakt, że usługa jest wykonana bezpłatnie nie
    jest jakimś obejściem prawa, niektóre banki podobne usługi również
    wykonują bezpłatnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz