  • 11. Data: 2006-11-16 17:16:35
    Temat: pomysł na rozwiazanie problemu
    Od: s...@o...pl

    jeden jedyny postęp jaki znalazłem to wiążąca interpretacja jakiegoś
    prowincjonalnego urzędu skarbowego że brak słów kopia i oryginał nie jest
    problemem.

    zastanawiam się nad napisaniem pisma z prośbą o wiążącą interpretację albo
    napisaniem interpelacji poselskiej do ministra finansów (i poproszeniem
    jakiegoś posła, aby oficjalnie zapytał Zytę Gilowską, kiedy skończy się
    stosowanie idiotycznych przepisów utrudniających e-fakturowanie).

    Czy ktoś ma koncepcję jak napisać pismo do urzędu albo interpelację?
    Chodzi mi o listę zagadnień, które trzeba by poruszyć w takim ew. liście.

    pozdr
    Aleksander

  • 12. Data: 2006-11-18 15:49:41
    Temat: Re: problem z e-fakturami z www.orangeon-line.pl
    Od: s...@o...pl

    > Takie "coś" o czym piszesz NIE JEST FAKTURĄ. (...)
    > "Niewydrukowany dokument" nie jest ani jednym ani drugim, to jest "nic",

    a czy wydruk takiego pliku JEST fakturą VAT?
    załóżmy, że nie przechowuję faktur w plikach PDF, ale mam wydruki.
    od rozważań teoretycznych czy to "jest" czy "nie jest" faktura,
    bardziej interesuje mnie,czy na podstawie wydruku z pliku PDF pobranego
    ze strony www.orangeon-line.pl można:

    1) odliczać kwotę naliczonego VAT
    2) dokumentować koszty uzyskania przychodu

    na podstawie odpowiedzi kolegi Smolika, obstawiam 1=nie, 2=tak
    czy mam rację?

    pozdr
    Aleksander

  • 13. Data: 2006-11-18 16:01:19
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 18-11-2006 o 16:49:41 <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > 1) odliczać kwotę naliczonego VAT
    > 2) dokumentować koszty uzyskania przychodu
    >
    > na podstawie odpowiedzi kolegi Smolika, obstawiam 1=nie, 2=tak

    Ja nie wiem, czekam na praktyka z kontrolą :)
    Dla mnie taki papier jest fakturą bo od kiedy nie trzeba podpisu od wtedy
    kwestia kto wydrukował jest ważna tylko dla dziadków w NSA/Sądzie
    Najwyższym itp.
    ale to niestety przekłada się na praktykę życia gospodarczego.
    Koszty możesz udokumentować wadliwym dokumentem i nie stracisz ich
    natomiast przy VAT
    jest dużo bardziej rygorystycznie...

    pozdrawiam

  • 14. Data: 2006-11-18 16:59:27
    Od: s...@o...pl

    > Ja nie wiem, czekam na praktyka z kontrolą :)

    ale nawet to, że kontrola się "nie przyczepiła", może oznaczać że, np.:
    1) była nie czepialska
    2) nie wiedziała że warto się przyczepić
    3) szukała czegoś większego i nie chciała sporów o fakturę za 25zł brutto

    dopóki nie ma wiążącej interpretacji, nawet "praktyk pokontrolny"
    wiele nam nie daje.

    > Dla mnie taki papier jest fakturą bo od kiedy nie trzeba podpisu od wtedy
    > kwestia kto wydrukował jest waĹźna tylko dla dziadkĂłw w NSA/Sądzie
    > NajwyĹźszym itp.
    > ale to niestety przekłada się na praktykę życia gospodarczego.
    > Koszty moĹźesz udokumentować wadliwym dokumentem i nie stracisz ich
    > natomiast przy VAT
    > jest duĹźo bardziej rygorystycznie...
    >

    > pozdrawiam

    czyli pkt 2=TAK (tzn. KUP OK)
    a pkt 1=RYZYKO (jak duże, nie wiem)

    chyba napiszę wniosek o wiążącą interpretację i będę spokojny
    obym tylko ujął w tej interpretacji wszystko, co trzeba

    pozdr
    Aleksander

  • 15. Data: 2006-11-20 21:42:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Nov 2006, s...@o...pl wrote:

    > a czy wydruk takiego pliku JEST fakturą VAT?

    Wiesz co? Przejrzałbyś archiwum :]
    Ale niech będzie, streszczę.
    Zastanówmy się...
    Drukujesz co miesiąc 10 000 faktur.
    W pewnej chwili stwierdzasz, ze w sumie to urządzałoby Cię jakby KTOŚ
    drukował te f-ry. I tak nie drukujesz ich sam osobiście (chyba nie
    sądzisz że Zarząd np. TP S.A. albo podobnej firmy tak robi? ;))
    tylko pracownicy.
    To co szkodzi, żeby *zlecić* wydruk tych faktur?
    Dajesz *dane* do wydruku... i już.
    No a jak już je ktoś drukuje i dostarcza, to dlaczego by ktoś nie
    miał ich również WYSŁAĆ? Sam wszystko musisz robić? ;)
    Kolejny krok znasz: zamiast wysyłać f-ry, wysyłasz tego komu
    zlecasz do klienta, żeby drukował na miejscu...
    A że ten komu zlecesz jest PRZYPADKIEM klientem dla którego jest
    faktura... znasz przepis który zabrania? ;)

    HAKI:
    - zleceniodawca odpowiada karnie oraz... to się jakoś mądrze nazywa
    tylko nie chcę palnąć :), "za skutki tego co miał sam zrobić", za
    czyny do których doszło wskutek tego że "nie dopilnował".
    Jak faktura "oryginał" będzie miała różną treść niż faktura "kopia",
    to nieważne czy drukował je pracownik czy zleceniobiorca.
    Tak czy siak, VAT zostanie wywalony z odliczenia o ten kto dopuścił
    się uszczuplenia podatku (jeśli) będzie odpowiadał.
    - zleceniobiorca jest zobowiązany do "staranności". Wnioski co się
    dzieje jeśli VAT wykazany na "oryginał" i "kopia" się różnią
    można sobie wyciągać samemu...

    Najgorszy scenariusz:
    - US znajduje u sprzedawcy kopię, a klient zeznaje że NIE dostał
    faktury a normalnie to on sobie sam drukuje tylko tym razem
    ZAPOMNIAŁ, a praktykę samodzielnego drukowania potwierdza
    58 innych klientów. Zaznaczam: zupełnie inaczej jest, jak
    klient "nie wie gdzie posiał f-rę".... :>
    - US znajduje u klienta oryginał, wystawca nie ma kopii i jest tak
    dla 48 innych klientów.

    Przepis przewiduje że MA być jeden oryginał i kopie (może być
    kilka, co najmniej jedna zawsze).
    Nie przewiduje się że ktoś sporzšdzi kopię bez oryginału lub nie
    sporzśdzi kopii - łamie przepisy!

    > załóżmy, że nie przechowuję faktur w plikach PDF, ale mam wydruki.
    > od rozważań teoretycznych czy to "jest" czy "nie jest" faktura,

    Masz przepis? Napisali co JEST fakturą?
    No to jakie mamy jeszcze pytania? ;)

    > bardziej interesuje mnie,czy na podstawie wydruku z pliku PDF pobranego
    > ze strony www.orangeon-line.pl można:
    >
    > 1) odliczać kwotę naliczonego VAT

    A z f-ry można czy nie? ;)

    > 2) dokumentować koszty uzyskania przychodu

    ....j.w.

    > na podstawie odpowiedzi kolegi Smolika, obstawiam 1=nie, 2=tak
    > czy mam rację?

    IMO nie.
    Odpowiedź musi być jednolita: albi "tak-tak" albo "nie-nie".
    Zarówno przepisy o KPiR jak i o rachunkowości wymagają dokumentów
    obcych *podpisanych* (za wyjątkami ściśle wyliczonymi, takimi jak
    np. "opłaty bankowe").
    Wyjątek jest zrobiony dla *faktur* - przez to że są literalnie wymienione
    oraz określone przez "odrębne przepisy".
    Czyli to czy można zaliczyć w koszt zależy *WYŁĄCZNIE* od faktu, czy
    dany "papier" jest f-rą czy nie jest!
    Przypadkiem taki sam warunek dotyczy odliczenia VAT ;)

    Jak z mojego posta wywiodłeś sprzeczne wnioski dla VAT i KUP?? :O
    Poproszę o objaśnienie, bo NIE rozumiem :)
    Żeby była jasność: posty z uwagą o "wadliwym dokumentowaniu kosztów"
    widziałem. Moim zdaniem jeśli ktoś ma niepodpisane "coś" co nie
    jest fakturą (i nie jest dopuszczone innym przepisem) to nie ma
    dokumentu wcale.

    Wyraźnie odnosiłem się podstaw - czyli odpowiedzi "faktura czy nie".
    Dane do wydruku nie są niczym więcej :)

    A z kolei jeśli przyjąć że f-ra *została* wystawiona, to nawet jakby
    nie było oryginału, zawsze można poprosić o duplikat...

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2006-11-20 21:47:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Nov 2006, s...@o...pl wrote:

    > chyba napiszę wniosek o wiążącą interpretację i będę spokojny
    > obym tylko ujął w tej interpretacji wszystko, co trzeba

    Obawiam się że to może zależeć właśnie od zaprezentowania stanowiska,
    czyli "umiejętnego ubrania w słowa".
    Kluczem jest IMO uzyskanie *NAJPIERW* oddzielnej odpowiedzi, aby obyło
    się bez sugestii :), czy wystawianie f-r można *zlecić*.
    Komukolwiek.
    Pracownikowi, osobie na umowie zlecenia czy obcej firmie.

    A kolejny etap wynika IMO z odpowiedzi na to pytanie :)

    Postawienie pytania "czy KLIENT może wydrukować f-rę" prowadzi IMO
    do odpowiedzi "nie" (nie licząc f-r "wystawianych odwrotnie", czyli
    VAT-RR i nowości "na umowę") - w przepisach powiedziano wyraźnie kto
    jest wystawcą.
    Osobna sprawa jest czy ta sama osoba może być klientem (koniec
    relacji numer 1) oraz zleceniobiorcą wydruku f-ry (relacja numer
    dwa, ODDZIELNA od faktu bycia klientem).
    Jak ktoś widzi przeszkody - poproszę o przepis...!

    pzdr, Gotfryd