eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiRe: prośba o pomoc: definicja pojęc prawnych słowazwiązanych z bankowością › Re: prośba o pomoc: definicja pojęc prawnych słowazwiązanych z bankowością
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: prośba o pomoc: definicja pojęc prawnych słowazwiązanych z
    bankowością
    Date: Sat, 20 Sep 2008 23:13:30 +0200

    Uwaga: crosspost! (oryginał jest crosspostem)

    On Sat, 20 Sep 2008, k...@o...pl wrote:

> [...]

    S.C. w aktualnym stanie prawnym nie jest osobą prawną,
    nie jest rownież ułomną osobą prawną - nie ma możliwości
    zaciągania zobowiązań, nie może więc zawierać umów.
    Wszelkie umowy muszą więc zawierać *wspólnicy* i oni
    są podmiotem prawa cywilnego.
    Wiesz (bo pisałeś), więc z czego podejrzenie że S.C.
    może zawierać umowę o rachunek bankowy?
    Wspólnicy mogą zawrzeć z bankiem umowę o prowadzenie
    rachunku *dla potrzeb* spółki, to i owszem (skoro
    klient może wziąć kredyt, zobowiązując się że zużyje
    go wyłącznie na cele mieszkaniowe, to dlaczego
    wspólnicy nie mogliby się zobowiązać że będą r-ku
    używać wyłącznie na cele związane ze spółką - a bank
    tego wymagać wg umowy?)

    Wyjątek jest dla podatków, dla niektórych podatków (na
    pewno VAT i na pewno nie podatek dochodowy, nie pamiętam
    jak jest np. z PCC) S.C. jest podatnikiem, przy czym
    takim dość szczególnym ni to podatnikiem ni płatnikiem:
    odpowiedzialność spoczywa na wspólnikach.

    > Czy ktoś może mi pomóc i wskazać kompetentne źródła?

    Kodeksu Cywilnego szukasz?
    Pytanie:

    > Czym różni się posiadanie od własności, dysponowania i używania?

    ...na to by wskazywało.
    To zacznij:
    _117.html
    ...od art.44 oraz art.336

    Własność określa "przypisanie mienia" (majątku), posiadanie
    jest prawnym określeniem stanu *faktycznego*, polegającego na
    rozporządzaniu.
    Obrazowo: właściciel może sprzedać, mimo że nie posiada
    (klasyka: mieszkanie z lokatorem), posiadacz może
    faktycznie wykorzystywać, nawet jeśli jest w posiadaniu
    "nielegalnym" (np. ukradł).
    IMHO rachunek bankowy można (w roli klienta) jedynie posiadać,
    jakoś nie widzę możliwości "sprzedania rachunku bankowego"
    (na przykład).

    pzdr, Gotfryd