    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: przeniesienie siedziby
    Date: Thu, 2 Dec 2004 01:36:42 +0100

    On Mon, 29 Nov 2004, Marcin wrote:

    >+ > Ale jest tak że osobno zgłasza się "miejsce prowadzenia" a osobno
    >+ > "siedzibę". Dla DG OF "siedzibą" jest adres zamieszkania
    >+ skoro tak uważasz to po co zgłasza się dwa takie same adresy?

    Jakie "takie same" ??

    >+ Siedziba to siedziba
    >+ a miejsce zamieszkania to miejsce zamieszkania.

    Mam uprzejmą prośbę: podaj mi do której rubryki na którym
    formularzu osoba fizyczna wpisuje "siedzibę" - w szczególności
    "siedzibę nie będącą miejscem zamieszkania" !

    >+ to są 2 oddzielne sprawy. Do jakiego US wysyłasz PIT a do jakiego VAT.

    Mam podanie.
    Weź w garść Kodeks Cywilny, sprawdź iż w miarę jednolicie jest używane
    "siedziba osoby prawnej lub miejsce zamieszkania osoby fizycznej".
    Weź NIP-1 i zweryfikuj rubryki.
    Sprawdź że są *cztery* rózne grupy:
    1. miejsce zameldowania (nie ma nic do DG, poza tym że pewnie
    USowi wolno te dane zbierać)
    2. miejsce zamieszkania; ono jest równoważne "siedzibie" którego
    to pojęcia (pojęcia siedziby) używa się dla osób PRAWNYCH
    3. miejsce przechowywania ksiąg, które powinno nazywać się
    "biurem" :) - aczkolwiek podejrzewam iż czasem ktoś je
    uzna za "siedzibę" (papierów :)) choć jak piszesz wcale nie
    musi to być "w firmie"
    4. miejsce prowadzenia DG, które NIE JEST "firmą" - to miejsce
    określa coś co w KC :) znajduje się zdefiniowane jako
    "przedsiębiorstwo" !

    >+ Gdyby
    >+ dla US siedzibą było miejsce zamieszkania wysyłałoby się do jednego.
    >+ Nieprawdaż?

    Nieprawda.
    Przyznam że do "właściwego" pytania się nie odnosiłem - bo primo
    nie wiem jak rozumieć "przenosze sie do nowego biura w miescie B
    gdzie bede pracowal caly czas" (co to znaczy ? zadeklaruje zmianę
    adresu zamieszkania ? - no bo INNEJ siedziby nie ma !) a secundo
    nie chciało mi się sprawdzać jako że sam potrzeby nie mam.
    Ale ustawę o VAT niechcący :> otwarłem i cóż widzę:
    ++++++++
    Art. 3. 1. Właściwym dla podatnika organem podatkowym jest
    naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce
    wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem
    od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5.
    --------

    No i masz czarno na białym: dla VAT, *jeśli* podatnik nie
    prowadzi DG w kilku miejscach naraz - "właściwy" jest
    US w "miejscu prowadzenia" czyli tam gdzie znajduje się
    "przedsiębiorstwo" (definicja w KC: "zespół rzeczowych
    składników majątku i praw", czyli coś co można ZBYĆ czyli
    sprzedać, podarować... - w odróżnieniu od "firmy" !) - a nie
    żadna "siedziba", o ile takie miejsce jest tylko jedno
    oczywiście :]

    Prosto, jasno... PIT rozlicza się tam gdzie jest "siedziba" :]
    (a bez cydzysłowu - miejsce zamieszkania),
    VAT rozlicza się tam gdzie jest "przedsiębiorstwo" - chyba
    że miejsc prowadzenia jest więcej, wtedy też w "siedzibie
    czyli miejscy zamieszkania" (to te wyjątki ust 2-5 !).

    >+ - jak
    >+ > ci sklep np. krzywdę zrobi to żeby go pozwać do sądu musisz
    >+ > podać adres *właściciela* a nie adres *sklepu* - i stąd wymóg
    >+ > do rejestracji (EDG jest JAWNA !).
    >+
    >+ Podajesz właściciela a nie jego firmę

    No oczywiście.
    I dlatego DG OF nie ma "siedziby", bo żeby nie dopuścić do
    niejednoznaczności ustawodawca NIE używa tego słowa wobec DG OF,
    ale w miarę jednolicie pisze wszędzie "siedziba osoby prawnej
    lub miejsce zamieszkania osoby fizycznej".
    Tyle.
    FORMALNIE - DG osoby fizycznej nie ma siedziby, tj. miejsca
    któremu przysługuje taka nazwa.
    Merytorycznie - rolę tę pełni miejsce zamieszkania właściciela,
    i nie widzę powodu aby krzyczeć jak ktoś napisze "siedziba DG"
    mając na myśli osobę fizyczną.
    Oczywiście - jest to miejsce zamieszkania właściciela.
    Od biedy mogę zrozumieć że ktoś miał na myśli "miejsce przechowywania
    ksiąg".
    Ale "miejsce prowadzenia DG" (czyli "przedsiębiorstwo") - nijak !

    >+ Dokumenty wcale nie muszą być przechowywane ani w siedzibie (za pewnymi
    >+ wyjątkami) ani w miejscu prowadzenia działalności

    Jak dotąd zgoda, zastrzegam iż to mogę zrozumieć jako NIEPRAWIDŁOWE
    określenie "siedziby" - i jako skrótu myślowego może z rzadka
    sam użyć. NIEPRAWIDŁOWO.

    >+ ani w miejscu zamieszkania.

    Moment.
    Jaką "siedzibę" masz na myśli, jeśli NIE "miejsce zamieszkania" ????
    Postawę prawną poproszę !

    >+ Dlatego taka rubryka - US chce wiedzieć gdzie ich szukać

    Owszem. Chce 4 adresów, wolno mu.
    A to że VATu nie płacimy w "siedzibie" to inna sprawa...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)