  • 1. Data: 2008-03-02 20:54:54
    Temat: rachunkowosc dla laika
    Od: "Lukas" <g...@o...pl>

    Witam

    prosze o odp.

    Kupuja na fakture np. kosiarke za 100 brutto odciagne sobie od tego 22 zl
    vatu. potem sprzedam ja ( jak towar handlowy ) za 140 brutto i bede musial
    odprowadzic 30,8 zł vatu do skarbu panstwa

    Czyli zarobie na tym tak:
    140- 30,8 = 109,2 netto

    100 - 22 = 78 netto

    wiec 109,2- 78 = 31,2 netto do tego jeszcze musze odprowadzic podatek
    dochodowy ( zalozmy ze to jest 20 % ) czyli od 31,2 zl x 20 % to jakies 6,2
    zl

    czyli na tym calym biznesie bede mial ok 25 zl w kieszeni , czy dobrze mysle
    ?

  • 2. Data: 2008-03-02 21:23:09
    Temat: Re: rachunkowosc dla laika
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "Lukas" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zl vatu. potem sprzedam ja ( jak towar handlowy ) za 140 brutto i bede
    > musial odprowadzic 30,8 zł vatu do skarbu panstwa

    Troszkę inaczej: kupujesz za 81,97 netto (100,00 brutto, 18,03 VAT)
    Sprzedajesz za 114,75 netto (140,00 brutto, 25,25 VAT)

    VAT do US: 25,25-18,03 = 7,22; w praktyce nieco inaczej się to liczy,
    wszystko się zaokrągla do pelnych zlotych, ale, rozmawiamy o zasadzie

    Zarobiłeś: 114,74-81,97 = 32,78 i ta kwota podlega opodatkowaniu PIT

    marekz

  • 3. Data: 2008-03-02 21:27:11
    Od: "Natalia" <n...@g...pl>

    Użytkownik "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> napisał
    > VAT do US: 25,25-18,03 = 7,22; w praktyce nieco inaczej się to liczy,
    > wszystko się zaokrągla do pelnych zlotych, ale, rozmawiamy o zasadzie

    Ktore kwoty zaokragla sie do pelnych zlotych?

  • 4. Data: 2008-03-02 21:29:20
    Od: "Natalia" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał

    > Nie 22zł, tylko około 18zł.

    > Nie 30,8zł, tylko około 25zł.

    Skad kwoty 18 i 25?

  • 5. Data: 2008-03-02 21:30:44
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Lukas napisał(a):
> [...]

    Nie 22zł, tylko około 18zł.

    > odprowadzic 30,8 zł vatu do skarbu panstwa

    Czyli zarobisz netto:
    (140/1,22) - (100/1,22) = około 32,70zł.

    Od tego odejmiesz pewnie 19% dochodowego. Czyli w kieszeni masz około 26zł.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-03-02 21:32:27
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Natalia napisał(a):
    > Użytkownik "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> napisał

    > Ktore kwoty zaokragla sie do pelnych zlotych?

    dla vatu: wysokość podstawy, a potem obliczony podatek.

  • 7. Data: 2008-03-02 21:36:04
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Natalia napisał(a):
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał

    > Skad kwoty 18 i 25?

    Stąd, że jeśli rzecz kosztuje 100zł i ma stawkę vatu 22%, to tego
    vatu jest w tej cenie około 18zł. (81,97 + 22% = 100,00)

    Analogicznie dla ceny 140zł brutto: 114,75zł netto.

  • 8. Data: 2008-03-02 21:52:48
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "Natalia" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> napisał
    >
    > Ktore kwoty zaokragla sie do pelnych zlotych?

    Wszystkie: podstawa obliczania VAT'u należnego oraz VAT należny a także
    podstawa obliczania VAT'u naliczonego oraz VAT naliczony. Z natury rzeczy
    różnica kwot VAT (do zaplaty lub do przeniesienia/zwrotu) także będzie
    liczbą całkowitą wyrażoną w złotych (jako różnica dwóch liczb całkowitych).

    marekz