  • 1. Data: 2009-01-20 09:04:31
    Temat: rodzaj opodatkowania
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Witam

    Ponieważ pisze po raz pierwszy na grupę, liczę na wyrozumiałość jeśli nie
    lubicie lub nie zajmujecie się takimi sprawami.
    Otóż planuję złożyć 1os. DG i zastanawiam się nad formą opodatkowania.
    Ponieważ głównie będę wystawiał 2-3 faktury w miesiącu i to na suługi dla
    firmy niemieckiej a więc nie podlegające vat + 6-7 własnych faktur
    kosztowych: paliwo (osobowe) + telefon + hotele + itp.
    Zatem mam pytanie czy jeśli wybiorę warunki ogólne to czy w przypadku gdy
    nie bedzie wogóle naliczonego vatu będzie można odliczać go z faktur
    kosztowych (oczywiście oprócz benzyny).
    Czy w moim przypadku lepiej będzie włączyć samochód jako środek trwały do
    firmy czy użytkować jako prywatny (przebiegi ok. 700 km miesięcznie).

    Może lepiej będzie mi na ryczałcie?

    Może ktoś mi pomóc albo nakierować?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2009-01-20 09:11:43
    Temat: Re: rodzaj opodatkowania
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-01-2009 o 10:04:31 Piotr <h...@y...com> napisał(a):

    > Witam
    >
    > Poniewa? pisze po raz pierwszy na grupe, licze na wyrozumia?o?ae je?li nie
    > lubicie lub nie zajmujecie sie takimi sprawami.
    > Otó? planuje z?o?yae 1os. DG i zastanawiam sie nad form? opodatkowania.
    > Poniewa? g?ównie bede wystawia? 2-3 faktury w miesi?cu i to na su?ugi dla
    > firmy niemieckiej a wiec nie podlegaj?ce vat + 6-7 w?asnych faktur

    To czy podlegające czy niepodlegające zależy od tego co to za usługa,
    art. 27.3/4 i/lub art. 28 ustawy o VAT

    > kosztowych: paliwo (osobowe) + telefon + hotele + itp.
    > Zatem mam pytanie czy je?li wybiore warunki ogólne to czy w przypadku gdy
    > nie bedzie wogóle naliczonego vatu bedzie mo?na odliczaae go z faktur
    > kosztowych (oczywi?cie oprócz benzyny).

    Tak, art. 86.8 ustawy o VAT

    > Czy w moim przypadku lepiej bedzie w??czyae samochód jako ?rodek trwa?y do
    > firmy czy u?ytkowaae jako prywatny (przebiegi ok. 700 km miesiecznie).

    Co do opłacalności to musisz to sobie przeliczyć, z kapelusza
    ciężko powiedzieć. Na mój gust przy ŚT wszytsko leci w koszty
    więc powinno się bardziej opłacać (aczkolwiek sam nie używam auta
    w firmie więc teoretyzuję tylko )
    Z tym że to zaklasyfikowanie powinno wynikać ze stanu faktycznego ;-)

    > Mo?e lepiej bedzie mi na rycza?cie?

    Hint: bieżesz stawkę ryczałtu, mnożysz przez planowane przychody
    i porównujesz z PITem od planowanego dochodu :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-01-20 10:06:47
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "Tomek" napisał w wiadomości :

    > To czy podlegające czy niepodlegające zależy od tego co to za usługa,
    > art. 27.3/4 i/lub art. 28 ustawy o VAT

    no to już ustaliłem, teren wykonywania - Polska,
    zakres PKWiU doradztwo inżynierskie i analizy i badania techniczne,

    > Tak, art. 86.8 ustawy o VAT

    No własnie chodzi mi o to że gdyby był vat 0% to nie ma problemu ale co w
    przypadku kiedy vat'u nie ma wogóle?

    > Z tym że to zaklasyfikowanie powinno wynikać ze stanu faktycznego ;-)
    Co to znaczy ?

    Dziękuję bardzo za zainteresowanie.

    Drugi dylemat to sprawa refakturowania. Czytałem trochę o tym ale jakoś nie
    do końca mi wszystko to wyjaśniło.
    Chodzi o to że firma niemiecka chce mi zwracać koszty poniesione przeze mnie
    tu w kraju (paliwo osobowe, telefony, hotele, itp.).
    Jak powinienem się z nimi rozliczać?
    Fakturować jako towary czy usługi?
    A co Vat od benzyny ? Jak go odzyskać skoro firma niemiecka chce płacić
    wszystko netto bo oczywiście u nich można odliczać vat od paliwa osobowego i
    to na podstawie tylko paragonu a nie faktury.
    Może wysyłać im paragony?

    ps. może ktoś wskazać mi źródło jednolitego tekstu ustawy o VAT po ostatnich
    zmianach?
    Znalazłem tylko z 2007 roku + zmiany ale czytanie tego jest cokolwiek dosyć
    irytujące dla nie ekonomisty...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2009-01-20 11:37:02
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Piotr" <h...@y...com> napisał w wiadomości

    > no to już ustaliłem, teren wykonywania - Polska,
    > zakres PKWiU doradztwo inżynierskie i analizy i badania techniczne,

    miejsce opodatkowania dla celow VAT - Niemcy, o ile Twój odbiorca jest
    podatnikiem VAT

    > No własnie chodzi mi o to że gdyby był vat 0% to nie ma problemu ale co w
    > przypadku kiedy vat'u nie ma wogóle?

    86 ust 8 pkt 1
    masz prawo do zwrotu

> [...]
    > wszystko netto bo oczywiście u nich można odliczać vat od paliwa osobowego
    > i to na podstawie tylko paragonu a nie faktury.

    najprościej będzie, jesli zwiekszysz wartość faktury wystawianej
    kontrahentowi o te koszty

    > ps. może ktoś wskazać mi źródło jednolitego tekstu ustawy o VAT po
    > ostatnich zmianach?

    > Znalazłem tylko z 2007 roku + zmiany ale czytanie tego jest cokolwiek
    > dosyć irytujące dla nie ekonomisty...

    uwierz, że nie tylko dla nieekonomisty :)

    > Pozdrawiam
    > Piotr

    i wzajemnie

    m.w.

  • 5. Data: 2009-01-20 11:50:05
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-01-2009 o 11:06:47 Piotr <h...@y...com> napisał(a):

    > ps. mo?e kto? wskazaae mi 1/4 ród?o jednolitego tekstu ustawy o VAT po ostatnich
    > zmianach?
    > Znalaz?em tylko z 2007 roku + zmiany ale czytanie tego jest cokolwiek dosyae
    > irytuj?ce dla nie ekonomisty...

    Linka juz dostałeś - ale tego ekonomistę to nie wiem skąd wytrzasnąłeś ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-01-20 18:59:24
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail h...@y...com napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

    > Może lepiej będzie mi na ryczałcie?
    powiem ci tak (z doswiadczenia na szczescie nie mojego ale osoby mi
    bliskiej) - warto udac sie do jakiegos biura rachunkowego, wydac nawet 200
    zł za porade, pokazac wyliczenia i poprosic o jakas symulacje oplat i
    propozycje formy opodatkowania. Niewiele stracisz a mozesz sporo zyskac.

    Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.
    Frank Herbert

  • 7. Data: 2009-01-21 08:56:44
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Dziękuję bardzo za pomoc