  • 11. Data: 2009-06-24 18:11:28
    Temat: Re: różnice kursowe raz jeszcze
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

    > Na przykład wypłacam i idę do kantoru.
    >
    > Albo wkładam "do skarpety" i przypominam sobie o tej skarpecie za 2
    > lata, kiedy kurs waluty wzrasta dwukrotnie.

    A zajrzyj do tej ustawy raz jeszcze,
    tam w kolejnym ustepie tego artykułu o różnicach
    jest opisane co jest wydatkowaniem, kosztem itp

  • 12. Data: 2009-06-24 18:12:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-06-2009 o 19:32:21 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > Czy i jak powinienem to jeszcze rozliczyć podatkowo.
    > Skoro różnice kursowe których istotą jest - jak sam zauważyłeś -
    > umożliwienie ostatecznego rozliczenia transakcji walutowych zostały już
    > dawno wyliczone (przypominam, ze godnie z ustawą) i stosowny podatek
    > został zapłacony.

    A stoisz na stanowisku że transakcja kupna EUR po 3.3 i sprzedaży po 4.8
    generowała dochód, zaledwie pozwalała uniknąć straty, czy wogóle dla PITu
    nie istaniła :) ?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 13. Data: 2009-06-24 18:15:00
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > A masz na to jakieś wsparcie?
    >
    > W ustawie nie ma mowy o przewalutowaniu, lecz jedynie o przeliczeniu
    > (Hint: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2510509 - drugie znaczenie).

    Ale jest mowa o wypływie tych środków w jakiejkolwiek formie,
    w tym samym artykule 24 - to miałem na mysli -
    wypływ bedzie tożsamy z przewalutowaniem i przeliczeniem.

  • 14. Data: 2009-06-24 18:16:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > umożliwienie ostatecznego rozliczenia transakcji walutowych zostały
    > już dawno wyliczone (przypominam, ze godnie z ustawą) i stosowny

    Ej, zachęcam do czytania artykułów ustawy do końca.

  • 15. Data: 2009-06-24 18:18:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

    > Zwłaszcza jak masz kilkadziesiąt płatności i musisz się zastanawiać
    > czy te x USD to zeszło tylko z siedemnastej, czy również z
    > osiemnastej, dziewiętnastej i dwudziestej płatności.
    >
    > Ja nie twierdzę, że się nie da. Tyle tylko że pewnie bardziej to
    > zaczyna przypominać PK niż KPiR.

    Ale to chyba oczywiste, że jak masz walutę na rachunku,
    to musisz zdecydować się na jakieś fifo/lifo.

  • 16. Data: 2009-06-24 18:49:05
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    cef wrote:

    > Ale to chyba oczywiste, że jak masz walutę na rachunku,
    > to musisz zdecydować się na jakieś fifo/lifo.

    Muszę? Przypominam, że jestem na KPiR.

    "Art. 14b
    1. Podatnicy ustalają różnice kursowe na podstawie art. 24c, z
    zastrzeżeniem ust. 2.

    2. Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe mogą ustalać różnice kursowe
    na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że w okresie, o
    którym mowa w ust. 4, sporządzane przez podatników sprawozdania
    finansowe będą badane przez podmioty uprawnione do ich badania."

    i ustęp 2 to jest Twoje LIFO/FIFO jak rozumiem.

    Teraz jedziemy do Art. 24c

    "1. Różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie
    różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice
    kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w
    ust. 2 i 3.

    2. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

    1) przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po *przeliczeniu* na
    złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest
    niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, *przeliczonej*
    według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia,

    [...]"

    Widzisz tu jakieś LIFO/FIFO? Bo ja nie widzę.

    Widzę jedynie *przeliczenie* (nie przewalutowanie) w dniu otrzymania
    przychodu.

    Gdzie robię błąd? ;-)

    Piotrek

  • 17. Data: 2009-06-24 19:05:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:

    > A stoisz na stanowisku że transakcja kupna EUR po 3.3 i sprzedaży po 4.8
    > generowała dochód, zaledwie pozwalała uniknąć straty, czy wogóle dla PITu
    > nie istaniła :) ?

    Miałem gdzieś odłożony link do dość ciekawego wyroku WSA, z którego
    wynikało że odpowiedź nr. 3 nie jest wcale taka nieprawdopodobna jak by
    się mogło wydawać.

    O ile oczywiście transakcja zakupu/sprzedaży waluty nie była
    *bezpośrednio* związana z DG.

    I stąd zresztą wzięły się moje wątpliwości.

    Piotrek

  • 18. Data: 2009-06-24 19:11:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > finansowe będą badane przez podmioty uprawnione do ich badania."
    >
    > i ustęp 2 to jest Twoje LIFO/FIFO jak rozumiem.

    To nieważne jak nazwiesz. Jakoś musisz rozróżniać,
    która waluta jest z której transakcji.
    Najprościej jest stosować jedną z tych dwóch metod.
    To nie jakieś czary mary tylko dla rachunkowosci,
    tylko logiczne uporządkowanie stanu rzeczy

> [...]
    >
    > Widzisz tu jakieś LIFO/FIFO? Bo ja nie widzę.
    >
    > Widzę jedynie *przeliczenie* (nie przewalutowanie) w dniu otrzymania

    Ale jeśli zechcesz się zastosować do rozliczeń TEGO
    przychodu, to będziesz musiał stosować jakieś rozróżnienie.
    Gdyby nie było banków, pewnie musiałbyś spisywać sobie
    numery banknotów, żeby wiedzieć co jest od kogo, prawda?

    > Gdzie robię błąd? ;-)

    Właśnie tutaj. Przeczytaj art 24c.2 ust 3) oraz 24c.3 ust 3)

  • 19. Data: 2009-06-24 19:27:40
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    cef wrote:

> [...]
    > Gdyby nie było banków, pewnie musiałbyś spisywać sobie
    > numery banknotów, żeby wiedzieć co jest od kogo, prawda?

    A po co mi taka wiedza?

    Zgodnie z ustawą *przeliczam* po kursie z dnia otrzymania przychodu i
    wszystko.

    W ustawie nie widzę obowiązku opóźnienia wyliczenia różnic kursowych do
    chwili fizycznego przewalutowania.

    > Właśnie tutaj. Przeczytaj art 24c.2 ust 3) oraz 24c.3 ust 3)

    Zgaduję, że chodzi o ustęp 2 punkt 3 i ustęp 3 punkt 3

    No to czytam:

    2. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:
    [...]
    3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie
    obcej w dniu ich wpływu jest niższa od wartości tych środków lub
    wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków
    lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z
    tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5,
    [...]

    3. Ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:
    [...]
    3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie
    obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od wartości tych środków lub
    wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków
    lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z
    tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5,
    [...]

    I dalej nie widzę przewalutowania natomiast dostrzegam słowo *wartość*
    które dość dobrze koresponduje z *przeliczaniem*.

    Powtórzę pytanie.
    Gdzie Twoim zdaniem błądzę (bo US przychyla się do mojego stanowiska)?

    Piotrek

  • 20. Data: 2009-06-24 19:32:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:
    > Powtórzę pytanie.
    > Gdzie Twoim zdaniem błądzę (bo US przychyla się do mojego stanowiska)?

    Oczywiście nie próbuję Cię "nawrócić" na swoje i w 100% zgadzam się w
    kwestii wieszania za j* czy też jak to inaczej określiłeś.

    I byłby to dość łagodny wymiar kary ;-)

    Piotrek