  • 1. Data: 2002-12-16 08:26:38
    Temat: skladki ZUS a PIT-5
    Od: "ND" <n...@p...onet.pl>

    Witam,

    Podobny temat byl juz nieraz poruszany na ramach grupy, lecz nie mogłem
    sie doszukac wyjasnien pod katem moich watpliwosci. Mianowicie odprowadzilem
    ZUS za listopad (US, UZ i FP) i przyszlo mi zlozyc PIT-5 do urzedu
    skarbowego. Jest tam miejsce na uwzglednienie US i UZ, lecz jesli sie owe
    skladki owzglednilo w KPiR (1osDG) pola te pozostaja nie wypelnione. Co sie
    bardziej oplaca, nie uwzgledniac w KPiR i w rozliczeniu za listopad w PIT-5
    odpowiednio ujac te dane, czy tez wprowadzac do KPiR (ale w tym przypadku
    składki płacone do ZUS na poczatku grudnia chyba nie mozna uwzglednic w
    kosztach za listopad (data przelewu) ?). Zalezy mi aby skladki na ZUS za
    listopad pomniejszyly mi przychod za ow miesiac.

    Zwracam sie do Was z prosba o wyjasnienie tej kwesti i ewentualnie jak to
    bedzie wygladalo na przelomie roku ? Czy ma tu znaczenie metoda ksiegowania
    kasowa/memorialowa ?

    Pozdrawiam,
    --
    Norbert Dabrowski
    n...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2002-12-16 09:16:33
    Temat: Re: skladki ZUS a PIT-5
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    ND wrote:

> [...]
    >
    > Zwracam sie do Was z prosba o wyjasnienie tej kwesti i ewentualnie jak
    > to bedzie wygladalo na przelomie roku ? Czy ma tu znaczenie metoda

    Było wiele razy ale powtórzymy ;)

    1. Jeśli chcesz rozliczać w "miesiącu, którego koszt dotyczy" to jest
    to możliwe w wypadku KPiR, ale musi dotyczyć wszystkich kosztów i
    przychodów, a nie tylko wybranych (nie tylko ZUS-u).
    2. Jeśli nie zdecydowałeś się na pkt. 1 to względnia się zawsze w
    miesiącu zapłaty niezależnie czy w KPiR czy w PIT-5. Więc jeśli
    chciałeś obniżyć zaliczkę za listopad to trzeba było zrobić przelew 29
    listopada - teraz jest za późno.
    3. Składkę na Fundusz Pracy wpisujemy koniecznie do KPiR (nie ma
    rubryki na nią w PIT-5)
    4. Ubezbieczenia społeczne ~450 zł mamy wybór KPiR lub PIT-5. To co
    wybierzemy praktycznie ma znaczenie tylkow w wypadku strat z
    działalności - gdy wpiszemy w KPiR bedziemy mogli odliczać w następnych
    latach.
    5. Ubezpieczenie zdrowotne - tylko w PIT-5, odliczane od podatku a nie
    od dochodu

  • 3. Data: 2002-12-16 09:32:09
    Od: "ND" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > latach.
    > 5. Ubezpieczenie zdrowotne - tylko w PIT-5, odliczane od podatku a nie

    Dziekuje bardzo za pomoc, tego potrzebowalem - ech te poczatki...

    Pozdrawiam,
    --
    Norbert Dabrowski
    n...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2002-12-16 09:58:12
    Od: "ania" <a...@e...pl_#@!%>

    > 3. Składkę na Fundusz Pracy wpisujemy koniecznie do KPiR (nie ma
    > rubryki na nią w PIT-5)

    tak wlasnie robie - ale uwazam ze jest to niepsrawiedliwie, bo do ktorej
    ksiazki - w ktorej dzialalnosci mam pwisywac? juz pytalam kilka razy w us -
    i te biedne panie nie potrafia na to odpowiedziec
    problem wynika z posiadania kilku dzialalnosci gospodarczych
    ostatnio pani ktore mnie rozlicza - zaproponowala wpisywanie skladki na
    fundusz pracy i fus razem do rubryki dotyczacej tylko fus

    -----------------------------------
    ania
    www.koncepcja.aem.pl
    Krakuf
    kompromis F650 CS

  • 5. Data: 2002-12-16 12:08:08
    Od: "Miko" <m...@y...com>

    "ania" <a...@e...pl_#@!%> wrote in message
    : problem wynika z posiadania kilku dzialalnosci gospodarczych
    : ostatnio pani ktore mnie rozlicza - zaproponowala wpisywanie skladki na
    : fundusz pracy i fus razem do rubryki dotyczacej tylko fus
    Ja tak robię od 2 lat i jest ok. W US nie było problemu, pomimo innych
    korekt.

  • 6. Data: 2002-12-16 12:19:16
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    Miko wrote:

> [...]
    > : na fundusz pracy i fus razem do rubryki dotyczacej tylko fus
    > Ja tak robię od 2 lat i jest ok. W US nie było problemu, pomimo innych

    Rozumiem, że chodzi o rubrykę w PIT-5. Wreszcie możesz trafić na
    kontrolera który przeczytał ustawę o PDOF i wtedy będzie kłopot

  • 7. Data: 2002-12-16 20:38:32
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Dec 2002, ania wrote:

> [...]
    >+ tak wlasnie robie - ale uwazam ze jest to niepsrawiedliwie, bo do ktorej
    >+ ksiazki - w ktorej dzialalnosci mam pwisywac?

    Przecież to IM*H*O proste: gdzieś w ustawie ZUSowskiej jest
    o wyborze źródła dochodu które podlega 'oZUSowaniu'.
    Przyznam że nie pamiętam dokładnie - bo tam może być
    zarówno o kolejności czasowej jak i swobodnym wyborze:
    stosownie do ustawy albo do 'najstarszej' DG albo do
    dowolnie wybranej !
    Tak, wiem, taki "dowolny" wybór to w naszym kraju rzecz
    niepowszednia i powoduje konsternację - coż poradzić :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-12-16 20:44:27
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Dec 2002, Nikt wrote:

    [...]
> [...]
    >+ to możliwe w wypadku KPiR, ale musi dotyczyć wszystkich kosztów i
    >+ przychodów, a nie tylko wybranych (nie tylko ZUS-u).

    Protestuję !
    "Swój" ZUS (czyli 'nie za pracowników') rozlicza się *zawsze*
    KASOWO, niezaleznie od sposobu rozliczania KUP !
    Przyznam że wyparowało mi jak to z pracownikami... :]

    Takoż protestuję wobec pozycji "przychody": te dla odmiany
    rozlicza się wyłącznie memoriałowo !
    Tylko 'KUP bez wytycznych' i VAT (od niedawna i za wyborem)
    można rozliczać kasowo,
    [...reszty nie oprotestowuję :)...]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-12-17 07:49:29
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

> [...]
    > rozlicza się wyłącznie memoriałowo !
    > Tylko 'KUP bez wytycznych' i VAT (od niedawna i za wyborem)

    Nie mam czasu dokładnie sprawdzać, ale z tego co pamiętam to nie do
    kańca masz rację. Istnieją 3 metody rozliczeń.
    1. "Kasowa" - wg daty zapłaty
    2. Nazwijmy ją "typową", zwana także "memoriałową", chociaż nie jestetm
    pewien czy jest to nazwa poprawna - w miesiącu otrzymania lub
    wystawienia faktury
    3. Nazwijmy ją "księgową" - taka jak w pełnej księgowości. Koszty liczy
    się w "miesiącu którego dotyczą". I tu muszę się przyznać nie jestetm
    pewien czy dotyczy do także przychodów. Mało osób wie, że przy KPiR też
    można tak się rozliczać i chyba nikt tak nie robi bo to się raczej nie
    opłaca. Koszty księguje się w miesiącu, którego dotyczą, czyli np
    czynsz za maj płacony w lipcu na fakturę wystawioną w czerwcu xalicza
    się do kosztów maja. Opłaty za dłuższe okresy płacone jednorazowo
    rozbija się na poszczególne miesiące.

    Znów "jeśli dobrze pamiętam": ustawa o PDOF określa tylko kiedy należy
    odliczyć swój ZUS jeśli nie został zaliczony do kosztów uzyskania
    przychodów. I nic nie mówi o ZUS-ie, który do tych kosztów został
    zaliczony. Więc chyba należy je rozliczać tak jak pozostałe koszty

  • 10. Data: 2002-12-17 20:04:34
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Tue, 17 Dec 2002, Nikt wrote:

> [...]
    >+ Nie mam czasu dokładnie sprawdzać, ale z tego co pamiętam to nie do
    >+ kańca masz rację. Istnieją 3 metody rozliczeń.

    Rozliczeń CZEGO ?

    >+ 1. "Kasowa" - wg daty zapłaty

    Miło. I co w ten sposób rozliczasz ?
    *PRZYCHODY* ? To nic, tylko gratulować... :] Paru chętnych by się
    znalazło :)

    >+ się w "miesiącu którego dotyczą". I tu muszę się przyznać nie jestetm
    >+ pewien czy dotyczy do także przychodów.

    Ale swoim gdybaniem łaskaw byłeś wprowadzać obywateli w błąd :]

    Wziąłbyś i przeczytał:
    +++
    Art. 14. 1. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt
    3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane
    +++

    >+ Mało osób wie, że przy KPiR też
    >+ można tak się rozliczać i chyba nikt tak nie robi bo to się raczej nie
    >+ opłaca.

    ** Żartujesz ? **

    Chyba z Maddy nie miałeś do czynienia ;>
    Weźmij sobie i poszukaj dyskusji na rzeczony temat, warto :)
    Jakoś nie wiedzieć czemu od początku prowadzę memoriał (to
    w sprawie "nikt tak nie robi"), być może z drobnymi wpadkami
    - nieszczęsne faktury za telefon :> zdecydowałem się księgować
    jednolicie nieściśle :] (dla jasności: abonament jest za inny
    miesiąc niż koszty połączeń) i synchronicznie z VAT.

    FYI: są aż *dwa* dopuszczalne sposoby księgowania, przynajmniej
    tak wynika z ustawy.... (art. 22.4 "roku w którym zostały poniesione",
    art.22.5 "księgi handlowe czyli roku którego dotyczą"
    oraz art.22.6 "KPiR wolno tak jak księgi handlowe")

    Prawdę mówiąc nie wiem jaką metodą przeprowadza się dowód
    że zaliczki powinny być rozliczane w ten sam sposób co podatek
    roczny, ale wydawało mi się że mogę przyjąc na wiarę i rozum :)
    (jakby kto znał wywód i umiał przedstawić z paragrafami - pewnie
    będzie to w rozdziale 7 [gdzieś od art. 32] - to z chęcią
    przeczytam).

    >+ Koszty księguje się w miesiącu, którego dotyczą, czyli np
    >+ czynsz za maj płacony w lipcu na fakturę wystawioną w czerwcu xalicza
    >+ się do kosztów maja.

    No to zastanów się moment i powiedz w którym momencie ci się
    memoriał nie opłaca. O ile wierzę Karolowi że jest w stanie
    pokazać przypadek że *może* komuś się 'kasa' opłacić - to dałeś
    przykład idealnie dowodzący że *na ogół* memoriał jest lepszy... !

    >+ Opłaty za dłuższe okresy płacone jednorazowo
    >+ rozbija się na poszczególne miesiące.

    Mhm... Wytłumacz mi skąd ty bierzesz jednorazowe opłaty za
    dłuższe okresy ? Prenumerata czy coś jeszcze ? Bo wystawiający
    ci koszt dotyczący dłuższego okresu musi wykazać przychód
    należny *w danym miesiącu* i nie wierzę że znajdziesz wielu
    chętnych do kredytowania ciebie *i* budżetu.

    BTW: proszę zeznać, grupowicze: czy jest tu jakiś memoriałowicz
    który potwierdzi że naprawdę rozbija koszt prenumeraty na drobne ???

> [...]
    >+ przychodów. I nic nie mówi o ZUS-ie, który do tych kosztów został
    >+ zaliczony. Więc chyba należy je rozliczać tak jak pozostałe koszty

    Jasssssne.
    Tylko jest drobny problem: na jakiej podstawie ?
    Do KPiR podstawą wpisu są dokumenty księgowe. Jak mi powiesz
    że deklaracja ZUS jest DK to zwyczajnie nie uwierzę i poproszę
    o wskazanie 'podstawy' ;)
    FYI: bankowy dowód wpłaty takim dokumentem *jest*. Podstawą
    jest rozp.Min.Fin. z upowaznienia ustawy (art.24a.7).
    Oczywiście musi być podstawa uznania za koszt - i tu zdaje się
    trzeba odesłać do jakowychś ustaw o ubezpieczeniu społecznym
    czy jakoś tak...

    Pozdrowienia :) Gotfryd
    (z prośbą o wsparcie przez resztę grupy ! :))