  • 11. Data: 2002-12-17 20:23:23
    Temat: Re: skladki ZUS a PIT-5
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > No to zastanów się moment i powiedz w którym momencie ci się
    > memoriał nie opłaca.

    To może ja się zastanowię :-)
    Akurat przy czynszach, telefonach i innych "ciągłych"
    zasada memoriału jest o tyle lepsza co skrzydełko
    wróbelka w przysłowiowym dowcipie.

    > Mhm... Wytłumacz mi skąd ty bierzesz jednorazowe opłaty za
    > dłuższe okresy ? Prenumerata czy coś jeszcze ?

    Prenumerata, ubezpieczenia
    Ale zasada księgowania dozwolona w art22 dotyczy k o s z t ó w
    i ich przypisania do przychodów danego okresu.
    Zarówno prenumeraty, ubezpieczenia jak i innych podobnych
    (też mi nic nie przychodzi do głowy) nie da się przypisać do
    konkretnego przychodu i stąd można całe dać od razu.
    (coś tam było gdzieś o tym ostatnio GP a może RP?)

    > Pozdrowienia :) Gotfryd
    > (z prośbą o wsparcie przez resztę grupy ! :))

    To było wsparcie?
    :-))

    CEZ

  • 12. Data: 2002-12-17 21:20:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    "Kto mnie wołał, czego chciał?" ;-)
    Ok, odrywam sie od inwentaryzacji i wspieram :-))

    Użytkownik Gotfryd Smolik napisał:

    > Mhm... Wytłumacz mi skąd ty bierzesz jednorazowe opłaty za
    > dłuższe okresy ? Prenumerata czy coś jeszcze ? Bo wystawiający
    > ci koszt dotyczący dłuższego okresu musi wykazać przychód
    > należny *w danym miesiącu* i nie wierzę że znajdziesz wielu
    > chętnych do kredytowania ciebie *i* budżetu.
    >
    > BTW: proszę zeznać, grupowicze: czy jest tu jakiś memoriałowicz
    > który potwierdzi że naprawdę rozbija koszt prenumeraty na drobne ???

    Nie znajdzie sie chyba taki.

    W pełnej księgowośc decyduje zasada istotności - innymi słowy jeżeli
    prenumerata stanowi drobny ułamek wszystkich kosztów, to mozna ja dac w
    koszty jednorazowo zgodnie z fakturą - zresztą w zakładowym planie kont
    mozna sobie ustali do jakiej granicy koszty "ciągłe" księgujemy
    jednorazowo a od jakiej rozbijamy na międzyokresowe.
    Zabawne, połowa znajomych księgowych nie wie ze zakładowy plan kont jest
    w takich sprawach wiążący dla US ;-))) (oczywiście o ile zasad
    istotności kosztu jest w nim zachowana).
    Ale to ta połowa która zamiast zakładowego (niechce sie, oj nie chce
    napisać wlasnego planu kont) używa Gierusza czy innego "uniwersalnego".

    A wracając do sedna, czyli KPIR.
    Tutaj nie dotyczy nas ustawa o rachunkowości, ktora nakazuje nam
    równomiernie rozkladac koszty w ciągu roku obrachunkowego.
    Ustawa o PDOF nakazuje jedynie ujmowac koszty w *roku* którego dotyczą.
    Wide materiały i towary - rzeczywiste ich koszty "wyrównujemy" przy
    zamknięciu roku podatkowego, w ciągu roku wcale nie sa rozłozone
    proporcjonalnie do przychodu. Mozna sobie "nabic" koszty w listopadzie
    tylko po to żeby odroczyc zapate podatku i jest to zgodne z ustawą.
    Stosowanie metody "takiej samej jak dla ksiąg rachunkowych" nie oznacza
    konieczności stosowania sie do ustawy o rachunkowości.
    Nie ma w KPIR konieczności rozbijania kosztów na miesiące.
    Co najwyżej można rozbic koszt na lata. Prenumeraty zazwyczaj nie
    przeskakują roku, ale np. ubezpieczenia owszem. I wtedy, żeby być
    uczciwymi podatnikami, musimy w jednym roku uznać np. 10/12 kosztu a w
    nastepnym 2/12.
    I wcale nie mozna powiedzieć jednoznacznie czy to korzystne czy nie. Bo
    jeżeli płacimy w ratach i częśc rat wypada w jednym roku a częśc w
    drugim, to w metodze kasowej rowniez rozbijamy koszt na lata. [1]

    Osobiście nie spotkałam się z sytuacją, żeby zaliczenie kosztu
    "ciągłego" do roku ktorego dotyczy dokument zostało przez US
    zakwestionowane. No chyba że to bardzo duzy koszt w stosunku do przychodów.

    > Jasssssne.
    > Tylko jest drobny problem: na jakiej podstawie ?
    > Do KPiR podstawą wpisu są dokumenty księgowe. Jak mi powiesz
    > że deklaracja ZUS jest DK to zwyczajnie nie uwierzę i poproszę
    > o wskazanie 'podstawy' ;)
    > FYI: bankowy dowód wpłaty takim dokumentem *jest*. Podstawą
    > jest rozp.Min.Fin. z upowaznienia ustawy (art.24a.7).
    > Oczywiście musi być podstawa uznania za koszt - i tu zdaje się
    > trzeba odesłać do jakowychś ustaw o ubezpieczeniu społecznym
    > czy jakoś tak...

    Popieram Gotfrydzie. Spotkałam sie nie raz z interpretacją że składki
    "osobiste" zaliczamy w koszty kasowo bo taka był intencja ustawodawcy.
    Innymi słowy - skoro wyraźnie zezwolił na odliczanie składek "w picie"
    tylko kasowo to należy uznać że składki wpisywane bezpośrednio w koszty
    obejmuje ta sama zasada.
    I ja sie do tej interpretacji przychylam. Zwlaszcza że USy prezentują
    jednoznaczne stanowisko - osobiste składki tylko kasowo, bez względu na
    techniczną strone ich ujmowania.
    Nie wiem czy opłaca się dla paru groszy podkładac sie urzędowi i z nimi
    tarmosić. Może się wygra, może nie, ale skórka nie warta wyprawki.

    > Pozdrowienia :) Gotfryd
    > (z prośbą o wsparcie przez resztę grupy ! :))

    Voila! ;-)

    przypisy:
    [1] Tak, jestem za metoda memoriałowa i jeszcze nikt nie udowodnił mi że
    koszty tej metody przewyzszaja zyski. A ja mogę każdemu udowodnic że w
    "kasie" tak wlasnie jest (pomijam fanatyków i obrażalskich:-)) ).

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 13. Data: 2002-12-17 22:55:31
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Tue, 17 Dec 2002, cef wrote:
    [...ja do Nikt'a...]
> [...]
    >+ To może ja się zastanowię :-)
    >+ Akurat przy czynszach, telefonach i innych "ciągłych"
    >+ zasada memoriału jest o tyle lepsza co skrzydełko

    Hm... Moim skromnym zdaniem "podatek o miesiąc do tyłu",
    o ile coś jest płatne z dołu. Płatne w danym miesiącu - to
    różnicy nie ma, prawda.
    Weź tylko i przeczytaj przykład poprzednika który podsumowałem :)

    Acha - o wróbelku to poproszę, bo nie znam :)

    [...]
    >+ Zarówno prenumeraty, ubezpieczenia jak i innych podobnych
    >+ (też mi nic nie przychodzi do głowy)

    OK, to nie mam pytań :)
    [...]
    >+ To było wsparcie?
    >+ :-))

    Oczywiście :) !
    Poparcie że w sumie prenumerata, ubezpieczenie - i z grubsza
    koniec listy to już jest coś :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2002-12-17 22:56:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Hm... Moim skromnym zdaniem "podatek o miesiąc do tyłu",
    > o ile coś jest płatne z dołu.

    Ale jest płatne "ciągle", więc
    ten "zysk" jest tylko raz na początku.
    (nie jestem ani za, ani przeciw danej metodzie)

    > Acha - o wróbelku to poproszę, bo nie znam :)

    Niemożliwe?
    Nie wiesz czym się różni wróbelek???

    CEZ

  • 15. Data: 2002-12-18 00:44:47
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Tue, 17 Dec 2002, cef wrote:
> [...]
    >+
    >+ Ale jest płatne "ciągle", więc
    >+ ten "zysk" jest tylko raz na początku.

    Owszem !
    A widzisz różnicę między jednorazowym "zyskiem" w postaci kredytu
    np. 100zł danego "na zawsze" (no, do zaprzestania płacenia *tej*
    płatności :)) a kredytem 12*na jeden miesiąc po 100 zł przy
    zaliczaniu "jednorazowych" KUP ??
    Ten ciągły jest 'pewniejszy' :)

    ???

    Gotfryd (niedoinformowany :))

  • 16. Data: 2002-12-18 00:56:27
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > przeskakują roku, ale np. ubezpieczenia owszem. I wtedy, żeby być
    > uczciwymi podatnikami, musimy w jednym roku uznać np. 10/12 kosztu a w

    No dobra, może sie narażę ale ;)... stosujac metodę kasową i opłacając w
    grudniu prenumeratę na cały 2003 r jak i opłacając takową za dostęp do
    serwisu internetowego (w sumie koło 300 zł) mogę/niemogę jej wrzucić w
    koszt grudnia (no i tym samym roku 2002 r) ?
    Sark

    p.s. jakby co to późno było jak to pisałem :)

  • 17. Data: 2002-12-18 12:05:33
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Wed, 18 Dec 2002, Sark wrote:

> [...]
    >+ serwisu internetowego (w sumie koło 300 zł) mogę/niemogę jej wrzucić w
    >+ koszt grudnia (no i tym samym roku 2002 r) ?

    Mi tam się nie narazisz, mało: sam stanę w kolejce czy dla odmiany
    przy memoriale mogę ją tak "wrzucić"....

    >+ p.s. jakby co to późno było jak to pisałem :)

    Musiało być wcześnie, post który komentujesz pisałem koło pierwszej ;)

    pzdr. - Gotfryd

  • 18. Data: 2002-12-18 13:41:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > np. 100zł danego "na zawsze" (no, do zaprzestania płacenia *tej*
    > płatności :)) a kredytem 12*na jeden miesiąc po 100 zł przy

    Gotfrydzie, kicham na to :-)))).
    Te okresowe i tak trzeba zapłacić,
    bo mnie odłączą :-)), albo wyeksmitują, więc
    ten "memoriał" nic tu nie daje.

    > ???

    Ma jedno skrzydełko bardziej niż drugie.

    CEZ

  • 19. Data: 2002-12-19 02:18:59
    Od: a...@p...onet.pl (Bikini)

    From: "Maddy"
    > Innymi słowy - skoro wyraźnie zezwolił na odliczanie składek "w picie"
    > tylko kasowo to należy uznać że składki wpisywane bezpośrednio w koszty
    > obejmuje ta sama zasada.

    Art. 23. 1. _Nie uważa się za _koszty uzyskania przychodów:
    37) składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy .....

    Wniosek : tylko i wyłacznie "w picie"

    _Walter_Bagehot_"Lombard Street"

  • 20. Data: 2002-12-19 03:04:27
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bikini" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > From: "Maddy"
    >
    > Art. 23. 1. _Nie uważa się za _koszty uzyskania przychodów:
    > 37) składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy .....
    >
    > Wniosek : tylko i wyłacznie "w picie"

    A wcale nie, tzn. u.społeczne owszem bo taki jest zapis w rubryce 34 ale w
    tejże samej nie ma _wymienionej_ na Funduszu Pracy.
    Kiedyś grupa mi wykazała że tam nie wolno (i maiła rację) i że należy w
    KPiR ... ale teraz widzę że iw KPiR nie można ***** gdzie ?
    Do łask powraca chyba moja koncepcja aby jednak w PIT-5 ale w rubrykę 35
    ... albo obowiązkowa darowizna ;) albo przynależność do organizacji itd.
    ;)) .. i to jest dobra koncepcja
    A ty Bikini to idź juz spać bo tym jednym cytatem zburzyłaś konsensus jaki
    wypracowała grupa a to się nie częśto zdrza np. OEM czy RiR ;)))

    Sark