  • 1. Data: 2002-02-19 16:35:33
    Temat: spadek
    Od: "K." <k...@b...pl>

    Mieszkanie należące do babci ma w przyszłości być moje.Babcia proponuje
    jakieś formalne rozwiązania.Co jest mniej kosztowne? Przepisanie mieszkania
    na mnie jeszcze za jej życia czy spisanie testamentu? Jaki podatek
    musiałabym zapłacić w obu przypadkach? Mieszkanie ma wartość ok.90 tys.

    Do dziś babcia jest właścicielką mieszkania,a ja z nią mieszkam i jestem
    zmaledowana.Liczę się z tym,że taka operacja będzie oznaczać koszty,ale
    jakie i co lepsze?
    Dzięki za poradę
    Kasia

  • 2. Data: 2002-02-20 09:26:19
    Temat: Re: spadek
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-02-19 17:35, Użytkownik K. napisał:
> [...]
    >
    > Do dziś babcia jest właścicielką mieszkania,a ja z nią mieszkam i
    > jestem zmaledowana.Liczę się z tym,że taka operacja będzie
    Jeżeli masz zamiar mieszkać w tym mieszkaniu jeszcze 5 lat, i nie masz
    prawa do innego lokalu (własnośc, spółdzielcze prawa do lokalu, najem)
    to jeżeli babacia zrobi juz teraz darowizne, nie zapłacisz żadnego
    podatku. W akcie darowizny może byc wzmianka że zapewniasz babci
    dozywotnio dach nad głową.
    Jednak jeżeli w ciągu tych 5 lat (licząc od daty darowizny) sprzedasz
    mieszkanie, to bedziesz musiała zapłacić podatek od darowizny i od
    sprzedazy mieszkania.
    Ale! jezlei uzyskane pieniadze wydasz w ciągu 2 lat od sprzedaży na
    swoje cele mieszkaniowe (zakup, budowa), to dalej jesteś zwolniona od
    podatku.
    Tak to mniej więcej wygląda.
    W przypadku otrzymania mieszkania w spadku, sprawa wygląda podobnie,
    ale te 5 lat, przez które nie wolno mieszkania sprzedać, liczy sie od
    momentu nabycia spadku.
    Uff... Mam nadzieje że jest to w miare jasne...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-02-22 17:47:12
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "K." <k...@b...pl> wrote in message news:a4tunu$ldi$2@news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > Do dziś babcia jest właścicielką mieszkania,a ja z nią mieszkam i jestem
    > zmaledowana.Liczę się z tym,że taka operacja będzie oznaczać koszty,ale

    Stanowczo radze

    BRAC GDY DAJA. i nie kombinowac.

    W umowe darowizny wpisac "prawo Babci do uzytkowaina mieszkania"
    (ja wpisalem dziadkowi "wylaczne") po pierwsze zmniejsza wartosc darowizny,
    po drugie, by ktos babci nie buntowal, ze ja Pani bedzie chciala wyrzucic.

    Jesli babcia pozyje jeszcze pare lat, to nawet rodzina ine podskoczy o
    zachowek.
    A z rodzina dzis jest dobrze, a jutro ktos moze "byc w trudnej sytuacji".

    Boguslaw