    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: spolka cywilna likwidacja ...problemik maluski
    Date: 9 Mar 2007 16:20:24 +0100

    >  W kwestii formalnej: remanentów tak w ogóle obejść się nie da, tylko
    > nie będą "likwidacyjne", czyli szkody w kieszeni będą mniejsze :]
    >
    >  Osobna sprawa, to opodatkowanie w razie "przejęcia" części brata do
    > majątku tego kto będzie prowadził DG nadal (jednoosobowo).
    >  Popatrzmy na to tak: mamy S.C., podatnika VAT.
    >  Majątek tego podatnika zostaje zbyty na rzecz jednego ze wspólników:
    > nic to że połowa "zbycia" jest zostawieniem w swoich rękach, a tylko
    > połowa jest sprzedażą udziału w majątku.
    >  Czy taka transakcja podlega pod VAT? Jak rozumieć "bilans" w rozumieniu
> [...]

    Zrozumiałem z poprzednich wypowiedzi,że brat zamierza wyjechać i nie chce
    prowadzić dz.gospod. Wyczytałem także ,że s.c. ma srodki trwałe w tym
    nieruchomości a zatem likwidacja s.c. wprost implikuje szereg obowiązków
    podatkowych a intencją pytajacego jest przeprowadzenie tego procesu jak
    najmniejszym kosztem.

    Skupiajac się na "kosztach podatkowych" - moim zdaniem najtańszym rozwiązaniem
    jest :
    Przekształcenie ; zmiana formy prawnej prowadzonego przedsiębiorstwa oraz
    zmiana statusu dotychczasowych wspólników spółki przekształcanej.
    Bezpośrednim skutkiem przekształcenia prawnego jest zmiana formy prawnej
    prowadzonego przedsiębiorstwa (spółka przekształcana z mocy prawa staje się
    spółką przekształconą) oraz zmiana statusu dotychczasowych wspólników spółki
    przekształcanej - również z mocy prawa stają się oni wspólnikami spółki
    przekształconej.
    Możliwość przekształcenia prawnego dotyczy tylko tej kategorii
    przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w ramach spółki
    osobowej. Okoliczność ta wynika w sposób jednoznaczny z unormowań k.s.h.,
    który przewiduje jedynie przekształcenia prawne spółek handlowych oraz spółki
    cywilnej w spółkę handlową.
    Podstawę przekształceń prawnych spółek osobowych w spółki kapitałowe stanowią
    przepisy art. 551 k.s.h. Zgodnie z § 1 tego artykułu
    spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-
    akcyjna (...) może być przekształcona w inną spółkę handlową, natomiast
    stosownie do § 2 tego artykułu spółka cywilna może być przekształcona w spółkę
    handlową, inną niż spółka jawna. Procedura takich przekształceń będzie odbywać
    się ściśle według wymagań kodeksowych, a w przypadku przekształceń spółek
    cywilnych w spółki kapitałowe zastosowanie mają przepisy o przekształceniach
    spółek jawnych, co wynika z § 3 tego artykułu.
    Obowiązek dokonania przekształcenia na zasadach i warunkach przewidzianych w
    k.s.h. powoduje, że proces ten staje się stosunkowo długi . Odbywa się on
    według sformalizowanego porządku, pod nadzorem sądu i wyznaczonych przez niego
    biegłych i ma przy tym publiczny (jawny) charakter. Konieczne staje się
    dokonanie wyceny aktywów i pasywów spółki przekształcanej, poddanie jej
    badaniu przez biegłego rewidenta i ogłoszenie o przekształceniu w Monitorze
    Sądowym i Gospodarczym.
    Jednym z najważniejszych następstw przekształcenia prawnego jest towarzysząca
    temu procesowi sukcesja uniwersalna praw i obowiązków. Przy czym, co warte
    szczególnego podkreślenia, sukcesja ta dotyczy nie tylko prawa cywilnego, ale
    również prawa administracyjnego i podatkowego.
    Jeśli chodzi o następstwo prawne na gruncie prawa cywilnego i
    administracyjnego, wynika ono z regulacji k.s.h. Zgodnie z przepisami art. 553
    k.s.h. na spółkę przekształconą (czyli spółkę kapitałową) przechodzą wszystkie
    prawa i obowiązki spółki przekształcanej (spółki osobowej) i pozostaje ona
    podmiotem zezwoleń, koncesji i ulg, które zostały przyznane spółce
    przekształcanej. Sukcesja w zakresie prawa administracyjnego będzie wyłączona
    jedynie wówczas, gdy ustawa regulująca warunki lub zasady przyznawania
    określonych zezwoleń, koncesji czy ulg tak stanowi lub gdy skutek taki wynika
    z treści decyzji administracyjnej przyznającej określone uprawnienie.
    Następstwo prawne na gruncie prawa podatkowego wynika natomiast z przepisów
    ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z
    2005 r. Nr 8, poz. 60) - o.p. Zgodnie z art. 93a § 1 o.p. spółka kapitałowa
    powstała w wyniku przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej
    wstępuje we wszelkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i
    obowiązki przekształconego podmiotu. Należy jednakże zauważyć, że sukcesja
    podatkowa towarzysząca prawnemu przekształceniu spółki osobowej w spółkę
    kapitałową nie ma charakteru jednolitego, co jest skutkiem ograniczonej
    podmiotowości podatkowoprawnej spółki osobowej.
    W szczególności trudno mówić o pełnej sukcesji praw i obowiązków w zakresie
    podatku dochodowego, co wynika przede wszystkim z faktu, że to wspólnicy
    spółki osobowej, a nie ona sama, są podatnikami tego podatku. W konsekwencji
    prawa i obowiązki wspólników jako podatników tego podatku pozostają przy nich,
    a nie przechodzą na spółkę kapitałową. Dotyczy to m.in. prawa do odliczeń od
    dochodu, podstawy opodatkowania lub dochodu, prawa do ulg inwestycyjnych, czy
    też prawa do odliczania strat podatkowych w kolejnych latach podatkowych.
    Natomiast będziemy mieć do czynienia z sukcesją na gruncie tego typu podatku w
    zakresie zdarzeń zaewidencjonowanych w księgach prowadzonych przez spółkę
    osobową dla celów podatkowych. Oznacza to, że wszelkie przychody i koszty ich
    uzyskania powinny być traktowane przez spółkę przekształconą, w taki sposób w
    jaki byłyby traktowane przez spółkę przekształcaną, gdyby do tego
    przekształcenia nie doszło Implikuje możliwość uznania przez spółkę
    przekształconą za koszt uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez spółkę
    przekształcaną, a nie zarachowanych jako takie przed przekształceniem.
    Analogicznie, spółka kapitałowa nie będzie mogła uznać za koszt uzyskania
    przychodów tych swoich wydatków, które wynikają z umowy zawartej przed
    przekształceniem i które zostały zarachowane jako koszty w księgach
    prowadzonych przez spółkę osobową.
    Odmiennie przedstawia się kwestia następstwa prawnego na gruncie podatku od
    towarów i usług. Ponieważ spółki osobowe są uznawane za podatników tego
    podatku, możliwa jest pełna sukcesja praw i obowiązków w tym zakresie.
    Okoliczność ta równoznaczna jest np. z możliwością dokonywania przez spółkę
    kapitałową odliczeń od podatku należnego tych kwot podatku naliczonego, które
    zostały wykazane w fakturach wystawionych na spółkę osobową, czy też
    uzyskaniem przez spółkę przekształconą zwrotu podatku naliczonego w fakturach
    wystawionych na spółkę przekształcaną. Na gruncie podatku od towarów i usług
    należy jednak pamiętać o konieczności aktualizacji danych przedstawionych w
    zgłoszeniu rejestracyjnym, stosownie do postanowień art. 96 ust. 12 ustawy z
    dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) -
    u.p.t.u.
    W kontekście następstwa prawnego podkreślenia wymaga fakt, że na spółkę
    przekształconą przejdzie również Numer Identyfikacji Podatkowej spółki
    przekształcanej. Wynika to z treści art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13
    października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i
    płatników (t. jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681) - u.n.i.p. Zgodnie z
    tym przepisem NIP nadany podatnikowi, co do zasady, nie przechodzi na następcę
    prawnego, z wyjątkiem m.in. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową
    lub spółki handlowej w inną spółkę handlową. Tak więc spółka przekształcona
    nie będzie zmuszona występować ze stosownym wnioskiem w powyższym zakresie.

    Negatywnym następstwem sukcesji podatkowoprawnej jest natomiast niemożność
    urealnienia wartości majątku przekształcanej spółki (w tym i wartości
    początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
    podlegających amortyzacji). Stosownie bowiem do przepisów art. 16g ust. 9 i
    16h ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym do osób
    prawnych (t. jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - u.p.d.o.p.
    w razie przekształcenia formy prawnej dokonywanego na podstawie odrębnych
    przepisów, z których wynika, że przedsiębiorca powstały z przekształcenia
    wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształconego,
    wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przedsiębiorcy
    przekształconego, przy czym odpisów amortyzacyjnych dokonuje się z
    uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuuje się metodę
    amortyzacji przyjętą przez przedsiębiorcę przekształconego.
    Korzystną stronę przekształcenia prawnego stanowi fakt, że proces ten powoduje
    minimalne obciążenia podatkowe dla wspólników spółek osobowych w momencie
    samego przekształcania.

    1. u takich wspólników nie wystąpi przychód z tytułu objęcia udziałów lub
    akcji w spółce kapitałowej. Przekształcenie prawne nie opiera się bowiem na
    aporcie przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej, lecz jest w swej istocie
    przeniesieniem majątku jednego podmiotu na podmiot inny. Przychód powstanie u
    wspólników dopiero w momencie zbycia ich udziałów (akcji).

    Po drugie, brak będzie obowiązku zapłaty przez wspólników podatku dochodowego
    od remanentu likwidacyjnego. Okoliczność ta wynika z brzmienia przepisów
    art. 24 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
    osób fizycznych - u.p.d.o.f., zgodnie z którym nie ustala się dochodu na
    dzień likwidacji w przypadku przekształcenia spółki cywilnej lub innej spółki
    osobowej w spółkę kapitałową.

    Po trzecie, w przypadku prawnego przekształcenia spółki osobowej w kapitałową
    nie ma również do czynienia z wynikającym z u.p.t.u. obowiązkiem podatkowym z
    tytułu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu
    podatkiem od towarów i usług (remanent likwidacyjny). Okoliczność ta jest
    następstwem pełnej sukcesji prawnej na gruncie tego podatku oraz istotą
    przekształcenia, które wiąże się z kontynuacją działalności w nowej formie
    prawnej, a nie z zaprzestaniem jej prowadzenia.

    W związku z przekształceniem prawnym - co do zasady - zaistnieje natomiast
    konieczność zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy
    spółki ale powinno pomniejszyć się ją o wartość wkładów do spółki
    przekształcanej, która była opodatkowana podatkiem od czynności
    cywilnoprawnych przed dokonaniem przekształcenia.

    Oddzielny temat to ustalenie sposobu wystąpienia brata ze spółki z o.o.
    Jest szereg sposobów ; umożenie udziałów,zbycie,darowizna itp.

    Pzdr-Kriss