  • 1. Data: 2005-05-15 22:08:29
    Temat: sprzedaż opodatkowana/zwolniona - KPiR i rejestr VAT
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Witam,

    Prowadzę sprzedaż zarówno opodatkowaną, jak i zwolnioną z VATu.
    Przyjąłem następującą strukturę sprzedaży:
    - sprzedaż opodatkowana - 40%
    - sprzedaż zwolniona - 60%

    Jeśli dany zakup (np. kwota netto 100 PLN, VAT 22 PLN) dotyczy zarówno
    jednej jak i drugiej sprzedaży, to odliczam 40% VATu czyli 8,8 PLN.
    Pozostała część VATu (13,2 PLN) jest dla mnie kosztem.

    Program księgowy, którego używam, rozróżnia te dwa rodzaje sprzedaży, ale
    tylko dla potrzeb ewidencji VAT. Tzn. mogę ustawić odpowiednią strukturę
    sprzedaży a w deklaracji VAT-7 automatycznie pojawia się kwota do odliczenia
    w wysokości 8,8 PLN.
    Problem dotyczy pozostałej części VATu, z którą program NIC nie robi, tzn.
    nie księguje jej automatycznie w KPiR jako KUP.
    Rozumiem że powinienem nieodliczalną VATu zaksięgować samodzielnie w formie
    DW. I tu mam pytanie: Czy po zaksięgowaniu każdej faktury zakupu musi
    nastąpić księgowanie odpowiadającego jej DW? Czy też mogę wystawić na koniec
    miesiąca jeden DW ujmujący zbiorczo kwoty nieodliczalnego VATu ze wszystkich
    faktur zakupu z tego miesiąca? Oczywiście taki DW szczegółowo opisywałby
    które kwoty dotyczą jakich faktur.

    Drugie pytanie dotyczy ujęcia wspomnianych kwot w Ewidencji Zakupów VAT.
    Chciałbym się upewnić że to co robi program jest prawidłowe. Mianowicie jest
    tak:
    - wartość brutto - 122
    - wartość netto - 100
    - VAT 22% - 22
    - pozostałe kolumny - 0

    Informacja o tym, że odliczeniu podlega tylko część VATu znajduje się
    jedynie w czymś co naywa się "Rejestry VAT - SUMY". Rejestr ten zawiera
    informację o łącznej kwocie VAT odliczalnego w danym roku (ale bez rozbicia
    na pojedyncze kwoty). Czy takie ujęcie jest wystarczające?

    I przy okazji: Zgodnie z ustawą o VAT powinienem "uzgodnić" prognozowaną
    strukturę sprzedaży (opodatkowana/zwolniona) z naczelnikiem US. Czy macie
    jakieś doświadczenia związane z takim uzgadnianiem? Czy US akceptuje
    prognozowana przeze mnie strukturę bez zastrzeżeń czy są jakieś problemy? I
    jak to się zgłasza? Jest na to jakiś standardowy druk?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 2. Data: 2005-05-16 11:57:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 May 2005, Greg wrote:

> [...]
    >+ faktur zakupu z tego miesiąca? Oczywiście taki DW szczegółowo opisywałby

    Chyba tu:
    +++ Rozporządzenie ds. prowadzenia KPiR - *ZAŁĄCZNIK* :) +++
    16. Podatnicy, o których mowa w art. 20 ustawy o VAT, dokonujš
    po zakończeniu miesiąca w kolumnach 10-12 i 14 korekty zapisów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    dotyczšcych kosztów uzyskania przychodów o tę częœć naliczonego
    podatku od towarów i usług, która nie może być odliczona od podatku
    należnego. Jeżeli występujš trudnoœci w zakwalifikowaniu podatku
    do kosztów wpisywanych w wymienionych kolumnach, podatnik może dokonać
    tej korekty w kolumnie 14.
    ----

    Mi wychodzi iż "łącznie z całego VATu za miesiąc" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-05-16 20:44:47
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    > On Mon, 16 May 2005, Greg wrote:
    >
    > Chyba tu:
    > +++ Rozporządzenie ds. prowadzenia KPiR - *ZAŁĄCZNIK* :) +++
    > 16. Podatnicy, o których mowa w art. 20 ustawy o VAT, dokonują
    > po zakończeniu miesiąca w kolumnach 10-12 i 14 korekty zapisów
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > dotyczących kosztów uzyskania przychodów o tę część naliczonego
    > podatku od towarów i usług, która nie może być odliczona od podatku
    > należnego. Jeżeli występują trudności w zakwalifikowaniu podatku
    > do kosztów wpisywanych w wymienionych kolumnach, podatnik może dokonać
> [...]

    Przeczesałem Rozporządzenie, ale nie mogę znaleźć tekiego fragmentu.
    Punkt 16 Załącznika brzmi następująco:

    "16. Podatnicy, o których mowa w art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, dokonują, po
    zakończeniu miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty wyrażonej w
    złotych, odpowiadającej równowartości 10 000 euro wartości sprzedaży, o
    której mowa w art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, korekty zapisów dotyczących
    kosztów uzyskania przychodów o tę część naliczonego podatku od towarów i
    usług, którą odliczają od podatku należnego. Kwotę tę określa Minister
    Finansów w odrębnym rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 113 ust. 14 pkt
    1 ustawy o VAT."

    Ale to chyba nie odnosi sie do mojej sytuacji.
    Dodatkowo, cytowany art. 20 ustawy o VAT odnosi się do "obowiązku
    podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów"
    Pogubiłem sie całkowicie. O co chodzi? Czyżbyśmy posługiwali się innymi
    wersjami tych samych aktów?

    > Mi wychodzi iż "łącznie z całego VATu za miesiąc" :)

    W formie DW czy po prostu wpisuję kwotę, która wynika z rejestru VAT?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 4. Data: 2005-05-16 22:14:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 May 2005, Greg wrote:

    >+ Przeczesałem Rozporządzenie, ale nie mogę znaleźć tekiego fragmentu.
    >+ Punkt 16 Załącznika brzmi następująco:
    >+
    >+ "16. Podatnicy, o których mowa w art. 113 ust. 5 ustawy o VAT

    Mea culpa. Widać cytowałem ze "starej" treści powołującej się na
    "starą" ustawę.
    Teraz idę spać :] ale trzeba by kiedys rozwikłać.
    Jakaś regulacja powinna być.

    [...]
    >+ Dodatkowo, cytowany art. 20 ustawy o VAT odnosi się do "obowiązku
    >+ podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów"

    Tia... bo to pewnie do starej ustawy było :[

    >+ Pogubiłem sie całkowicie. O co chodzi? Czyżbyśmy posługiwali się innymi
    >+ wersjami tych samych aktów?

    Dokładniej: ja posłużyłem się nieaktualnym :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)